Biznes to ludzie! Pracownicy obiektu noclegowego -jak ich pozyskać i zatrzymać?
Biznes, jakim jest prowadzenie obiektu noclegowego, to niewątpliwie wiele starań, włożonej pracy oraz dążenie do zapewnienia jak najlepszej atmosfery i warunków, by każdy gość był zadowolony. Podkreślić należy, że dobry biznes tworzą ludzie, wspierający wzajemnie siebie i swój wspólny cel, jakim w tym przypadku jest zadowolenie turystów i osiągnięcie zysku. Każdy właściciel obiektu noclegowego, rozpoczynając swoją działalność, staje przed koniecznością rekrutacji swojego personelu i stworzenia zgranego zespołu, który będzie efektywnie i na wzorowym poziomie obsługiwał klientów obiektu. Jak w związku z tym pozyskać i zatrzymać personel we własnym obiekcie noclegowym? Przygotowaliśmy krótki poradnik ze wskazówkami związanymi z pozyskaniem i zatrzymaniem pracowników.
Model tworzenia zespołu pracowników obiektu noclegowego uzależniony jest tak naprawdę od kilku ważnych czynników. Są to przede wszystkim:
1. Wielkość obiektu – wiadomo, że więcej pracowników jest potrzebnych do obsługi gości hotelu niż np. domku letniskowego.
2. Budżet, jakim dysponuje właściciel – to ważna kwestia, gdyż tak naprawdę od tego zależy to, ile osób będzie w stanie zatrudnić osoba odpowiedzialna za zarządzanie obiektem.
3. Obowiązki, jakich oczekuje właściciel od swojego personelu – by było czysto, miło i przyjemnie – wiadomo, że konieczne jest zatrudnienie osoby do sprzątania, obsługi gości, czy odpowiedzialnej za kreowanie marki obiektu noclegowego na zewnątrz; odpowiednia liczba osób to gwarancja udanego biznesu.
4. Lokalizacja obiektu – miejscowości typowo turystyczne to gwarancja napływu gości niemal przez cały rok, w związku z czym konieczna jest stosunkowo duża ilość personelu, który będzie świadczył usługi przez cały czas.
5. Adresaci oferty – właściciele obiektów noclegowych powinni wziąć pod uwagę fakt, czy chcą zatrudnić osoby młode, bez doświadczenia, mające możliwość rozwoju, czy też osoby z doświadczeniem, obyte w podobnej branży, gwarantujące odpowiedni poziom obsługi.
Modele obowiązujące na współczesnym rynku turystycznym
Nie da się ukryć, że najpopularniejszym współcześnie modelem rekrutacji personelu do własnego obiektu noclegowego, jest model opierający się na zaangażowaniu rodziny i osób znajomych we wspólny biznes, przynoszący zysk. Taki model zatrudnienia ma jednak swoje wady i zalety.
Korzyści, wynikające z zatrudnienia osób z rodziny i znajomych:
- są to osoby znajome i zaufane, na których lojalność można zawsze liczyć;
- właściciele obiektów noclegowych mogą w ten sposób ograniczyć koszty związane z zatrudnieniem pracowników;
- możliwość przeprowadzania szkoleń np. dzieci właściciela, których koszty mogą się zwrócić w przyszłości, dzięki nabytym przez nie umiejętnościom;
- gwarancja punktualności osób i fakt, że są zawsze „pod ręką”
Negatywne skutki, wynikające z zatrudnienia osób z rodziny i znajomych:
- niewystarczające kwalifikacje i umiejętności związane z branżą hotelarsko-gastronomiczną – bardzo często w takich przypadkach pomijana jest rzetelna ocena i rzeczywiste umiejętności i predyspozycje zawodowe;
- większa możliwość nieporozumień pomiędzy pracownikami – zatrudnienie części pracowników z rodziny i części wyłonionych w drodze rekrutacji może prowadzić do licznych nieporozumień pomiędzy nimi, co negatywnie skutkuje ich zgraniem i zaangażowaniem w pracę;
- obiekt prowadzony zgodnie z biznesem rodzinnym zazwyczaj charakteryzuje się niższą rentownością niż pozostałe obiekty, prowadzone w tradycyjny sposób;
Drugi model rekrutacji pracowników to tzw. tradycyjna rekrutacja, podczas której właściciele obiektów noclegowych mają możliwość spotkania z osobami, przetestowania ich umiejętności. Wobec rekrutowanych osób określa się oczekiwania, doświadczenie, predyspozycje, którymi musi się charakteryzować zaproszony kandydat. Współczesny rynek pracy jest bardzo złożony i wymagający jednocześnie. Zazwyczaj dominują ludzie młodzi, coraz częściej można zauważyć udział pracowników z zagranicy, stanowiących tzw. tanią siłę roboczą. Właściciel staje przed nie lada wyzwaniem – czy zatrudniać ludzi młodych i inwestować w ich szkolenia, czy też skupić się na osobach z doświadczeniem, gwarantujących odpowiedni poziom świadczonych usług. Naszym zdaniem najlepszym pomysłem w tej kwestii jest połączenie jednej i drugiej grupy – Ci bardziej doświadczeni mogą się dzielić swoją wiedzą z osobami rozpoczynającymi swoją karierę zawodową. Takie współgranie może z powodzeniem zagwarantować wysoką jakość świadczonych usług, jak i odpowiednie podejście do klientów, ponieważ tu łączy się młodość i odpowiedni poziom z doświadczeniem.
Najważniejsza w prowadzeniu obiektu noclegowego jest współpraca. Sprawdź koniecznie - Działamy razem czy osobno? Współpraca kluczem do sukcesu
Kanały pozyskania pracowników do własnego obiektu noclegowego
Sposobów na pozyskanie pracowników hotelu, pensjonatu jest całe mnóstwo. Obecny trend stanowią ogłoszenia publikowane w internecie na wyspecjalizowanych portalach, jednak coraz częściej właściciele korzystają z szeregu innych możliwości. Są to m.in.:
1. Ogłoszenia publikowane w lokalnej prasie, tablicach ogłoszeń, miejscowym urzędzie pracy.
2. Udział w targach turystycznych, na których to obiekt noclegowy oprócz swojej oferty, ma szansę zaprezentować również najważniejsze kwestie związane z zatrudnieniem pracowników.
3. Udział w targach pracy – kilka razy w roku, niemal we wszystkich miastach organizowane są targi pracy, pozwalające znaleźć odpowiednich pracowników na przygotowane stanowisko.
4. Skorzystanie z możliwości przeprowadzenia praktyk studenckich, czy stażu z urzędów pracy – bardzo często studenci turystyki i hotelarstwa, bądź podobnych kierunków, podczas swoich praktyk studenckich mają możliwość wykazania się, co może zaowocować ich zatrudnieniem w okresie wakacji, czy też na stałe po zakończeniu studiów.
5. Możliwość zatrudnienia pracowników z zagranicy – bardzo często studenci przebywający w Polsce poszukują pracy, pozwalającej im utrzymać się podczas studiów. Zatrudnienie w branży turystycznej daje im możliwość nabycia ważnych umiejętności, które z powodzeniem mogą się przydać w późniejszym życiu.
6. Rekrutacja z polecenia – w ramach znajomości, czy współpracy, bardzo często właścicielom polecane są sprawdzone osoby, które mogą zagwarantować doskonałą jakość świadczonych usług. Warto jest popytać, czy znajomi nie znają kogoś odpowiedniego na dane stanowisko.
Co zrobić, żeby zatrzymać swoich pracowników jak najdłużej?
Na wstępie zostało podkreślone, że biznes jest tworzony przez ludzi – wiele w tym prawdy, ponieważ to oni tworzą atmosferę w miejscu noclegowym, to oni są w stanie przygotować rozmaite pyszności w restauracji, będącej częścią obiektu i to przede wszystkim oni dbają o każdy najdrobniejszy szczegół związany z pobytem turystów. Zmieniają się wymagania, wiele osób poszukuje szansy na swój własny rozwój – w jaki sposób zatrzymać w związku z tym własnych pracowników?
Należy zacząć przede wszystkim od dobrej atmosfery w miejscu pracy – pracownik to też człowiek i musi czuć się akceptowany w tym co robi i w tym jaki jest. Należy przede wszystkim jasno określić jego obowiązki, które musi wykonać. Właściciele powinni stosować przede wszystkim pochwały wobec swoich pracowników, jak i szczere rozmowy na temat popełnianych błędów, jeśli zajdzie taka potrzeba. Każdy pracownik powinien być traktowany indywidualnie, oczekując przy tym uwagi, docenienia i pochwały.
Personel to kapitał, który jest w stanie przynieść zysk, dlatego konieczne jest inwestowanie w ich szkolenia, spotkania z odpowiednimi ludźmi, którzy są w stanie przekazać im najważniejsze informacje, związane z ich obowiązkami. Dzięki nabytym przez nich umiejętnościom, zwiększa się jednocześnie prestiż obiektu noclegowego i jakość oferowanych usług. Rozwój personelu w takich przypadkach pociąga za sobą rozwój obiektu noclegowego.
Kolejna kwestia to kierowanie i wspieranie, ponieważ zatrzymanie najlepszych pracowników zależy od umiejętnego zarządzania zasobami ludzkimi, którego podstawą powinny być: otwartość na opinie podwładnych, doprecyzowanie oczekiwań, czy też dotrzymywanie składanych obietnic. Warto doceniać pomysły pracowników, mogące ulepszyć prowadzony biznes, wyznaczać cele możliwe do osiągnięcia, jak też i integrować ich, ponieważ element zabawy mocno integruje zespół w codziennych obowiązkach.
Kwestie finansowe to bardzo ważny element w zatrzymaniu pracowników we własnym obiekcie noclegowym. Każdy chce się poczuć doceniony, czując się przy tym, że jest traktowany poważnie. Warto jest od czasu do czasu premiować pracę adekwatnie do wkładu pracy, jeśli istnieje konieczność zatrzymania najlepszych pracowników.
O naprawdę lojalnego i pracowitego pracownika wcale nie jest łatwo. Każdy rozsądny właściciel obiektu noclegowego, wie że swój biznes powinien opierać nie tylko na inwestowaniu w rzeczy materialne i usługi, ale przede wszystkim w personel, będący gwarancją udanej atmosfery i wpływający na jakość oferowanych usług. Stały, sprawdzony skład to jednocześnie gwarancja prestiżu obiektu noclegowego i ciągle rosnącego poziomu hotelu, pensjonatu, czy domków letniskowych. Każda praca jest dobra, o ile jest dobrze wykonywana, a każdy pracownik jest dobry w tym co robi, jeśli jest odpowiednio doceniany, motywowany i ma szansę na rozwój.
fot. mohamed_hassan (Pixabay.com, CC0)
Komentarze