Dobrze jest wiedzieć, a nie myśleć, że się wie. Analiza danych w turystyce
Na jakie statystyki warto zwracać uwagę w turystyce? Co analizować, żeby świadomie podejmować decyzje dotyczące obiektu i oferty noclegowej? Podstawowe wskaźniki i miejsca, gdzie szukać danych, znajdziesz w artykule.
Wskaźniki finansowe
Kluczowe wskaźniki do mierzenia efektywności pozwalają obiektywnie spojrzeć na to, co wydarzyło się w obiekcie w minionym okresie oraz pomagają podjąć wiele decyzji dotyczących przyszłości.
1. Średnia długość pobytu – pozwoli odpowiednio dostosować ofertę. Jest to również wskaźnik pomagający przy wyborze kanału promocji.
2. Średnia dzienna cena (ADR - average daily rate): średni dzienny przychód z wynajmowanego pokoju.
Liczona jest jako iloraz przychodu ze sprzedaży i liczby sprzedanych pokoi.
ADR=przychód ze sprzedaży / liczba sprzedanych pokoi
3. Frekwencja - służy do badania stopnia wykorzystania możliwości obiektu noclegowego.
Pozwala określić sezonowość obiektu, a dokładna znajomość sezonowości, w powiązaniu ze szczegółową analizą struktury gości, pozwala właściwie kształtować politykę cenową oraz jest ważna dla akcji marketingowych.
Liczona jest jako iloraz liczby sprzedanych pokoi i zdolności eksploatacyjnej obiektu.
Frekwencja (Fe)=sprzedane pokoje/ Zdolność eksploatacyjna (Ze)
Zdolność eksploatacyjną zaś określa się z kolei jako iloczyn liczby pokoi w eksploatacji i dni w badanym okresie.
Zdolność eksploatacyjna (Ze)= wszystkie pokoje *liczba dni
4. Obłożenie (OCC - Occupancy) to stosunek liczby osób przypadających na jedno miejsce do liczby miejsc w obiekcie noclegowym.
Najprościej mówiąc wskaźnik pokazuje ile pokoi w obiekcie jest wynajętych, a ile pustych. Obliczamy jako odsetek zajętych pokoi w obiekcie w danym czasie (mierzony w %).
5. RevPAR (Revenue per Available Room) - Przychód na jeden pokój w obiekcie
RevPAR = ADR (średnia dzienna cena) x OCC (obłożenie hotelu)
RevPAR= Przychód ze sprzedaży / Zdolność eksploatacyjna (Ze)
Przychód ze sprzedaży = liczba pokoi x cena
Skuteczność serwisów noclegowych
Aby dotrzeć do nowych klientów, ważna jest obecność w miejscach, gdzie turyści poszukują ofert noclegowych. Wybierając serwis noclegowy, na którym zamieścisz swój obiekt, nie kieruj się wyłącznie aspektem cenowym.
Najważniejsze są parametry określające ilu użytkowników korzysta miesięcznie ze strony oraz jaką liczbę odsłon wygenerowali. Takie statystyki mierzy Gemius i PBI (Polskie Badanie Internetu).
Liczba użytkowników przekłada się na liczbę osób, do których możesz trafić z ofertą, im więcej osób korzysta z danego serwisu, tym więcej osób zobaczy Twoją ofertę.
Sprawdzaj również skuteczność serwisów. W przypadku zapytań mailowych czy rezerwacji online zmierzysz to bardzo łatwo. Weryfikuj również turystów, którzy kontaktują się z Tobą telefonicznie, zapytaj, gdzie dokładnie widzieli Twoją ofertę i z jakiego serwisu korzystali.
Przecztaj więcej: W jaki sposób mierzyć skuteczność działań reklamowych?
Monitoruj ofertę noclegową
Każdy szanowany serwis udostępnia statystyki dotyczące Twojej oferty. Sprawdź liczbę wyświetleń, zapytań o nocleg, rezerwacji czy odsłon numeru telefonu.
W portalu nocowanie.pl znajdziesz również zakładkę Trendy w mieście, zawierającą statystyki miasta w jakim położony jest Twój obiekt noclegowy.
Dzięki tym danym możesz dowiedzieć się, jak wygląda liczba turystów w mieście w danym miesiącu, o jakie terminy pytają, jakie kategorie obiektów wybierają, kiedy najlepiej się reklamować, by mieć obłożenie w danym okresie.
Sprawdzaj statystyki Twojej strony internetowej
Jeżeli posiadasz własną stronę www, koniecznie umieść na niej kody Google Analitics, pozwoli Ci to uzyskać wiele informacji o osobach, które ją odwiedzają.
Z Analiticsa dowiesz się, z jakiego kanału użytkownik dotarł na Twoją stronę (czy przez wyszukiwarkę, odesłanie z innej strony, czy bezpośrednio wpisując adres www). Możesz sprawdzić również skąd pochodzą użytkownicy, czy to goście z zagranicy lub kraju oraz z jakiego miasta.
Możesz sprawdzić w czasie rzeczywistym, czy ktoś przebywa na Twojej stronie, ile to osób, jak na nią trafili, w jakim miejscu aktualnie przebywają oraz czy korzystają z komputera, czy urządzeń mobilnych.
Analizując pozyskanie użytkowników, czyli skąd biorą się na stronie, widoczne są podstawowe kanały takie jak:
• Direct - wejścia bezpośrednie na stronę, kiedy użytkownicy wpisali adres do przeglądarki.
• Organic Search - wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Wszystkie przejścia z wyników wyszukiwania przeglądarek.
• Referral - przejścia na stronę z innych witryn, gdy użytkownik kliknął w link, umieszczony na stronie.
• Social - wejścia z platform Social Media: Facebook, Instagram itp.
• Paid Search - wejścia na stronę, przez kliknięcie w reklamę Google Ads lub innych płatnych reklam.
Pamiętaj, że w ramach abonamentu Nocowanie.pl możesz bezpłatnie utworzyć własną stronę internetową, korzystając z 9 dostępnych szablonów. W panelu administracyjnym również znajdziesz statystyki, jak na przykład liczba odwiedzin strony czy statystyki formularzy zapytań o nocleg oraz rezerwacji.
fot. rawpixel.com (CCO pexels.com)
Komentarze