6 błędów popełnianych przez właścicieli i managerów obiektów noclegowych
Prowadząc biznes, jakim jest wynajem noclegów, można łatwo popełnić proste błędy. Przekładają się one na mniejsze zainteresowanie klientów, czy nawet negatywne opinie, które po pobycie zostawiają goście. Wybraliśmy kilka najczęściej powtarzających się przykładów. Czy widzisz któryś z nich u siebie?
Niektóre zachowania właścicieli i managerów obiektów noclegowych mogą razić potencjalnych gości. Nieduże zaniedbania czy brak doświadczenia również nie przyniosą dobrych efektów sprzedażowych. Aby biznes okazał się sukcesem, a prowadzone działania marketingowe przynosiły skutek, trzeba wystrzegać się niektórych błędów. Wymieniamy je niżej.
Brak określenia grupy docelowej
Prowadząc obiekt noclegowy warto określić grupę, do której kierowana jest oferta. „Wszyscy” to bardzo ogólne stwierdzenie, a do tego nie ułatwia stworzenia skutecznej kampanii promocyjnej. Jeśli właściciel nie zastanowił się nad tym na etapie zakładnia biznesu, powinien nadrobić zaległości. Jednym ze sposobów będzie analiza informacji o turystach, których gościł do tej pory. Czy były to rodziny z dziećmi, a może osoby wypoczywające aktywnie? Sprecyzowanie grupy docelowej przyniesie większe efekty oraz możliwości reklamowe i promocyjne.
Taki jak konkurencja
Szukając ofert noclegowych turysta przegląda dziesiątki ogłoszeń, aż w końcu wybiera takie, które wyróżnia się na tle konkurencji. Dlatego bardzo ważną kwestią jest zadbanie o coś, co wydobędzie obiekt z morza podobnych miejsc. Trzeba zrobić wszystko, by zapaść potencjalnemu gościowi w pamięć. Spectrum działań jest szerokie – od spójnego wystroju, po dodatkowe atrakcje dla gości. Warto się zastanowić także nad stworzeniem oferty na specjalne okazje… Nie obędzie się też bez przeprowadzenia małego researchu, bo przecież trzeba mieć świadomość tego, co robi konkurencja, tylko w ten sposób uda się ją wyprzedzić.
Jak wyróżnić się spośród konkurencji? Wejdź i zobacz: 4 rzeczy, które pomagają obiektom noclegowym wyróżnić się z tłumu
Nierzetelne informacje
Do częstych błędów, jakie popełniają właściciele obiektów noclegowych, należy nieumiejętne konstruowanie ofert. Umieszczanie lakonicznych tekstów to jedna strona medalu. Drugą jest zbyt długi, kwiecisty opis, w którym brakuje najważniejszych informacji. Chcąc zachęcić gości do przyjazdu, właściciele obiektów noclegowych uciekają się również do naciągania faktów. Zaniżanie odległości od plaży czy centrum miasta to chyba jeden z najczęściej powielanych błędów. Jeśli obiekt sąsiaduje z ruchliwą drogą, lepiej nie pisać o ciszy i spokoju. Trzeba pamiętać, że po przyjeździe turysta i tak zweryfikuje dane i może nie być zachwycony nawet drobnym z pozoru przekłamaniem.
Nieumiejętne korzystanie z portali noclegowych
Od dawna zwracamy uwagę na to, jak ważna dla obiektów noclegowych jest obecność w internecie. Jednak samo założenie wizytówki w popularnym portalu nie załatwi sprawy. Warto potraktować to jako jeden ze sposobów na kontaktowanie się z potencjalnym klientem, który nie tylko pozna ofertę obiektu i ceny, ale również dowie się o promocjach i sukcesach. Być może właśnie to przesądzi o wyborze konkretnego noclegu.
Ale wizytówka w portalu noclegowym to nie jedyna korzyść, jaką można odnieść z takiej obecności. Wiele serwisów oferuje swoim klientom dodatkowe usługi, które zwiększają widoczność w sieci i podnoszą atrakcyjność oferty. Warto więc skontaktować się z konsultantem i zapytać, z jakich narzędzi można skorzystać.
Brak kontaktu z klientem
Nawet najlepsza strategia marketingowa może nie przynieść oczekiwanych efektów gdy zawiedzie jeden z najważniejszych czynników. Mamy na myśli właściciela bądź managera i ich podejście do potencjalnych gości. Turyści często skarżą się na brak kontaktu ze strony zarządzających obiektem, którzy nie odpowiadają na wysyłane zapytania czy też maile. Przypominamy, że to duży błąd – potencjalni goście oczekują informacji zwrotnej, chociażby takiej, że w interesującym ich terminie nie ma już wolnych miejsc. Brak odpowiedzi to stracona okazja na wywarcie dobrego wrażenia, na przykład przez zaproszenie następnym razem.
Pozostawianie komentarzy bez odpowiedzi
Turyści po pobycie w obiekcie dzielą się wrażeniami z innymi. Najprostszą formę stanowi pozostawienie opinii w portalu noclegowym. Właściciele często nie wykorzystują szansy, jaką daje im możliwość udzielenia odpowiedzi na komentarz gościa. Zauważyliśmy, że najczęściej reagują na wypowiedzi krytyczne – oczywiście warto odnieść się do zawartych tam zarzutów, jednak należy zrobić to kulturalnie. Najlepiej poczekać aż opadną emocje, a przed publikacją kilka razy przeczytać swoją wypowiedź. Przypominamy, że komentarze często czytają osoby, które szukają noclegu, a słowna przepychanka na pewno nie zrobi na nich dobrego wrażenia. Za to merytoryczna dyskusja i odpowiednie argumenty – na pewno.
Dowiedz się więcej o tym, jak radzić sobie z krytyką gości, zobacz: Jak radzić sobie ze złymi ocenami i negatywnymi komentarzami turystów?
Ale nie tylko negatywne opinie wymagają komentarza, na pochwały także warto odpowiedzieć. Specjaliści radzą, by w swojej wypowiedzi powtórzyć zalety, jakie wymienili wcześniej turyści. Dzięki temu utrwalą się one w świadomości osób czytających komentarze w sieci.
fot. Tumisu (Pixabay.com CC0)
Komentarze