Działaj na zmysły klienta - o czym musisz pamiętać prowadząc obiekt noclegowy
Promowanie usług, które w bezpośredni sposób działają na zmysły klienta, to coraz popularniejszy sposób prowadzenia biznesu, jakim jest własny obiekt noclegowy. Celem takich działań jest przede wszystkim wywołanie dogłębnych doznań zmysłowych, które spowodują przywiązanie do miejsca, w którym się przebywa i potwierdzą to, że dokonało się słusznego wyboru. Co musisz zrobić, by turyści docenili Twój obiekt również poprzez zmysły? Przygotowaliśmy krótkie porady, które pomogą Ci odpowiednio przygotować Twój obiekt noclegowy.
O tym, jak ważne są zmysły, nie trzeba nikomu mówić. Odgrywają one ważną rolę w codziennym życiu, nie tylko podczas wizyty w obiekcie noclegowym. Z noclegiem jest podobnie jak z produktem – liczy się nie tylko to, co wewnątrz, ale również przysłowiowe opakowanie, wygląd, bardzo często zapach. Jak widać, klient kieruje się w dużym stopniu sensorycznym odbiorem produktów i usług. Chce wybrać jak najlepiej, dlatego oddziaływanie na jego zmysły jest bardzo ważne w skutecznym zarządzaniu obiektem noclegowym. Przyjrzyjmy się dokładniej poszczególnym zmysłom, dzięki którym klient będzie oceniał Twój pensjonat, czy hotel.
O czym należy pamiętać urządzając obiekt noclegowy? Sprawdź koniecznie: Na co zwrócić uwagę urządzając obiekt noclegowy?
Wzrok
To chyba najważniejszy zmysł, przez który oceniany jest Twój obiekt noclegowy. Na pierwszy rzut oka turysta jest w stanie ocenić, czy miejsce przez Ciebie przygotowane, przypadnie mu do gustu. Na podstawie bardzo szybkiej analizy jest w stanie dokonać wyboru, czy pokocha to miejsce, czy wręcz przeciwnie.
Warto podkreślić, że przez wzrok oceniane jest kilka ważnych aspektów, takich jak otoczenie obiektu, jego wygląd, porządek, czystość w obiekcie, standard i funkcjonalność wyposażenia. Bardzo często, z wielu powodów, o których mowa, turyści rezygnują z pobytu po przekroczeniu progu obiektu. Dlatego musisz skupić się na tym, by w obiekcie było przede wszystkim czysto. Kurze na meblach, pajęczyny w rogach, zepsuty sprzęt – turyści są w stanie dostrzec wszystko, dlatego pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu miejsca, w którym będą mieszkać.
Wszystko dobre, co miłe dla oka – powinno się o tym pamiętać, jeśli chcesz wywrzeć pozytywne opinie na turystach, przekraczających próg Twojego obiektu. Postaraj się o odpowiednie motywy dekoracyjne, chociażby związane z regionem, które przyciągną uwagę na początku wizyty. Musisz też pamiętać, by nie przestraszyć turystów kolorem, wielkością, czy wyglądem dekoracji, gdyż ludzie potrafią na to różnie reagować. Postaraj się o odpowiednie elementy, o ciepłych, łagodnych kolorach. Doskonale sprawdzą się tu obrazy, czy inne rzeczy które można przymocować do ściany.
Ocena poprzez zmysł wzroku stanowi około 80% emocji wywoływanych przez zmysły, dlatego musisz też pamiętać o odpowiednim oświetleniu Twojego obiektu. Ponure i ciemne wnętrza raczej nie zachęcą potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług, dlatego profesjonale dobrane do specyfiki Twojego obiektu światło, uwydatni wszelkie pozytywne aspekty tego miejsca i uczyni Twój obiekt atrakcyjniejszym i przytulnym.
Węch
To bez wątpienia drugi z najważniejszych zmysłów, przy pomocy którego oceniany jest Twój obiekt noclegowy. Okazuje się, że zmysł powonienia odgrywa ogromną rolę w promocji obiektu, jak też budowaniu wizerunku marki. Przy jego pomocy odbierany jest zarówno sam pobyt, jak i szereg dodatkowych usług, które być może posiadasz w swojej ofercie.
Musisz pamiętać przede wszystkim o odpowiednim zapachu na wejściu do Twojego obiektu oraz głównie w pokoju, w którym będą nocować Twoi turyści. Doskonale sprawdzą się tu naturalne, jak i chemiczne odświeżacze powietrza. Warto podkreślić, że te naturalne oddziałują na dwa zmysły – wazon z kwiatami z pewnością wpłynie na odbiór wzrokowy, jak i węch, po przekroczeniu progu obiektu. Warto zadbać o to, by kwiaty były zawsze świeże – staraj się je zamieniać, jeśli przekwitły. Na rynku jest również coraz więcej produktów, odpowiedzialnych za odświeżanie powietrza – są to rzeczy podpinane do gniazdka, w formie patyczków, czy też produkty żelowe. Warto jest korzystać z tej propozycji. Staraj się jednak wybrać odpowiedni, niedrażniący zapach, bo nie każdemu może on przypaść do gustu.
Twój obiekt ma problemy z wilgocią? Postaraj się coś z tym zrobić, bo może to być negatywnie odbierane przez Twoich turystów. Wilgoć charakteryzuje się specyficznym zapachem, dlatego postaraj się o zakup dostępnych pochłaniaczy wilgoci, które uratują Twój obiekt przed powstającym grzybem w większości pomieszczeń. Możesz również skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej firmy, która w odpowiedni sposób odwilgoci pomieszczenia w Twoim obiekcie.
Oferujesz swoim gościom wyżywienie w swoim obiekcie? Jeśli tak, to jest to również ważna kwestia związana z odbieraniem Twoich usług poprzez zmysł węchu. Zachęć klientów porannym zapachem pieczonego chleba, by wiedzieli, że pora już na śniadanie i że dbasz o każdy szczegół i jesteś w stanie przygotować wszystko samodzielnie. Staraj się unikać zapachów tłuszczu, smażonych ryb, gdyż niekorzystnie wpłynie to na wizerunek Twojego obiektu i usług z nim związanych. Musisz pamiętać o odpowiedniej wentylacji, która w skuteczny sposób pozbędzie się nieprzyjemnych zapachów w Twojej kuchni, czy pokojach.
Skuteczne prowadzenie obiektu noclegowego to również odpowiednie kierowanie własnymi środkami finansowymi. Sprawdź koniecznie: Poznaj sposoby na oszczędności w Twoim obiekcie noclegowym.
Słuch
Przy pomocy słuchu odbieranych jest wiele ważnych kwestii, o których nawet być może nie zdajesz sobie nawet sprawy. Nastrojowa muzyka, hałas za oknem, czy też dźwięki dobiegające zza ścian sąsiadów – o wszystkim tym musisz pamiętać, by również przez słuch Twój obiekt był oceniany pozytywnie.
Posiadasz obiekt w ścisłym centrum i zastanawiasz się jak zadbać o spokój i ciszę w Twoim obiekcie? Przede wszystkim musisz pamiętać, że turyści przyjeżdżają do Ciebie na odpoczynek, dlatego postaraj się za wszelką cenę zapewnić im komfort wypoczynku w ciszy i spokoju. Doskonałym wyjściem z takiej sytuacji będzie montaż dźwiękoszczelnych okien, które zagwarantują odpowiedni stan podczas pobytu gości.
Kolejnym problemem, na który mogą zwracać uwagę Twoi turyści, to dźwięki dobiegające zza ściany od innych turystów. W takich sytuacjach staraj się zapewnić względny spokój wszystkim gościom. Może Ci się trafić grupa imprezowiczów, jak też rodzina z małymi dziećmi. Musisz przede wszystkim pamiętać o stworzeniu regulaminu, w którym jasno podkreślisz, że w obiekcie obowiązuje spokój, a cisza nocna obowiązuje w określonych godzinach. Jeśli to nie poskutkuje, to grzecznie zwróć uwagę gościom i poproś o zachowanie ciszy. Musisz czuwać nad wszystkim, gdyż to Ty w głównej mierze odpowiadasz za komfort wypoczynku różnych grup, które gościsz w swoim obiekcie.
Muzyka w obiekcie to doskonały pomysł na gości przebywających w recepcji, czy na jadalni w Twoim obiekcie. Postaraj się, by to była nastrojowa muzyka, która będzie odpowiednia dla różnych grup wiekowych. Odrobina jazzu, czy muzyki klasycznej jak najbardziej wskazana. Disco-polo, heavy metal, czy techno – raczej nie w Twoim obiekcie.
Dotyk
Przy pomocy dotyku turyści odbierają wiele ważnych rzeczy. Umiejętne połączenie go z bodźcami odbieranymi za pomocą pozostałych zmysłów jest w stanie skutecznie wpłynąć na atrakcyjność Twojego obiektu i profesjonalność usług przez Ciebie oferowanych. Przez dotyk turyści są w stanie określić, czy materac na Twoich łóżkach jest odpowiednio miękki, czy sprzęt działa bez zarzutu.
Odpowiednie materace to podstawa udanego wypoczynku – staraj się zakupić produkty certyfikowane, dzięki którym Twoi goście będą mogli odpoczywać komfortowo i bezpiecznie. Jeśli coś nie działa jak należy, postaraj się to od razu naprawić lub wymień na nowy, jeśli nie działa tak, jak należy.
Przywitanie Twoich gości to nie tylko zwykłe „Dzień dobry”. Postaraj się o odpowiednio mocny uścisk dłoni, dzięki któremu turyści zyskają pewność, że trafili w odpowiednie miejsce i jesteś osobą godną zaufania.
Smak
Przez zmysł smaku turyści oceniać będą głównie dania, które serwujesz w swoim obiekcie. Zasada jest prosta – kieruj się smakiem, używaj świeżych i sprawdzonych produktów i nie przesadzaj z ilością przypraw. Posiadasz pensjonat w górach? Daj szansę poznać Twoim gościom smaki kuchni regionalnej, oferuj poczęstunki produktów od lokalnych dostawców – np. oscypki.
Na recepcji warto jest się zaopatrzyć w cukierki, którymi będzie można poczęstować turystów przy dopełnianiu formalności związanych z pobytem.
Jak widać, każdy zmysł jest ważny. Wszystko w Twoich rękach – postaraj się odpowiednio zaspokajać potrzeby związane z każdym z nich. Całościowe umiejętne działanie na zmysły to gwarancja udanego biznesu, jakim jest obiekt noclegowy, w którym każdy czuje się miło, komfortowo i bezpiecznie.
fot. monicore (Pixabay.com, CC0)
Komentarze