Dworzec znajduje się w zabytkowym budynku w stylu neogotyckim na planie wydłużonego prostokąta. Dwukondygnacyjny gmach wybudowany został z czerwonej cegły, jest nietynkowany, fragmentami malowany na biało, a dwuspadowy dach pokryty jest dachówką holenderską. Czuć w nim atmosferę dworca z początków ubiegłego wieku. A to za sprawą bogatej dekoracji wnętrza, czy też zachowanego pierwotnego układu pomieszczeń, który przez wiele lat nie uległ zmianom. Co ciekawe, z dawnych lat zachowały się także metalowe balustrady schodów, posadzka w poczekalni, czy też oryginalna stolarka drzwiowa i okienna.
Aktualnie wewnątrz dworca znajdują się trzy kasy biletowe, poczekalnia, bar, kioski handlowe i informacja kolejowa. Na perony można dojść przejściem podziemnym.
Warto wiedzieć: pierwsza linia kolejowa w Iławie powstała w 1872 roku na trasie Toruń-Ostróda. Dworzec kolejowy zlokalizowany dwa kilometry od Starego Miasta powstał w 1905 roku.
Ciekawostka: Podczas prac remontowych, pod boazerią odkryto oryginalny cokół z płytek ceramicznych firmy Boizenburger Wandplattenfabrik Hansa Duensinga. Ta meklemburska firma nadal istnieje i zapewnia, że może wyprodukować płytki według wzoru sprzed ponad stu lat.
Piękny , duży dworzec kolejowy i jedna otwarta toaleta dla kobiet i mężczyzn. W sezonie letnim przy tak dużej liczbie pasażerów ? Porażka i wstyd dla miasta,czy o taką promocję komuś chodzi?