Beyond - Mirosław Bałka, Alfredo Pirri

Beyond - Mirosław Bałka, Alfredo Pirri

Wystawa Beyond jest kolejną, po PAX i Vis-à-Vis, prezentacją, do której włoska kuratorka Anna Maria Nassisi zaprosiła Mirosława Bałkę oraz Alfredo Pirrego. Tak jak poprzednie, wystawa w Bunkrze Sztuki jest konfrontacją postaw dwóch artystów jednego pokolenia, funkcjonujących w różnych kontekstach historyczno-kulturowych.

Kuratorka poprosiła obu twórców o wypowiedź na temat ciemnej strony nowoczesności. Anna Maria Nassisi mówi, że wystawa „unaocznia znaczenie dzisiejszego «myślenia o Auschwitz», nie jako o wydarzeniu z przeszłości, lecz o żywej pamięci wstrząsającej naszymi współczesnymi sumieniami, po to by stać się fundamentem nowej etyczności”.

Tytuł wystawy jest wieloznaczny. Beyond jest przysłówkiem oznaczającym „poza”. Zgodnie z interpretacją Anny Marii Nassisi Beyond może być „metaforą, przywołującą miejsce – poza miejscem, w którym tragiczne dzieje ludzkości splatają się z dziejami człowieka” (np. Auschwitz, Dachau).

W tekście kuratorskim czytamy także, że doszliśmy do momentu głębokiego kryzysu myśli, tzw. myśli postmodernistycznej. Anna Maria Nassisi pisze, że wobec tego przyszłość nie może być kontynuacją przeszłości. Wykazuje ona konieczność odnalezienia drogi wyjścia z impasu, w którym znalazła się nasz kultura, strategii, która będzie „poza” dotychczasowymi dyskursami.

Na wystawie Beyond spotykają się artyści, którzy pozornie nie mają za sobą niemal nic wspólnego. Jak pisze Maria Anna Potocka, „zestawić tych artystów to jak położyć koło siebie grudkę ziemi i flakonik perfum”.

Alfredo Pirri bazuje na wrażeniach wzrokowych. Istotą jego instalacji jest oddziaływanie na percepcję widza. Artysta tworzy wyjątkowy klimat: płynności, ulotności, subtelności i niezwykłej estetyczności. Mówi, że w jego instalacjach wszystko jest zaplanowane tak, aby krążyło wokół czegoś niedookreślonego, enigmatycznego, czego pomimo chęci zobaczenia nie można dostrzec. Maria Anna Potocka nazwała go „abstrakcjonistą ludzkich napięć”, a jego dzieła „egzystencjalnymi szeptami”. Mówi, że Alfredo Pirri unika w swojej sztuce szczegółów z obawy, że mogą one, z powodu swojej dokładności i niedyskrecji, ujawnić słabość i zagubienie współczesnej kultury. Jego prace przyjmują funkcję parawanu, za który zagląda się ukradkiem.

Mirosław Bałka zaprezentuje prace odnoszące się bezpośrednio do tematyki Holocaustu. Można je jednak odczytywać szerzej, w kontekście przemocy symbolicznej. Na wystawie prezentowany będzie między innymi wielki kandelabr, w którym – w miejscu świeczek – znajdują się żywe robaki (215 x 135 x 60) oraz praca Kategorie, dla której punktem wyjścia jest symbolika kolorów stosowanych dla oznaczania różnych kategorii więźniów w nazistowskich obozach koncentracyjnych (czerwony – polityczni, zielony – kryminaliści, czarny – aspołeczni, fioletowy – badacze pisma św., różowy – homoseksualiści). Będzie się ona składać z nitek w tych kolorach, będących w ciągłym ruchu.

Mirosław Bałka, jak pisze Maria Anna Potocka, jest pełen odwagi wobec prawdy o ciemnej stronie nowoczesności. Znajduje sposób na to, aby ukazać ją w szorstkim uogólnieniu trafiającym jednak w meritum problemu. Strategia Alfredo Pirriego wynika z lęku przed tą prawdą. Artysta ukrywa ją, pomniejsza, skazuje na odbicia, zniekształcenia, a na koniec przykrywa piękną powłoką formy.

wernisaż: czwartek, 18 stycznia 2007, godz. 18.00

wystawa czynna: od 19 stycznia 2007 do 11 marca 2007, w godz. 11.00-18.00 we wszystkie dni tygodnia - z wyjątkiem poniedziałków

kuratorka: Anna Maria Nassisi

źródło: www.bunkier.com.pl

Następny artykuł 60-lecie Grupy Janowskiej

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!