Czystość w Twoim obiekcie - na co zwracają uwagę goście?
O tym, jak ważną rolę odgrywa czystość w obiektach noclegowych, nie trzeba nikomu mówić. Wśród opinii turystów to właśnie ta kwestia odgrywa jedną z ważniejszych ról i to od niej w głównej mierze zależy, czy Twój gość zdecyduje się na nocleg, czy też nie. O czym musisz pamiętać, by test białej rękawiczki w Twoim obiekcie wypadł pomyślnie? Przygotowaliśmy krótki poradnik na ten temat.
Czystość jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ocenę obiektu noclegowego. Zaczyna się już od bramy wjazdowej, czy progu – w zależności o jakiej kategorii obiektu mówimy. Warto podkreślić, że często bywa tak, że nawet skromny pokoik może bardziej zadowolić klienta, niż niewysprzątany większy pokój.
Na sprzątaniu nie ma co oszczędzać. Gość jest w stanie dostrzec każdy najmniejszy szczegół, który może sprawić, że całokształt oferty noclegowej raczej nie zostanie przez niego pozytywnie odebrany. Pajęczyny w kątach pokoju, pluskwy pod materacami, grzyb na ścianach, nieświeża pościel, czy też nieprzyjemny zapach – to główne błędy, o których słyszy się najczęściej i które występują w wielu miejscach. Gość, który przesuwając fotel, znajdzie kurz lub któreś z tych niedociągnięć, z pewnością nie wróci ponownie do takiego miejsca. Czystość dotyczy również toalet i innych pomieszczeń dostępnych dla Gości. Ty i Twój personel sprzątający musicie zadbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Na co turyści najczęściej zwracają uwagę?
Czystość pościeli
Chyba każdy, kto po długiej, męczącej podróży zjawi się w obiekcie, marzy o czystej i świeżej pościeli, w której będzie mógł wypocząć do długich godzinach spędzonych za kółkiem lub w autobusie. Twoim zadaniem jest przede wszystkim dbanie o to, by pościel była wymieniana i prana przy użyciu odpowiednich środków, nawet gdy ktoś zatrzyma się w Twoim obiekcie tylko na jedną dobę.
Kontroluj również jej stan – sprawdzaj, czy nie ma dziur lub przetarć. Staraj się kupować pościel od sprawdzonych firm, dobre jakościowo, które posłużą w Twoim obiekcie jak najdłużej.
Kurz, pajęczyny, okruchy – prawdziwą zmorą obiektów noclegowych
Przed Tobą szczegóły, co prawda drobne, ale w ogólnej ocenie mające olbrzymie znaczenie na ocenę. Świadczy to w głównej mierze o tym, czy dbasz o porządek w pokojach i na bieżąco mopujesz podłogi, wycierasz kurze, nawet w trudno dostępnych miejscach. Bo właśnie w te miejsca najczęściej zaglądają Twoi goście, by ocenić warunki panujące w obiekcie. Kurz, pajęczyny, czy okruchy to te niedopatrzenia, które zdarzają się najczęściej.
Twoim zadaniem, jak i Twojego personelu jest przede wszystkim kontrolowanie czystości po każdym pobycie gości i dokładne sprzątanie, również trudno dostępnych miejsc. Stosuj odpowiednie środki czystości, ścierki do kurzu i przede wszystkim odkurzaj – podłogi, kanapy, tapicerkę, wykładziny i dywany. Pamiętaj również o tym co pod łóżkiem – to właśnie tam najczęściej gromadzą się wszelkie nieczystości, mające wpływ na ogólną ocenę wśród Twoich gości.
Te kwestie powodują, że turyści często rezygnują z noclegu. Sprawdź koniecznie: Gdy turysta rezygnuje z noclegu
Zapach w obiekcie
Okazuje się, że zmysł powonienia odgrywa ogromną rolę w promocji obiektu, jak też budowaniu wizerunku marki. Przy jego pomocy odbierany jest zarówno sam pobyt, jak i szereg dodatkowych usług, które być może posiadasz w swojej ofercie.
Musisz pamiętać przede wszystkim o odpowiednim zapachu na wejściu do Twojego obiektu oraz głównie w pokoju, w którym będą nocować Twoi turyści. Doskonale sprawdzą się tu naturalne, jak i chemiczne odświeżacze powietrza. Warto podkreślić, że te naturalne oddziałują na dwa zmysły – wazon z kwiatami z pewnością wpłynie na odbiór wzrokowy, jak i węch, po przekroczeniu progu obiektu. Warto zadbać o to, by kwiaty były zawsze świeże – staraj się je zamieniać, jeśli przekwitły. Na rynku jest również coraz więcej produktów, odpowiedzialnych za odświeżanie powietrza – są to rzeczy podpinane do gniazdka, w formie patyczków, czy też produkty żelowe. Warto jest korzystać z tej propozycji. Staraj się jednak wybrać odpowiedni, niedrażniący zapach, bo nie każdemu może on przypaść do gustu.
Twój obiekt ma problemy z wilgocią? Postaraj się coś z tym zrobić, bo może to być negatywnie odbierane przez Twoich turystów. Wilgoć charakteryzuje się specyficznym zapachem, dlatego postaraj się o zakup dostępnych pochłaniaczy wilgoci, które uratują Twój obiekt przed powstającym grzybem w większości pomieszczeń. Możesz również skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej firmy, która w odpowiedni sposób odwilgoci pomieszczenia w Twoim obiekcie.
Czystość w łazienkach
O czystości w łazienkach chyba nie trzeba nikomu przypominać. Przed przybyciem Twoich gości musisz postarać się przede wszystkim o to, by wszystko lśniło i błyszczało. Pleśń na fugach, czy kamień na armaturze z pewnością nie będą pozytywnie odbierane, szczególnie jeśli jeszcze do tego wszystkiego dodamy przeciekającą uszczelkę w prysznicu.
Zadbaj o to, by Twoi goście czuli się jak u siebie w domu. Co prawda, do ich prywatnej łazienki masz dostęp tylko po zakończeniu przez nich pobytu, ale jeśli w Twojej ofercie znajdują się wspólne łazienki, to czystość powinna być w nich kontrolowana codziennie. Rozlana woda, brak mydła lub papieru toaletowego? Turyści powinni widzieć, że w Twoim obiekcie niczego nie brakuje i jesteś osobą, która bacznie nad wszystkim czuwa, a ubikacja i urządzenia sanitarne są na bieżąco myte i dezynfekowane.
Czystość w kuchni
Jeśli udostępniasz aneks kuchenny w swoim obiekcie, to musisz przede wszystkim pamiętać, że to również ważne miejsce, w którym czystość to podstawa. Zdarza się tak, że Twoim goście odgrzewają lub gotują różnorodne potrawy, a tłuszcz i brud pojawia się w związku z tym wszędzie.
Postaraj się nie dopuścić do sytuacji, w której kolejne osoby będą musiały przygotowywać posiłek w takich warunkach. Nie każdy zmywa naczynia, tylko zazwyczaj zostawia je w zlewie. Gdy tym śladem pójdą kolejni goście, uzbiera się konkretna porcja brudnych naczyń. Zlew z takim widokiem niekorzystnie wpływa na ocenę związaną z czystością.
Zadbaj o to, by w kuchni zawsze panował porządek, a cała zastawa i sztućce były skompletowane, tak by nie zabrakło talerzy lub kubków dla określonej grupy osób.
Pluskwy – niemiłe wspomnienia związane z pobytem
Bardzo często zdarza się, że w obiektach noclegowych pojawia się problem związany z pluskwami, które tak naprawdę można złapać wszędzie. Ryzyko spotkania ich w hotelu lub pensjonacie jest zdecydowanie większe, z tego względu, że w miejscach tych występuje duża rotacja ludzi. Każdy gość potencjalnie może przywieźć pluskwę ze sobą, co bez właściwej profilaktyki, może zamienić się w plagę pluskiew.
Nie jest to spowodowane tym, że nie dbasz o czystość w obiekcie. To przede wszystkim ewolucja sprawiła, że pluskwom tak łatwo jest z nami podróżować. Pozbycie się pluskiew nie jest jednak takie łatwe. Ich usunięcie należy zlecić wyspecjalizowanym firmom, które przy użyciu odpowiednich preparatów i narzędzi przeprowadzą wymrażanie, wysuszanie i wygrzewanie parą.
Nie pozostań obojętny na ten problem. Jeśli ktoś z Twoich gości zwraca uwagę na problem pluskiew, od razu zgłoś problem do wyspecjalizowanej firmy, a sam pokój wyłącz na pewien czas z użytkowania.
Czystość to nie tylko pokoje, ale również cały obiekt i jego otoczenie
O czystość powinno się dbać nie tylko w pokojach. Korytarze, otoczenie oraz pomieszczenia, które udostępniasz, również wymagają odpowiedniej kontroli, w szczególności, że codziennie przemieszczają się tędy Twoi goście.
Szczególną uwagę musisz zwrócić przede wszystkim na:
- czystość na korytarzach
- kontenery ze śmieciami – umieszczaj je w takim miejscu, by nie rzucały się w oczy; zadbaj o odpowiednią ilość kontenerów i odbiór śmieci przez firmy komunalne, tak by nie „wylewały się” one z pojemników
- czystość grilla – w coraz większej ilości obiektów noclegowych dostępne są grille, które również wymagają odpowiedniej pielęgnacji tak, by służyły jak najdłużej; dbaj o czystość rusztu i na bieżąco pozbywaj się resztek spalonego węgla drzewnego
- otoczenie obiektu – to również ważna kwestia – zadbaj o to, by na trawnikach lub w ogrodzie nie pojawiały się śmieci, na chodnikach nie zalegały liście, a osoby palące mogły skorzystać z popielniczek, dzięki czemu unikniesz sytuacji, że pety po papierosach będą dosłownie wszędzie
- jeśli świadczysz usługi związane z wyżywieniem, to pamiętaj również o czystości na jadalni, sztućców i zastawy stołowej – te elementy bardzo często wpływają na ocenę obiektu związaną z czystością
W naszym artykule wspomnieliśmy o wszelkich najważniejszych kwestiach, związanych z czystością w obiektach noclegowych. Warto wziąć sobie do serca te porady i sprawić, by test czystości był widoczny gołym okiem i nie wymagał użycia przysłowiowej białej rękawiczki.
fot. rawpixel.com (pexels.com, CC0)
Komentarze (1)
weronika24