ABDULLAH IBRAHIM Trio - African Jazz Night 8.11.2006
Era Jazzu wielokrotnie zapraszała charyzmatycznych i niekomercyjnych artystów, którzy także koncertami w Polsce potwierdzali swą wielką klasę kreując wielkie wydarzenia artystyczne. Teraz zaproszenie przyjął wybitny i legendarny pianista Abdullah Ibrahim ("72) - artysta, którego pozycja na jazzowym rynku jest znamienita i bezsporna. Znamienite trio ( A. Ibrahim , basista oraz perkusista George Gray) zagrają jedyny koncert w Polsce – 8 listopada w warszawskiej Sali Kongresowej.
" Postać wybitnego pianisty Abdullaha Ibrahima ( znanego także jako Dollar Brand) jest w tym kontekście szczególna – rekomenduje artystę Dionizy Piątkowski, dyrektor Ery Jazzu - oto bowiem przybywa muzyk utożsamiany nie tylko z estetyką jazzu, ale także jako pionier afro-jazzowej tradycji. To sam Duke Ellington, zauroczony w latach sześćdziesiątych wirtuozerią pianisty, zaproponował mu udział we wspólnych koncertach. Z czasem A.Ibrahim wprowadził do swojego rozległego repertuaru także wielkie standardy Ellingtona ,a album "Ode To Duke Ellington " stał się jednym z najbardziej znaczących nagrań dzisiejszego jazzu. Ale do historii tej muzyki przechodzi A.Ibrahim głównie jako piewca wielkiej afrykańskiej tradycji tak subtelnie wplecionej w jego jazzową wirtuozerię jego pianistyki. Artysta, który urodził się i wychował w Południowej Afryce, jest doskonałym piewcą i mentorem " african-roots" we współczesnej muzyce. Nie stroniąc od odważnych i nowoczesnych form potrafi swoimi balladami nadać każdemu nagraniu i koncertowi walor wielkiego, artystycznego doznania. Nie bez powodu o recitale artysty i jego Trio zabiegają najważniejsze sale koncertowe świata, a sam pianista jest zawsze wielką gwiazda największych festiwali jazzowych."
Jako Dollar Brand, karierę zawodową zaczynał w połowie lat pięćdziesiątych, wykonując głownie muzykę popularną. Pod koniec dekady założył - już koncentrujący się na jazzie - zespół, w którym grał trębacz Hugh Masakela. Swoją aktywnością polityczną (na początku lat sześćdziesiątych) naraził się władzy i emigrował do Europie ( akompaniując wokalistce Sathimie Bea Benjamin, którą następnie poślubił). W czasie pobytu w Szwajcarii (1963 r.) zwrócił na siebie uwagę Duke’a Ellingtona, który pomógł mu zorganizować sesję nagraniową oraz zarekomendował koncerty w Stanach. Dolar Brand osiedlił się w Nowym Jorku, aby grać wkrótce z czołowymi przedstawicielami awangardowego jazzu ( jak np. Elvin Jones, John Coltrane, Gato Barbieri, Don Cherry, Ornette Coleman). Nie zerwał ze swymi fascynacjami politycznymi i religijnymi: pod koniec lat sześćdziesiątych przeszedł na islam, przyjął też nowe imię i nazwisko Abdullah Ibrahim, pod którym odtąd występuje. Wyrok zakazu działalności wydany w Afryce na Afrykański Kongres Narodowy utrudnił kontakty A.Ibrahima z krajem rodzinnym, powracał jednak okazjonalnie do Afryki Południowej, aby dokonywać nagrań i koncertować. Artysta nie zważając na wygnanie z ojczyzny i oderwanie od korzeni, nie zaprzestawał badań nad muzyką afrykańską, pracował też nad sposobami wtopienia jej we współczesny amerykański jazz. Eksperymenty te sprawiły, że jego liczne występy i nagrania są nacechowane niezwykłą indywidualnością. Na początku lat osiemdziesiątych Ibrahim poszerzył swe muzyczne horyzonty, komponując m.in. operę "Kalahari Liberation" , która - wystawiana w całej Europie - zdobyła wielkie uznanie i popularność.
"Tak na dobra sprawę - kontynuuje D.Piątkowski – pianistyka Abdullaha Ibrahima jest nieporównywalna i na swój sposób jedyna: "od zaśpiewów "ellingtonowskich" po frazy czerpane wprost z Arta Tatuma, subtelności akordów Keith Jarretta ,ludyczność Oscara Petersona i swing Errola Garnera. Każda płyta A.Ibrahima jest inna, ale nigdy nie jest pozbawiona eksperymentalnej afrykańskiej rytmiki. Każdy koncert jest wielką subtelna suitą, w której jest miejsca na melodyjne tematy, piękną improwizacje i wspaniały jazzowy feeling. Grę Ibrahima-pianisty, ale także wiolonczelisty, flecisty i saksofonisty sopranowego cechuje niezwykły rytmiczny wigor, intrygujące skrzyżowanie jazzowego bopu z muzyką jego ojczystego kraju oraz ellingtonowskich i monkowskich nastojów. Ibrahim-kompozytor przekonująco i z niezwykłym talentem połączył muzykę dwóch kultur, co w efekcie stworzyło niepowtarzalny, własny styl”.
Bilety (160,-;120,-;70,-)
Miejsca sprzedaży :
- Sala Kongresowa
- Bileteria / salony EMPiK
- Traffic,
- Kino Teatr BAJKA
- ZASP/Eventim
www.eBilet.pl
www.eventim.pl
www.ticketonline.pl
www.ticketart.pl
www.ticketportal.pl
www.bileteria.com
www.shortcut.pl
www.mwproduction.pl
źródło: www.jazz.pl
Komentarze