Bezpieczny powrót do działalności obiektu noclegowego
Drugi etap odmrażania gospodarki, w którym znalazło się m.in. zniesienie zakazu prowadzenia działalności noclegowej, daje nadzieję na stopniowy powrót branży turystycznej do normalności. Na co musisz zwrócić uwagę przed ponownym przyjęciem gości? O tym poniższy artykuł.
Na ten moment czekał chyba każdy z nas, zarówno właściciele obiektów noclegowych, jak i przede wszystkim turyści, którzy z głęboką nadzieją wierzyli w to, że podróże wkrótce staną się możliwe.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, warto zaznaczyć, że od 4 maja 2020 roku prowadzenie usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych jest dopuszczalne, z wyłączeniem działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wykonywanej na terenie prowadzenia usług hotelarskich. Mowa tu oczywiście o działalności restauracji i kawiarni na terenie obiektów. Nie dotyczy to usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności lub napojów na wynos lub ich przygotowywaniu i dostarczaniu do pokoi.
Rozpoczęcie działalności noclegowej wiąże się z licznymi zmianami, które koniecznie należy wprowadzić przed przyjęciem gości. To nie tylko dbanie o czystość, ale również szereg zasad, o których Ty, jako właściciel obiektu noclegowego musisz pamiętać.
Priorytetowe zasady, o których musisz pamiętać
Środki zapobiegawcze najlepiej jest wprowadzić od razu na progu Twojego obiektu, zanim turysta pojawi się w Twoim obiekcie noclegowym. Doskonale sprawdzi się tutaj m.in. laserowy pomiar temperaury ciała. Warto jest przeszkolić również swój personel, tak by stosował się do obowiązujących w kraju, jak i branży hotelarskiej obostrzeń.
Na “dzień dobry” koniecznie musisz pamiętać o:
-
Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem do hotelu i w recepcji informacji o maksymalnej liczbie klientów mogących jednocześnie przebywać w danej części obiektu.
-
Umieszczenie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet.
-
Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji.
-
Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk.
-
Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych,
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi (minimum 2 metry). -
Ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji.
-
Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w hotelu/obiekcie/pensjonacie – na podstawie liczby dostępnych pokoi liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby.
-
Wyłączenie z użytkowania pomieszczeń takich jak: wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania. Umożliwienie korzystania z w/w przestrzeni w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości hotelu wspólnie zakwaterowanych.
-
Możliwość użytkowania sal konferencyjnych na zasadach opisanych aktualnymi przepisami prawa (zachowanie dystansu społecznego wynoszącego minimum 2 m odległości osoby od osoby.
-
Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu / obiekcie / pensjonacie osób tam nie zakwaterowanych.
-
Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
-
Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.
-
Ograniczenie rutynowego sprzątania pokoi, które powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta.
-
Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia, albo po sprzątnięciu pomieszczenia - dokonanie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.
-
Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, alb zaleceń producenta zastosowanych technologii.
-
Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60º C z dodatkiem detergentu. Prane i dostarczane w reżimie sanitarnym.
-
Zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych w łazienkach pokojowych.
-
W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń hotelu/obiektu/pensjonatu bądź ozonowanie (lub dekontaminacja w innej dostępnej technologii) powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
-
Funkcjonowanie restauracji i barów hotelowych/obiektów/pensjonatów wyłącznie z jedzeniem na wynos.
-
Dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.
-
W związku z zagrożeniem wirusem COVID – 19 hotel / obiekt / pensjonat ma prawo do zawieszenia lub ograniczenia usług, które zwiększałaby zagrożenie gości oraz personelu hotelu / obiektu / pensjonatu (np. dostarczanie bagaży do pokoi itp.)
-
Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub pokoju, w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
-
Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
-
Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów hotelu/obiektu/pensjonatu o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem COVID-19 w danym obiekcie;
Jak przygotować pokoje na przyjazd gości?
To kolejna z istotnych kwestii, o której musisz pamiętać w kontekście prawidłowego przygotowania obiektu po zawieszeniu działalności noclegowej. Generalne sprzątanie i dezynfekcja to priorytet. Postaraj się, by w każdym pokoju, Twoi goście mieli dostęp do maseczek i środków dezynfekujących. Pamiętaj o dezynfekowaniu elementów wrażliwych - meble, klamki, armatura, regularne wietrzenie pomieszczeń.
W obecnym czasie w branży turystycznej niezwykle skuteczny jest proces ozonowania. Sprawdź koniecznie: Ozonowanie obiektów noclegowych - sposób na ochronę przed koronawirusem.
Jeśli w Twojej ofercie znajdują się w pokoje wieloosobowe, jak ma to miejsce w przypadku hostelu, to postaraj się zmienić funkcjonalność pomieszczenia do tego stopnia, by mogły w nim przebywać osoby z tej samej rodziny lub maksymalnie 3. W takim pokoju do tej pory często przebywały obce sobie osoby, na łóżkach wielopiętrowych. Zmiany, które wprowadzisz w tym zakresie, przyczynią się do spadku zagrożenia i zwiększą poczucie bezpieczeństwa gości.
Prowadzenie działalności gastronomicznej w dobie panującej pandemii
Ta kwestia może być niezwykle trudna do skutecznej realizacji, jednak nie pozostaje bez wyjścia. Obecnie posiłki mogą być dostarczane tylko i wyłącznie bezpośrednio do pokoju, w którym przebywają Twoi goście. W późniejszym czasie, ściśle nieokreślonym, planowane jest również przywrócenie funkcjonowania restauracji i kawiarni, znajdujących się w obiekcie.
Co z pomieszczeniami ogólnodostępnymi?
To kolejny, ważny rodzaj pomieszczeń, w których codziennie bardzo często przebywają Twoi goście. Dotyczy to głównie pensjonatów, ośrodków wypoczynkowych, czy hoteli. Tu również musisz pamiętać o wprowadzeniu wszelkich środków ostrożności.
Pamiętaj o:
-
zapewnieniu płynu do dezynfekcji rąk w holu Twojego obiektu oraz na każdym jego piętrze;
-
pamiętaj o dezynfekcji i ozonowaniu pomieszczeń wspólnych, takich jak sale konferencyjne, czy toalety ogólnodostępne;
-
zwróć uwagę na dezynfekcję wind, jeśli tylko znajdują się w Twoim obiekcie;
O czym muszą pamiętać Twoim pracownicy?
To również niezwykle ważny element przywracania bezpiecznej działalności obiektów noclegowych. Twoi pracownicy dbają o każdy szczegół i jakość świadczonych usług, ale również muszą stosować się do wszelkich reguł i zasad, związanych z panującą pandemią. Ty, jako właściciel obiektu noclegowego musisz nad wszystkim czuwać i to właśnie Twoim obowiązkiem jest, by czuli się bezpiecznie w Twoim miejscu pracy. Dotyczy to również firm rodzinnych, w której wszelkie obowiązki wykonuje Twoja najbliższa rodzina. Pamiętaj o odpowiednich szkoleniach, postaraj się zapewnić środki ochronne i do dezynfekcji, tak by bezpiecznie mogli wykonywać swoje obowiązki.
Priorytety to przede wszystkim:
-
Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w zakładach pracy minimum 1,5 m).
-
Podzielenie zmian pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu, stosownie do możliwości.
-
Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów np. stołówki pracowniczej, szatni itp. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 2 m Wyposażenie obsługi hotelu/obiektu/pensjonatu w środki ochrony indywidualnej, w tym maski lub przyłbice, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby.
-
Zalecenia dla pracowników:
-
Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
-
Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
-
Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry).
-
Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
-
Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
-
Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
-
Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
-
Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
-
Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
-
-
Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
-
Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
-
Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
-
wprowadzenie różnych godzin przerw,
-
zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
-
-
Szczególną troskę o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60.r.ż oraz przewlekle chorych.
-
Obowiązek stosowania przez dostawców hotelu/obiektu/pensjonatu środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
-
Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
-
Celem ograniczenia kontaktów międzyludzkich zaleca się tam gdzie jest to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji m. in. telefonów, poczty elektronicznej itp.
Jakie kroki musisz podjąć, jeśli masz podejrzenie, że Twój pracownik może być zakażony koronawirusem?
To kolejna ważna kwestia, bo ma ona wpływ na funkcjonowanie Twojego całego obiektu. Ty, jako właściciel obiektu noclegowego, musisz podjąć odpowiednie kroki, by uniknąć rozprzestrzeniania się koronawirusa. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego, jeśli masz podejrzenie, że Ty lub Twój pracownik możecie być nosicielami koronawirusa, musisz podjąć następujące krokI:
-
Obowiązek zapoznania personelu hotelu/obiektu/pensjonatu odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z wirusem COVID 19 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
-
Pracownicy i obsługa hotelu/obiektu/pensjonatu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
-
Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
-
W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
-
Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
-
Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
-
Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Co w przypadku, gdy Twój gość będzie zakażony koronawirusem?
Tu sytuacja wygląda podobnie, jak w przypadku pracowników obiektu. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego:
-
W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość nie powinien zostać wpuszczony na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
-
Jeśli gość mieszka w hotelu/ obiekcie/pensjonacie – czasowe odizolowanie go w dedykowanym pomieszczeniu, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
-
Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
-
Wstrzymanie przyjmowania gości, powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
W tym artykule przedstawiliśmy najważniejsze zasady, o których musisz pamiętać od momentu rozpoczęcia działalności noclegowej po przerwie do momentu ustania pandemii. Podsumowując, za priorytet należy uznać przede wszystkim zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy pracownikami, zapewnienie środków ochronnych i dezynfekcyjnych, dbanie o czystość i higienę w obiekcie oraz kontrola osób przebywających w obiekcie. To Ty jesteś kontrolerem, wraz z całym swoim personelem i to właśnie Twoim obowiązkiem jest to, by działalność była prowadzona w sposób bezpieczny. Przyznasz zapewne rację, że jest tego dużo. Dbaj o bezpieczeństwo i zdrowie swoje, swojego personelu i swoich gości i przestrzegaj powyższych zasad. Jeszcze będzie pięknie, jeszcze będzie wspaniale, a branża turystyczna za jakiś czas na pewno powróci do takiej normalności, jaką pamiętamy. Musimy być cierpliwi.
Aktualizacja 4.06.2020
W dniu 3.06. pojawiły się wytyczne rządu, związane z działalnością obiektów noclegowych. Co się zmieniło?
-
nie ma już konieczności umieszczenia w widocznym miejscu informacji o tym, ile osób może przebywać jednocześnie w danej części obiektu;
-
nie jest konieczne również ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w hotelu/obiekcie/pensjonacie - na podstawie liczby dostępnych pokoi, liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby;
-
bary i restauracje w obiekcie funkcjonują zgodnie z zasadami wskazanymi w protokole dotyczącym restauracji;
-
można już korzystać z takich pomieszczeń, jak: wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz inne, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania; umożliwienie korzystania z w/w przestrzeni w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości hotelu wspólnie zakwaterowanych;
Komentarze (4)
Anna
Aga
Monika