Działamy razem czy osobno? Współpraca kluczem do sukcesu

Działamy razem czy osobno? Współpraca kluczem do sukcesu

Prowadzenie obiektu noclegowego to pod wieloma względami spore wyzwanie. Właściciel musi radzić sobie z dużą konkurencją na rynku, odpowiadać na potrzeby potencjalnych gości, stale być w gotowości. Przebicie się ze swoją ofertą bywa trudne, dlatego warto zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z innymi podmiotami.

Czy współpraca jest kluczem do sukcesu?


Szczególnie mniejsi przedsiębiorcy wiedzą, że tak! Łączenie sił na szczeblu lokalnym może okazać się świetną strategią marketingową dla obiektów noclegowych. Nie trzeba bać się konkurencji, gdyż branża turystyczna, która okazuje sobie wsparcie, może więcej zdziałać. Co daje taka współpraca?

 

  • Szansę dotarcia do większej grupy turystów. Może się to odbywać na wielu zasadach, od marketingu szeptanego począwszy, na obecności w materiałach promocyjnych regionu skończywszy.

 

  • Mniejsze wydatki na działania marketingowe. Dzielenie z kimś kosztów jest korzystne w przypadku napiętego i ograniczonego budżetu. Warto więc szukać oszczędności tam, gdzie to możliwe.

 

  • Rozwijanie sieci kontaktów. Wiedza, do kogo zwrócić się w kryzysowej sytuacji, to dla przedsiębiorcy wartość bezcenna.

 

  • Realny wpływ na rozwój regionu. Wspólne działanie może podnieść atrakcyjność okolicy w oczach turystów. Im więcej osób zdecyduje się poznać ofertę wypoczynkową, tym lepiej dla lokalnych przedsiębiorców. Jednak nie można tego osiągnąć w pojedynkę, potrzebne są działania, które zaangażują wszystkie zainteresowane podmioty.

 

Klaster – współpracuj i rywalizuj


Według terminologii klastry to wzajemnie powiązane firmy, które działają w podobnych branżach, świadczą podobne usługi, a przy tym położone są blisko siebie. Słyszymy głównie o klastrach przemysłowych, ale i w turystyce mają się one bardzo dobrze. Warto zainteresować się nimi, gdyż dają większą siłę przebicia – grupa może nie tylko zintensyfikować działania promocyjne, ale również podejmować inwestycje, z których korzyść czerpać będą wszyscy członkowie.

Podejmowanie współpracy ramach klastra nie oznacza zlikwidowania konkurencji. Wręcz przeciwnie, rywalizacja jest obecna wśród zrzeszonych podmiotów, ale odbywa się ona na zdrowej zasadzie. Chodzi o ciągłe podnoszenie jakości usług i ulepszanie swojej oferty, na przykład przez pracowanie nad tym, by wyróżniała się na tle innych. Działa to na korzyść całego regionu, gdyż świetna oferta, przyciąga większą liczbę turystów. Przedsiębiorca zyskuje też przewagę nad obiektami, które nie zdecydowały się na taką współpracę.

Może to również mieć znaczenie dla finansów firmy – przedsiębiorcy skupieni w klastrze mogą wspólnie negocjować ceny u dostawców. Stwarza to szansę na obniżenie cennika, oferując wysoką jakość w bardziej atrakcyjnej cenie, można być pewnym wysokiego obłożenia.

Jakie wymierne korzyści daje tego typu współpraca?

  • Przewaga nad działającą w pojedynkę konkurencją.
  • Możliwość korzystania z zasobów partnerów, na przykład przez tworzenie ciekawszej, bogatszej oferty wypoczynkowej (nocleg i rabat restauracji lub na bilet wstępu do lokalnej atrakcji).
  • Obniżenie kosztów prowadzenia obiektu noclegowego.

 

Organizacje turystyczne i grupy działania


Obiekty noclegowe mogą również zastanowić się nad dołączeniem do Lokalnej Organizacji Turystycznej (LOT) czy Regionalnej Organizacji Turystycznej (ROT) lub istniejącej w okolicy grupy działania. Ich celem jest promowanie swojego regionu na arenie ogólnopolskiej czy nawet międzynarodowej.

 

Takie działanie wymaga ścisłej współpracy samorządu z branżą turystyczną. Członkowie zazwyczaj opłacają składkę, a przez to zyskują:

  • możliwość udziału w tworzeniu produktu turystycznego;
  • obecność w materiałach promocyjnych wydawanych przez organizację;
  • możliwość dystrybucji swoich materiałów na targach i innych wydarzeniach, w których bierze udział organizacja.

 

Dowiedz się więcej o zasadach tworzenia produktu turystycznego, zobacz: Jak tworzyć produkt turystyczny w obiekcie noclegowym?


Warto sprawdzić, na jakich zasadach funkcjonuje LOT czy grupa działania w regionie, w którym prowadzony jest obiekt noclegowy.

 

fot.  rawpixel.com / Pexels.com CC0



Następny artykuł Małe rzeczy - wielki efekt....

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!