FAQ
Najczęściej zadawane pytania

Bon turystyczny dla obiektów noclegowych

Oto lista najczęściej zadawanych pytań dotyczących bonu turystycznego dla obiektów noclegowych.

Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na interesujące Cię zagadnienie, skorzystaj z formularza kontaktowego znajdującego się na dole strony.

Pytania

Pytania

Jak mogę zgłosić swój obiekt do programu Polski Bon Turystyczny?

Aby zgłosić obiekt do programu Polski Bon Turystyczny, należy:

  • zarejestrować się w systemie teleinformatycznym PUE ZUS, który działa od 25 lipca 2020 roku,
  • podczas rejestracji należy podać następujące dane: imię i nazwisko, nazwę lub firmę, adres zamieszkania, numer NIP, informację o wpisie do właściwej ewidencji, numer wpisu do KRS lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  • rejestracja wymaga również podania informacji o oferowanych usługach hotelarskich lub imprezach turystycznych,
  • oprócz tego należy podać także numer rachunku bankowego, adres poczty elektronicznej i numer telefonu przyporządkowane do wykonywanej działalności,
  • imię i nazwisko osoby dokonującej rejestracji, która będzie upoważniona do reprezentowania przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego.

Kto może zarejestrować obiekt na PUE ZUS?

Obiekt może zarejestrować każdy, kto ma profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), poda dane podmiotu i podpisze na PUE oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny.

Jestem właścicielem agroturystyki. Czy mogę przyjmować płatności bonem?

Płatności bonem może przyjmować właściciel agroturystyki, jeśli spełni warunki:

  • jest przedsiębiorcą turystycznym i realizuje usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terenie kraju,
  • zarejestrował podmiot turystyczny na PUE ZUS.

Czy mogę przyjmować płatności bonem za noclegi w moich kwaterach?

Warunkiem przyjmowania płatności za noclegi w kwaterze prywatnej jest zarejestrowanie podmiotu w systemie teleinformatycznym PUE ZUS. Każda osoba, która tego dokona, będzie uprawniona do przyjmowania płatności bonem turystycznym.

Kiedy upływa termin rejestracji obiektu noclegowego do programu Polski Bon Turystyczny?

Aby wziąć udział w programie Polski Bon Turystyczny należy zarejestrować się w systemie teleinformatycznym PUE ZUS jako jako przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego do dnia 31 marca 2022 roku.

Czy jeśli wcześniej brałem udział w akcjach POT, muszę się teraz znowu rejestrować?

Tak. Udział w programie Polski Bon Turystyczny wymaga rejestracji na PUE ZUS. Tylko w ten sposób można będzie można dołączyć do akcji.

Zarejestrowałem się w bazie POT. Co teraz mam zrobić?

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali się w bazie POT i zostali wpisani na listę przedsiębiorców turystycznych, muszą zamieścić informację o tym, że przyjmują płatności bonem turystycznym. Taka informacja koniecznie powinna się znaleźć w miejscu świadczenia usług hotelarskich lub imprez turystycznych. Polska Organizacja Turystyczna może poddać przedsiębiorców czynnościom sprawdzającym, muszą oni również pamiętać o aktualizowaniu informacji na PUE.

Kto może przyjmować płatności bonem turystycznym w obiekcie noclegowym?

Płatności bonem turystycznym może przyjmować:

  • przedsiębiorca turystyczny lub podmiot prowadzący organizację pożytku publicznego, który realizuje usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terenie Polski;
  • legalnie działający podmiot, wpisany do odpowiednich rejestrów;
  • podmiot zarejestrowany na PUE ZUS, który złożył oświadczenie jako przedsiębiorstwo turystyczne lub organizacja pożytku publicznego;
  • przedsiębiorca turystyczny wpisany na listę POT.

Aby przyjmować płatności bonem turystyczny, należy spełnić wszystkie powyższe warunki. Podmioty składają swoje oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Czy do przyjmowania płatności bonem turystycznym muszę zatrudnić recepcjonistę?

Do przyjmowania płatności bonem nie trzeba zatrudniać dodatkowej osoby. Recepcjonista jest osobą posiadającą profil na PUE ZUS i przyjmującą płatności bonem. Wskazuje ją osoba mająca status managera na PUE ZUS. Funkcję managera i recepcjonisty może pełnić jedna osoba.

Co mam zrobić, gdy nie zrealizuję usługi, za którą turysta zapłacił bonem na dzieci?

W takim przypadku należy zwrócić kwotę na konto bankowe Polskiej Organizacji Turystycznej.

Czy mogę zrealizować usługę hotelarską po 31 marca 2022 roku?

Usługa hotelarska może zostać zrealizowana po tym terminie, pod warunkiem, że płatność za nią zostanie przyjęta wcześniej.

Kiedy otrzymam pieniądze za usługę zrealizowaną w ramach bonu turystycznego?

Od momentu przyjęcia płatności bonem turystycznym, ZUS ma 14 dni na to, by przelać środki na konto podane podczas rejestracji.

Jak wygląda płatność bonem turystycznym przez turystów?

Osoba uprawniona do dokonywania płatności bonem turystycznym poda kod obsługi płatności, a następnie jednorazowy kod potwierdzający płatność. Otrzyma go SMS-em podczas realizacji transakcji.

Czy muszę informować ZUS i POT o przyjęciu płatności bonem?

Nie trzeba dodatkowo informować tych instytucji. Sygnałem dla ZUS do przelania środków będzie użycie kodu obsługi płatności oraz poświadczenie transakcji kodem uwierzytelniającym.

Co się stanie jeżeli turysta poda błędny kod obsługi płatności?

Podanie błędnego kodu obsługi płatności nie ma żadnych konsekwencji. Należy wpisać go jeszcze raz.

Co się stanie jeżeli turysta poda mi błędny kod potwierdzający płatność kodem?

Kiedy wpisze się błędny kod potwierdzający płatność, transakcja zostanie odrzucona. W takim przypadku należy ponownie wpisać kod obsługi płatności i poczekać na kolejny kod potwierdzający, który turysta dostanie SMS-em w momencie dokonywania transakcji.

Wartość mojej usługi przewyższa wartość bonu. Co zrobić w takiej sytuacji?

W takiej sytuacji osoba, która korzysta z usługi jest zobowiązana do tego, by pokryć różnicę z własnych środków. Należy określić preferowaną formę płatności – gotówką, kartą lub przelewem.

Czy płatność bonem turystycznym może być zaliczką za przyszłą usługę?

Płatność bonem turystycznym może być traktowana jako zaliczka za usługi, które będą wykonane dopiero w przyszłości.

Czy można rozliczać kilka bonów w ramach jednej płatności?

Osoba uprawniona do korzystania z bonu turystycznego nawet jeżeli ma kilkoro dzieci otrzyma jeden numer bonu o wartości odpowiadającej liczbie dzieci. Można nim płacić do momentu, gdy nie zostaną wyczerpane wszystkie środki.

Mam kilka obiektów noclegowych, czy każdy z nich muszę rejestrować oddzielnie?

W PUE ZUS rejestrują się osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Oznacza to, że właściciel kilku obiektów noclegowych może zarejestrować się raz.

Czy POT będzie weryfikować podmioty, które zarejestrują się w bazie?

POT nie ponosi odpowiedzialności za usługi realizowane przez przedsiębiorcę. Celem programu jest ułatwienia znalezienia turystom miejsc, w których mogą płacić za pomocą bonu turystycznego na dziecko.

Czy aby przyjmować płatności bonem muszę mieć kasę fiskalną albo terminal płatniczy?

Aby przyjmować płatność bonem turystycznym wystarczy zarejestrować się na PUE ZUS. Nie jest wymagane posiadanie kasy fiskalnej ani terminalu płatniczego.

Jak w ofercie nocowanie.pl dodać informację o możliwości płatności bonem obiekcie?

Co zrobić, aby otrzymać odznaczenie BON informujące o możliwości płatności bonem w obiekcie w portalu Nocowanie.pl?

Pierwszym krokiem jest rejestracja na PUE ZUS i dodanie do bazy Polskiej Organizacji Turystycznej. Właściciele obiektów noclegowych, którzy jeszcze tego nie zrobili, tutaj znajdą najważniejsze informacje >>>

Właściciele wpisani do bazy POT mogą samodzielnie aktywować odznakę w swoim profilu klienta Nocowanie.pl. Aby to zrobić, trzeba zalogować się do panelu, przejść do zakładki Udogodnienia, a następnie wybrać pole Płatność.

W pytaniu „Czy w Twoim obiekcie można wykorzystać Polski Bon Turystyczny?” należy zaznaczyć opcję „Tak” i podać nazwę działalności oraz adres, na który zarejestrowana jest płatność polskim bonem turystycznym na stronie Polskiej Organizacji Turystycznej.

Ostatni etap to zapisanie wprowadzonych zmian!

Nie znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Cię pytanie?

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!