9 najczęstszych błędów właściciela obiektu noclegowego. Jak ich unikać?
Prowadzenie biznesu, jakim jest wynajem obiektów noclegowych, nie należy do najłatwiejszych zadań i bardzo często można popełnić błąd, który bezpośrednio rzutuje na ofertę i pozyskiwanie nowych turystów. Błędy w każdej chwili można naprawić, jednak „niesmak” wśród gości pozostanie? Jak unikać pomyłek? Przygotowaliśmy krótki poradnik do którego wybraliśmy kilka najczęściej powtarzających się przykładów popełnianych błędów. Sprawdź, co musisz zrobić.
Nie da się ukryć, że głównym celem każdego obiektu noclegowego jest sprzedaż jak największej liczby pokoi i to najlepiej przez cały rok. Mogą zdarzyć się jednak zachowania, które wpływają na pozyskanie potencjalnych gości. Dotyczy to zarówno prezentacji oferty, warunków panujących w obiekcie, jak i samego zachowania gospodarza. Czy poświęcasz swojej stronie internetowej, ofercie oraz warunkom wystarczająco dużo czasu? By Twój biznes okazał się sukcesem, musisz koniecznie wystrzegać się niektórych błędów. Oto one.
1. Nieczytelność oferty
Bardzo często zdarza się, że strony obiektów noclegowych, jak i oferty znajdujące się w portalach turystycznych, dosłownie „zasypane” są dużą ilością treści – często niepotrzebnej, przez co strona staje się jednym wielkim zbiorem wszystkiego i niczego. W tej sytuacji potencjalny gość już po przeczytaniu kilku pierwszych zdań oferty, zniechęca się dalszym czytaniem, widząc ile mu jeszcze zostało.
Druga ważna kwestia to wszechobecny chaos. Oferta powinna być jasna i przejrzysta, tak by oglądający ją turysta, mógł znaleźć wszystko, co jest mu potrzebne do podjęcia decyzji dotyczącej rezerwacji noclegu.
Twoim celem jest przecież zatrzymanie gościa na stronie, prawda? Czytelność strony ma bezpośredni wpływ na dobrze prowadzony marketing Twojego obiektu noclegowego.
Co powinieneś zrobić, by strona zachęcała do zapoznania się z Twoją ofertą?
- stosuj mniej tekstu, a więcej jasnych komunikatów
- umiejętnie dobieraj kolorystykę – posługuj się ciepłymi kolorami, ułatwiającymi czytanie
- podziel treść oferty na punkty, zakładki, dzięki czemu Twoja strona będzie przejrzysta, a turysta bez problemu wyszuka najważniejsze informacje
- staraj się zebrać najważniejsze informacje, nie pisz wszystkiego – bardzo często turyści chcą zaspokoić swoją ciekawość.
2. Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia…
Podobna sytuacja, jak z wyżej ze wspomnianym tekstem oferty, występuje również w przypadku zdjęć znajdujących się w Twojej ofercie. Większa grupa właścicieli obiektów noclegowych stosuje zasadę „im więcej, tym lepiej”, co jest nie do końca dobrym rozwiązaniem, ponieważ po przejrzeniu kilku zdjęć turysta poczuje niechęć do dalszego oglądania. Podobnie, jak w przypadku tekstu, Twój gość oczekuje jasnych i przejrzystych informacji.
W przypadku zdjęć obiektu, warto jest:
- wybrać najlepsze ujęcia
- uwiecznić najważniejsze miejsca w Twoim obiekcie noclegowym – zdjęcie budynku, zdjęcie standardowego pokoju/apartamentu, 2-3 zdjęcia łazienek, aneks kuchenny i otoczenie wokół obiektu
- jeżeli chcesz umieścić na stronie zdjęcia wszystkich swoich pokoi, postaraj się zrobić to umiejętnie – w tej sytuacji pogrupuj pomieszczenia, aby turysta mógł wybrać interesujący go pokój i zobaczyć kilka ujęć
- stosuj dobrej jakości sprzęt fotograficzny lub korzystaj z sesji zdjęciowej oferowanej przez portal Nocowanie.pl – jakość zdjęć przekłada się również na pozyskanie turystów, bo złej jakości zdjęcia z pewnością nie będą miłe dla oka
3. Brak czynnika wyróżniającego Twoją ofertę
Bardzo często zdarza się, że właściciele obiektów noclegowych, idą na łatwiznę, tworząc swoją ofertę. Standardowy opis i serdecznie zapraszamy na końcu ma już prawie każdy, również Twoja konkurencja. Z pewnością tego typu tekst nie przyciągnie potencjalnych turystów. Każdy z nich oczekuje efektu wow, czegoś co ich zaskoczy. Mogą to być np. atrakcje, jakie udostępniasz turystom, wystrój nawiązujący do regionu itp.
Postaraj się:
- stworzyć wyjątkową nazwę Twojego obiektu, która przyciągnie turystów i będzie kojarzona tylko z Twoim obiektem
- zaoferować atrakcje dla turystów – jeśli nie jesteś w stanie tego samodzielnie uczynić, to dobrym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z lokalnymi biurami podróży czy firmami
- uatrakcyjnić opis oferty – tak, by trafiał do każdej grupy wiekowej, odrobina poczucia humoru nie zaszkodzi
- stworzyć miejsce z klimatem, które będzie nawiązywać bezpośrednio do regionu, w którym znajduje się Twój obiekt noclegowy.
4. Nierzetelne informacje o obiekcie
Coraz częściej zdarzają się przypadki, że informacje udzielane przez właścicieli, czy to mailowo, czy telefonicznie są nierzetelne i nieprawdziwe. W takich kwestiach, jak odległość od morza, czy do centrum musisz posługiwać się prawdą. Turyści poszukują miejsc w dogodnej lokalizacji, a odległości od ważnych punktów mają tu duże znaczenie, szczególnie jeśli przyjeżdżają np. z małymi dziećmi. Publikowanie nieprawdy będzie skutkować późniejszymi negatywnymi opiniami o Twoim obiekcie.
Inna kwestia to kwiecisty i rozbudowany opis, który nie zawiera najważniejszych informacji o obiekcie. Turyści potrzebują najważniejszych informacji, a brak szczegółów raczej ich nie zachęci do wynajęcia pokoju.
Ceny za nocleg to również bardzo ważna kwestia, szczególnie jeśli ustalenia były inne, a rzeczywistość odmienna. Zawsze staraj się informować turystów o szczegółach związanych z ceną i tym, co obejmuje.
5. Nieumiejętne korzystanie z portali noclegowych i mediów społecznościowych
O tym, jak ważna jest obecność obiektów noclegowych w internecie, już nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Samo założenie wizytówki i dodanie najważniejszych informacji nie załatwi sprawy. Staraj się rozwijać i urozmaicać swoją ofertę – publikuj najważniejsze informacje, aktualizuj ceny, informuj o promocjach. Media społecznościowe obecnie dają duże pole do popisu, szczególnie jeśli chodzi o kontakt z potencjalnym klientem, który nie tylko pozna ofertę Twojego obiektu, ale również dowie się o promocjach i sukcesach.
W przypadku braku umiejętności związanych z widocznością w sieci, warto jest się skontaktować z odpowiednim specjalistą z tej branży, który pomoże i podniesie atrakcyjność Twojej oferty.
6. Brak kontaktu z klientem
Nawet najlepsza strona internetowa i oferta w portalu turystycznym na nic się zdadzą, jeśli nie zastosujesz odpowiedniego podejścia do swoich gości. Twoja obecność i zainteresowanie powinno być widoczne od samego początku, tj. od pierwszego telefonu, czy pierwszego otrzymanego zapytania.
Warto podkreślić, że ta kwestia jest niezwykle istotna, z tego względu, że brak odpowiedzi na wysłane zapytanie skutkują poddenerwowaniem, jak i negatywną oceną obiektu ze strony gości. Warto jest więc odpisać na takie zapytanie, nawet gdy nie ma się wolnych miejsc w obiekcie.
Druga ważna sprawa to Twoje zainteresowanie gośćmi podczas ich pobytu. Warto jest podchodzić do nich z uśmiechem, prowadzić dialog chociażby o pogodzie, jak też pokazać swoją osobę jako taką, na której pomoc zawsze mogą liczyć.
Nie od dziś wiadomo, że liczy się dobre wrażenie. Sprawdź koniecznie: Bo liczy się dobre wrażenie – zaskocz i zachwyć gości swoją obsługą
7. Brak odpowiedzi na opinie wystawione przez turystów
Bardzo często zdarza się, że opinie wystawiane przez turystów pozostają bez odzewu ze strony właściciela obiektu noclegowego. W naszej opinii nie wygląda to dobrze, z tego względu, że można to odebrać, że jest Ci wszystko jedno. A zainteresowanie i chęć naprawienia błędów to podstawa. Nawet, gdy komuś coś się nie spodobało, to postaraj się nie reagować złością. Dopytaj o szczegóły, zaproponuj rekompensatę i spraw, by na przyszłość podobne sytuacje już się nie powtórzyły.
8. Wszyscy? Czyli kto?
Kolejna ważna kwestia to określenie grupy, do której Twoja oferta jest bezpośrednio skierowana. Określenie „wszyscy” nie załatwi sprawy, z tego względu, że każda grupa tak naprawdę oczekuje czegoś innego. Ty również musisz zdać sobie sprawę, że inaczej podejdziesz do rodzin z dziećmi, a inaczej do wycieczek szkolnych, czy grup znajomych. Takie doprecyzowanie oferty przyniesie większe efekty oraz możliwości reklamowe i promocyjne.
9. Brak podsumowań i planów na przyszłość
Właściciele obiektów noclegowych bardzo często zapominają, że oferty sezonowe powtarzają się każdego roku. Brakuje tu jakichkolwiek wniosków i pomysłów na optymalizację, nie są również omawiane najczęściej pojawiające się pytania lub problemy.
Oferta co roku powinna być dopracowywana, a nie powtarzana lub dublowana. Powinna być dopasowana do potrzeb gości i pozbawiona błędów, które miały miejsce we wcześniejszych okresach.
W tym artykule skoncentrowaliśmy się na najczęściej pojawiających się błędach w zachowaniach właścicieli obiektów noclegowych. Mamy nadzieję, że nasza pomoc choć częściowo pozwoli naprawić błędy i zapobiegnie ich pojawianiu się w przyszłości.
fot. Andrew Neel (pexels.com, CCO)
Komentarze (2)
Kris
Bogumila