Nostalgia za parą
Koniec tzw. "epoki pary" nastąpił w latach 1950-1960. Wówczas więszość światowych fabryk lokomotyw parowych zaprzestała produkcji maszyn tego typu. Lokomotywy parowe zostały zastąpione przez spalinowe i elektryczne. I co ciekawe, w latach sześćdziesiątych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i w Niemczech zaobserwowano pewne zjawisko - "nostalgię za parą". Uświadomoniono sobie, że czasy uroczych kolejek parowych nie wrócą. A najczęściej to, co przeminęło, wzrusza nas i z przyjemnością sięgamy w te czasy pamięcią.
Ełcka ciuchcia
Ełcka Kolej Wąskotorowa miała dużo szczęścia biorąc pod uwagę to, że przetrwała obie wojny światowe i nawet dzisiaj jest atrakcją dla turystów odwiedzających Warmię i Mazury.
Wybudowana została w latach 1910-1917. W 1992 r. wpisano ją do rejestru zabytków. Stała się "żywym muzeum techniki". Oferuje przejazdy grupowe i indywidualne stylowymi wagonikami, pikniki, zwiedzanie Muzeum Kolejnictwa, hali lokomotywowni i taboru, odwiedziny w Skansenie Pszczelarskim i pracowni rzeźby. Starania miłośników ełckiej kolei wąskotorowej aby ją ożywić zaowocowały przyznaniem w 1997 r. nagrody w konkursie "Przebiśnieg" (tzw. "turystycznego Oscara") przyznanej przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, wspólnie z Polską Agencją Promocji Turystyki i Polską Agencją Rozwoju Turystyki.
Wielbicieli Ełckiej Wąskotorówki zapraszamy do przeczytania bardzie ciekawej publikacji Stanisława Jasińskiego "Poznaj koleje historii. Ełcka Kolej Wąskotorowa".
Rozkład jazdy pociągów Ełckiej Kolei Wąskotorowej znajdziecie na stronie internetowej obecnego administratora Wąskotorówki - Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ełku.
Obecnie w ofercie Ełckiej Kolei Wąskotorowej znajdują się przewozy pasażerskie składami ciągniętymi lokomotywą spalinową Lyd1 (WLS–150) lub parowozem Px48-1752 z wagonami zamkniętymi i odkrytymi.
Kolejka kursuje w miesiącach maj-wrzesień na trasie Ełk-Sypitki-Ełk.