Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku

Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku

Czy w związku z  obecną sytuacją i wprowadzeniem zakazu świadczenia usług nolcegowych na rzecz innych niż wymienione w rozporządzeniu z dnia 6 listopada 2020 r. zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi? Czy w obecnej sytuacji nadal należy utrzymywać, że zadatek jest bezzwrotny i może być zwrócony jedynie z dobrej woli właściciela obiektu?

Zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 394 par. 3 k.c.: W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.

W obecnej sytuacji do rozwiązana umowy dochodzi wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, a więc zadatek powinien być oddany w takiej samej formie, w jakiej został dany, czyli w gotówce.

Termin zwrotu zaliczki / zadatku, zgodnie z art. 455 k.c., określany jest w piśmie/wezwaniu skierowanym przez turystę do obiektu noclegowego.

Od tej reguły jest kilka wyjątków. Dotyczy to sytuacji, które zostały ujęte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2020 r., które weszło w życie w sobotę 7 listopada. Zaliczki / zadatku nie trzeba zwracać wtedy, kiedy odwołany nocleg miał się odbyć w ramach:

  • podróży służbowej, związanej z wykonywaniem zadań służbowych poza siedzibą pracodawcy, lub związanej z wykonywaniem działalności gospodarczej;

  • zgrupowania lub współzawodnictwa sportowego;

  • pobytów osób wykonujących zawód medyczny;

  • pobytów jeżeli konieczność zapewnienia im zakwaterowania wynika z warunków określonych dla danego świadczenia opieki zdrowotnej.

Warto również poznać inne stuacje, kiedy nie ma podstaw do zwrotu zadatku. Jedną z takich okoliczności jest przypadek, gdy turysta odwołuje pobyt, np. w miesiącach wakacyjnych, gdyż przypuszcza, że w tym czasie nie dostanie urlopu. Okoliczność ta jest niezależna od obiektu, więc jeżeli będzie on w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.

Zwrot zaliczki / zadatku podczas kwarantanny narodowej

W dniu 17 grudnia poznaliśmy nowe obostrzenia, które będą obowiązywać pomiędzy 28 grudnia 2020 a 17 stycznia 2021. Wśród nich jest zamknięcie obiektów noclegowych. Osoby, które w tym czasie zarezerwowały pobyty zastanawiają się, co się stanie z zapłaconymi przez nich zaliczkami i zadatkami. Czy przysługuje zwrot?

 

  • Gdy usługa nie zostanie wykonana z winy turysty zadatek przepada na rzecz właściciela, zaliczka zostaje zwrócona turyście.

 

  • Gdy usługa nie może zostać wykonana z winy właściciela obiektu noclegowego, wtedy turyście przysługuje zwrot dwukrotności zadatku, natomiast zaliczka ma zostać zwrócona w takiej samej kwocie.

 

  • Gdy tak jak teraz usługa nie może zostać wykonana z przyczyn niezależnych, wtedy zarówno zaliczka, jak i zadatek są zwracane w takiej samej kwocie, w jakiej zostały zapłacone.

Pomiędzy 31 grudnia 2020 a 17 stycznia 2021 z noclegów będą mogli skorzystać tylko medycy, pracownicy służb mundurowych oraz pacjenci szpitali specjalistycznych. Wyjątek stanowią także ośrodki COS i hotele pracownicze.

 


Następny artykuł Jak możesz pomóc branży...

Komentarze (154)

NUTA -----witam,W sierpniu mialam wypoczywac w gospodarstwie agroturystycznym Stokrotka ''w suscu ,Zdatek dokonalam w maju ,Na 10 dni przed wyznaczona data wypoczynku .zachorowalam na COV 19. Powiadomilam wlascicieli .poprosilam o zwrot zadatku .Wlasciciel nie dosc .ze byl nieuprzejmy .nie podtrzymywal rozmowy na ten temat .to twiwrdzil ,ze go NEKAM a na to jest paragraf .Co mam robic ?

Nocowanie.Pl

Dzień dobry. Dziękujemy za zgłoszenie sprawy. W celu jej wyjaśnienia, prosimy o kontakt z naszym Biurem Obsługi Klienta - tel. 801 000 781, 509 336 667 lub adres e-mail: bok@nocowanie.pl

Marek

Witam
W przyszłym tygodniu mam rezerwację na nocleg, ale niestety okazało sie, że mam wynik pozytywny i jestem na kwarantannie. W miejscu gdzie mam nocleg nie ma możliwość przesunąć o kolejny tydzień gdzy wszystko jest zarezerwowane a za kolejne 2 tygodnie ja już nie mogę, bo nie dostanę urlopu, bo ktoś inny ma już w tym czasie zarezerwowany urlop i ja muszę być w pracy.
Czy w związku z taka sytuacją jest szansa na zwrot zaliczki czy to tylko dobra wola wynajmującego?

Nocowanie.Pl

Wszystko zależy czy właściciel obiektu noclegowego rzeczywiście pobrał zaliczkę, czy zadatek. O różnicach pisaliśmy tutaj: https://www.nocowanie.pl/zaliczka-czy-zadatek-sprawdz-jakie-sa-roznice.html
Ze swojej strony radzimy polubowne rozwiązanie i na przykład ustalenie pobytu w terminie, który będzie dogodny dla Ciebie, jak też właściciela obiektu.

Justyna

Mieliśmy jechać w góry 11-14 listopada 2021 r. Niestety dzień przed wyjazdem otrzymałam telefon z Sanepidu, że moje 8 -letnie dziecko musi przebywać na kwarantannie do 16.listopada. Nadmienię, że ze względu na wiek jest to jedyna niezaszczepiona osoba z 5-osobowej grupy na ten wyjazd. Musieliśmy odwołać przyjazd w tym dniu. Właściciel zaproponował możliwość wykorzystania połowy wpłaconego zadatku (z kwoty 600 zł) w innym terminie. Jak ta sytuacja wygląda prawnie?

Nocowanie.Pl

W obecnej sytuacji, która jest trudna dla branży turystycznej, radzimy zastanowić się nad skorzystaniem z propozycji i przełożeniem rezerwacji na inny, dogodny termin.

Jarosław Majer

Wpłaciliśmy zadatek 500 zł na poczet wynajmu domku w ośrodku wypoczynkowym Stepol , dzień przed naszym przyjazdem otrzymaliśmy telefon od Pani kierowniczki że pomyliła się i na nasze miejsce przyjechała inna rodzina , zostaliśmy bez wczasów , do tego wyjazd mieliśmy na 15 sierpnia , dziś jest 6 wrzesień a my nie mamy zwrotu wpłaconego zadatku . Jak długo według praw możemy czekać na zwrot NASZYCH pieniążków ? . Pozdrawiam Jarek

Nocowanie.Pl

Aktem prawnym, który mówi o tej kwestii, jest Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Prosimy sprawdzić ten dokument.

Johny

Za używanie słowa "pieniążki" powinna być kara.

Piła

Rezerwowałam 3 pokoje we wrześniu 2020r na ferie luty 2021. a ze hotele były zamknięte to przełożyliśmy to na wakacje (12.07.2021) niestety w kwietniu musiałam odwołać jeden pokój i tutaj było bez problemu. Niestety z przyczyn nie zależnych ode mnie nie mogę jechać tego 12 lipca i Czerwca poinformowałam hotel o tej sytuacji i Pani mi powiedziała przez telefon ze pewnie oczywiście rozumie. Dnia 30 czerwca Pani informuje ze jednak mi nie zwróci mi zaliczki. Ani w mailu ani na stronie hotelu nie ma informacji ze zaliczka jest bezzwrotna. Co w takiej sytuacji moge zrobic ?

Nocowanie.Pl

W obecnej sytuacji, która jest trudna dla branży turystycznej, radzimy zastanowić się nad przełożeniem rezerwacji na inny termin, który będzie odpowiadać zarówno Pani, jak i hotelowi.

Natomiast jeśli rzeczywiście hotel pobrał zaliczkę, nie zadatek, wtedy powinna Pani otrzymać jej zwrot. Różnicę między nimi wyjaśnialiśmy w jednym z artykułów: https://www.nocowanie.pl/zaliczka-czy-zadatek-sprawdz-jakie-sa-roznice.html

Mario

Witam. Zarezewowałem w maju 2020r. hotel dla grupy 60 dzieci w hotelu...Wpłaciłem wymaganą przez obiekt zaliczkę 6000zł. W styczniu otrzymałem zwrot 3000zł.. Po moim upomnieniu się o resztę pieniedzy 3000zł człowiek odpowiadający z rezerwację stwierdził że to nie jest możliwe....co mam zrobić z tą sytuacją? Rodzice w związku z coraz wiekszym zagrożeniem utraty zdrowia przez dzieci nie zgadzają się na wyjazd....Proszę o radę

Nocowanie.Pl

W tej chwili branża turystyczna przeżywa kryzys, dlatego zachęcamy więc do zachowana spokoju i polubownego rozwiązania tej kwestii. Być może warto zastanowić się nad pozostawieniem zaliczki i zmianą terminu przyjazdu na taki, kiedy możliwe będzie korzystanie z noclegów?
Witam, zarezerwowalismy pobyt w jednym z Waszych domków (ogłoszenie na waszej stronie ), został od ze względu na kawarantanne narodową anulowany, poniewaz nie mozna było wynajmowac domków oraz sie przemieszczac, Rezerwacja została odwołana przez nas, jak tylko ogłoszono to obostrzenie. Próbowalismy znalezc z włascicielem inny termin ale tłumaczy ze wszystko ma niby zajete na rok do przodu, miał nam zwrócic wpłate zaliczki 1000zł do 15.02.2021 niestety nie wykonał tego.

W dniu dzisijszym przypomnilismy mu sie z tym faktem zaczał na nas wrzeszczeć używac wulgaryzmów i i się rozłączył, co możemy w takiej sytuacji zrobić, czy macie jakis wzór pisma aby do niego wysłać?

Nie mamy ochoty miec z nim juz nic wspolnego, po dzisiejszej wiazance wulgaryzmów

JAK MOZEMY ODZYSKAC PIENIĄDZE, CZY TYLKO ZGŁOSZENIE NA POLICJE NAM POZOSTAJE?

Nocowanie.Pl

Rozumiemy Twoje zdenerwowanie, ale radzimy rozwiązać sprawę polubownie. Może jednak uda się znaleźć termin dogodny dla dwóch stron.

Zachęcamy również do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta. Postaramy się pomóc w rozwiązaniu Twojego problemu.
Dzień dobry, do kogo mam się zwrócić z pomocą w przypadku, gdy ja chcę zrezygnować z rezerwacji a właściciel nie chce oddać mi zaliczki? Gdyby chodziło o 200zł machnęłabym ręką ale tutaj jest dużo więcej. Kontaktu nie ma żadnego od listopada...

Nocowanie.Pl

Zachęcamy do zastanowienia się nad tym, by nie wycofywać zaliczki i przełożyć wyjazd na bardziej odpowiedni dla Ciebie moment.

Kamil

Witam, do jakiej instytucji należy zgłosić fakt, że właściciel obiektu nie chce oddać zaliczki (za pobyt od 17.01 do 22.01) bo ją wydał i jest w ciężkiej sytuacji finansowej

Nocowanie.Pl

W tej chwili branża turystyczna przeżywa kryzys, dlatego właściciele potrzebują naszego wsparcia. Zachęcamy więc do zachowana spokoju i polubownego rozwiązania tej kwestii. Być może warto zastanowić się nad pozostawieniem zaliczki i zmianą terminu przyjazdu na taki, kiedy możliwe będzie korzystanie z noclegów?
A co jeśli obiekt na stronie rezerwacji napisze, że w przypadku gdy usługa nie zostanie wykonana ze względu na koronawirusa to zaliczka pozostaje bezzwrotna. Czy to jest zgodne z prawem aby obiekt zastrzegł sobie takie prawo do nie zwracania zaliczki?

Arek

Dobre. "Zachęcamy jednak do tego, by zmienić termin wyjazdu na taki, gdy będzie już można podróżować". Czy ktoś tu jest prorokiem..... A kiedy będzie można ??

Karolina

Witam, wpłaciliśmy zadatek na pobyt od 16.01 do 23.01. Wyjazd nie może rozpocząć się w tym dniu, ponieważ 16 będzie jeszcze obowiązywał zakaz. Czy właściciel obiektu powinien zwrócić zadatek za pobyt? Czy wyjazd może się odbyć?

Nocowanie.Pl

W przypadku gdy wyjazd nie może dojść do skutku z przyczyn niezależnych, przysługuje zarówno zwrot zaliczki, jak też zadatku. Zachęcamy jednak do tego, by zmienić termin wyjazdu na taki, gdy będzie już można podróżować.

Pensjonat

Dzień dobry
Ile dni ma dziś obiekt na zwrot zadatku - turystom rezerwującym wcześniej pobyt np. po 27.12? Czy nadal obowiązuje możliwość zwrotu do 180 dni, jak wiosną br?

Nocowanie.Pl

Aktem prawnym, który mówi o tej kwestii, jest Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Prosimy sprawdzić ten dokument.
Witam, około 3 tygodnie temu zarezerwowałem dwa domki od 31 stycznia do 3 grudnia, niestety przez kwarantanne narodową oraz zakaz prowadzenia działalności hotelarskiej nie będzie mógł dojść wyjazd do skutku. Zależy mi na zwrocie zadatku. Czy jest taka możliwość?

Nocowanie.Pl

Tę kwestię wyjaśnia powyższy artykuł. Gdy wyjazd nie może dojść do skutku z przyczyn niezależnych, przysługuje zarówno zwrot zaliczki, jak też zadatku. Zachęcamy jednak do tego, by zmienić termin wyjazdu na taki, gdy będzie już można podróżować.

Karolina

Witam, wpłaciliśmy zaliczkę na pobyt od 16.01 do 23.01. Wyjazd nie może rozpocząć się w tym dniu, ponieważ 16 będzie jeszcze obowiązywał zakaz. Czy właściciel obiektu powinien zwrócić zaliczkę za pobyt?

Nocowanie.Pl

Rozporządzenie, które w tej chwili obowiązuje, zakazuje przyjmowania turystów do 27 grudnia 2020 r. Nie mamy informacji czy zawieszenie wynajmowania noclegów (poza określonymi przypadkami, takimi jak noclegi służbowe itd.) zostanie przedłużone, czy nie.

Zaliczka jest zawsze zwrotna, jeśli nie dochodzi do realizacji usługi - powinna być zwrócona. Zadatek przepada/jest zwracany podwójnie. Jest wyjątek w kc, który mógł być zastosowany w czasie obowiązywania zakazu - gdy przyczyna jest niezależna od stron. Zmiana terminu nie jest przesłanką do zastosowania tego wyjątku, bo zakazu na ten czas nie ma.

Zachęcamy do polubownego rozwiązania tej sytuacji, na przykład do przełożenia wyjazdu na bardziej dogodny termin.
Witam. We wrześniu przez Państwa stronę " nocowanie" zrobiłem rezerwację na ferie zimowe w lutym. Wpłaciłem zadatek 500zł. W listopadzie okazało się,że rząd przeniósł ferie zimowe na początek stycznia. Napisałem więc mail do pensjonatu z prośbą o przeniesienie rezerwacji na pierwszy tydzień stycznia. Właściciel zgodził się i uzgodniliśmy nowy termin. Teraz dowiaduję się ,że dzieci ferie zimowe mają spędzić w domu. Z tego co wiem to hotele, pensjonaty, itd nie moga przyjmowac gości prócz delegacji, wyjazdów służbowych itp. Chcę się umówić z właścicielem na inny termin ale teraz ma do mnie pretensje o całą sytuację i mówi ,ze to nie jego wina ,że ja chcę zrezygnować z przyjazdu w styczniu. Co mam zrobić bo właściciel robi problemy z przeniesieniem terminu. Pozdrawiam. Łukasz

Nocowanie.Pl

Rozporządzenie, które w tej chwili obowiązuje, zakazuje przyjmowania turystów do 27 grudnia 2020 r. Nie mamy informacji czy zawieszenie wynajmowania noclegów (poza określonymi przypadkami, takimi jak noclegi służbowe itd.) zostanie przedłużone, czy nie. Rozumiemy, że sytuacja jest trudna zarówno dla właścicieli obiektów, jak też dla turystów. Zachęcamy jednak do zachowania spokoju i ustalenia terminu wyjazdu, który będzie odpowiadać obu stronom.

michaeel1975

Dzień dobry,
Wpłaciłam zaliczke/zadatek (sama nie wiem co bo na stronie własciel pisze raz jedno raz drugie) na pobyt feryjny w lutym. Decyzją PRM zmieniono termin ferii dla wszystkich na styczeń. W styczniu ojciec dziecka nie dostanie urlopu - planowany był na luty. Czy w takim przypadku mam prawo do zwrotu zaliczki?
Nie chce też jechąc w góry w lecie bo mnie to nie interesuje i nie interesowało.

Nocowanie.Pl

Jeżeli w wymienionym terminie obiekt noclegowy będzie mógł zrealizować usługę, taki zwrot nie przysługuje. Zachęcamy do rozważenia kwestii polubownego rozwiązania sprawy i zmiany terminu np. na przyszły rok.
08-11-2019 wplacilem pieniadze na rezerwacje pobytu rehabilitacyjnego w czerwcu 2020 roku dla dwoch osob. Na poczatku maja kiedy koronawirus byl w natarciu zadzwonilem do osrodka z pytaniem czy moge zrezygnowac z pobytu bo i tak nie mogli zapewnic w tym czasie zabiegow rehabilitacyjnych i pobytu.Pani z osrodka zapewnila mnie ze moge , wiec 3 maja 2020 wyslalem rezygnacje . Dostalem odpowiedz ze zwrot zgodnie z przepisami zostanie zwroconypo 180 dniach od otrzymania informacji o rezygnacji. Kiedy minal termin w listopadzie 13 listopada wyslalem maila z przypomnieniem o terminie zwrotu mioch pieniedzy za rezerwacje ,na ktore dostalem odpowiedz ze nastapila pomylkadotyczaca zwrotu zadatku . Pani z Osrodka twierdzi zewrot dotyczuy tylko pobytow niezrealizowanych,odwolanych przez hotele,czy tez biura podrozy ze wzgleduna brak mozliwosci organizacji i proponuja nam wykorzystanie wplaty w 2021 lub 2022 roku . Dodam ze podawalem ze mam 69 lat ...... i z zona jestesmy emerytami.
Marian.M

Nocowanie.Pl

W terminie, o którym jest mowa, hotel mógł zrealizować usługę, dlatego nie musi zwracać zaliczki. Jeżeli ma Pan potwierdzenie obietnicy zwrotu na piśmie, można próbować dochodzić zwrotu. Zachęcamy jednak do polubownego rozwiązania tego problemu i rozważenia przełożenia pobytu na termin, który proponuje hotel.

Julia

Wpłaciliśmy z liczna grupa zadatek w wysokosci 1700zl za pobyt na swieta od 24.12-27.12 w pensjonacie. W zwiazku z obostrzeniami ustalonymi przez rzad jest odgórny zakaz nocowania jesli jest to forma „ferii”. Niestety dwukrotnie zwracaliśmy sie do właściciela pensjonatu a ten odmawia nam wypłacenia zadatku tłumacząc sie ze rzad robi swoje a ludzie swoje i on nie ma na to wplywu. Wiec zaliczki nie zwróci a jedynie moze zaproponować inny termin. Co w takiej sytuacji?

Nocowanie.Pl

W myśl przepisów termin zwrotu zaliczki / zadatku, zgodnie z art. 455 k.c., określany jest w piśmie/wezwaniu skierowanym przez turystę do obiektu noclegowego. Zachęcamy jednak do skorzystania z propozycji zmiany terminu i polubownego rozwiązania tej kwestii.
Dzień Dobry!
Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu. Wpłaciliśmy zadatek w wysokości 1200 zł u Państwa klientki, przed chwila zostało ogłoszone, że ferie są odwołane i przerzucone na jeden termin i nie możemy skorzystać z pobytu gdyż jesteśmy nauczycielami i będziemy pracować wtedy...właścicielka lokalu oczywiście nie chce oddać nam pieniędzy wpłaconych jako zadatek .Co możemy zrobić w zaistniałej sytuacji?

Nocowanie.Pl

Zachęcamy do spokojnego wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i polubownego rozwiązania tej kwestii, warto zastanowić się również nad przełożeniem wyjazdu na inny termin.

Basia

Witam. Zarezerwowałam rodzicom pobyt w górach w pensjonacie na sierpień (z dużym wyprzedzeniem) i wpłaciłam zaliczkę. Dzień przed terminem rezerwacji, Pani wysłała maila czy przyjazd rodziców aktualny?! Potwierdziłam, że tak, jutro się zjawią. Na to dostałam odpowiedź, że Pani informuje mnie, iż obiadokolacji nie będzie (wzięłam opcję z pełnym wyżywieniem). Zadzwoniłam więc telefonicznie, że taka opcja nie wchodzi w grę (rodzice są w podeszłym wieku, mama porusza się o kulach i ze względu na COVID nie wyobrażam sobie, żeby musieli chodzić po restauracjach i szukać wolnego miejsca by coś zjeść). Pani powiedziała, że ok mogę zrezygnować z pobytu i zwróci mi zaliczkę. Minęło tyle czasu a pieniędzy nie otrzymałam. Pisałam maila z prośbą o zwrot zaliczki, ale bez odpowiedzi. Ile jest czasu na zwrot zaliczki? Co mogę zrobić? Jak zmusić właścicielkę pensjonatu do zwrotu pieniędzy??? bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam. Basia

Nocowanie.Pl

Jeżeli masz pismo, które potwierdzałoby obietnicę zwrotu pieniędzy ze strony właścicielki, możesz zgłosić się do rzecznika praw konsumenta. Inaczej pozostaje ponowny kontakt z pensjonatem.
Witam, Dokonalam rezerwacji na termin po 7 listopada, hotel nie chce oddac wplaconej kwoty (probowalam polubownie), oswiadczylam, ze nie podrozuje sluzbowo. W jaki sposob moge prawnie ubiegac sie o zwrot wplaconej kwoty? Z gory dziekuje za pomoc. Pozdrawiam, Anna

Nocowanie.Pl

Ze swojej strony zachęcamy do podjęcia ponownej próby porozumienia się z hotelem i rozważenia przeniesienia rezerwacji na inny termin.

Aga

Witam, Zarezerwowaliśmy pobyt sylestrowy w górach. W związku z obostrzeniami (domek jest 8 os) cięzko będzie spędzić w nim w tyle osób sylwestra. Czy możemy wnosić o zwrot zadatku? W związku z panującą pandemią?

Nocowanie.Pl

Jak wynika z powyższego artykułu, w tej chwili nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot. Warto jednak skontaktować się z właścicielem i polubownie rozwiązać tę kwestię.
Irena
Witam, w sierpniu wpłaciłam zadatek na pobyt w hotelu ( dwutygodniowy turnus rehabilitacyjny) Na dzień przed wyjazdem ogłoszono, że dokładnie od pierwszego dnia turnusu miasto do którego jadę wchodzi do czerwonej strefy. Ponieważ jest osobą biorącą leki immunosupresyjne postanowiłam aż tak nie ryzykować i zrezygnowałam z wyjazdu . Czy należy mi się zwrot zadatku?

Nocowanie.Pl

Wpisanie do czerwonej strefy nie oznacza zakazu prowadzenia działalności noclegowej. Jeśli obiekt nadal może zrealizować usługę, taki zwrot się nie należy.

Kajot

A może jednak można na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych?
Witam,
W sierpniu wpłaciłam zadatek na pobyt w hotelu podczas turnusu rehabilitacyjnego. Na dzień przed wyjazdem okazało się, że miejsce do którego jadę właśnie trafiło do czerwonej strefy. Ze względu na choroby przewlekłe postanowiłam zrezygnować z wyjazdu. Czy należy mi się zwrot zadatku?
Irena

Marika

Dzień Dobry. Czy w obecnej sytuacji mogę żądać zwrotu zaliczki od biura podróży, z którym miałam zawartą umowę na wycieczkę, a ją odwołałam z powodu covida. Dyrektor nie wyraził zgody na wyjazd.
Czy biuro podróży może żądać zwrotu zaliczki od ośrodka, w którym miał zarezerwowany wypoczynek, dla dzieci?
Pozdrawiam

Nocowanie.Pl

W tej sprawie powinnaś kontaktować się bezpośrednio z podmiotem, z którym została zawarta umowa.

Ddd

W zeszłym roku, jesienią, zaczęłam organizować wycieczkę dla moich uczniów. W styczniu wpłaciłam zaliczkę za majowy nocleg młodzieży w hostelu. W marcu-dyrektor szkoły w oparciu o zalecenia kuratorium wydał zakaz wyjazdów-napisałam do hostelu informując, że możemy mieć problem z organizacją wycieczki. Odpowiedziano mi, że monitorują sytuację. Następnego dnia w szkołach zostały zawieszone zajęcia. Nikt nie wiedział, jak będzie rozwijała się sytuacja. Informacje o przedłużeniu zdalnego nauczania pojawiały się co kilka tygodni. Zresztą hostele też były zamknięte.Moi uczniowie i ich rodzice zdecydowali, że chcieliby wycofać zaliczkę. W lipcu napisałam do hostelu maila z wyjaśnieniem i prośbą o zwrot zaliczki. Nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Uznałam, że zarządzający hostelem stwierdził, iż wysłałam maila w czasie wakacji, więc pieniądze nie dotarłyby natychmiast do uczniów i dlatego nie podjął tematu. Pod koniec sierpnia wysłałam więc kolejnego maila przedstawiając oczywistą sytuację: nie miałam wpływu na to, że lekcje w szkole zostały zawieszone, w marcu poinformowałam, że sytuacja staje się nieprzewidywalna, pieniądze wpłacone jako zaliczka nie należały do mnie tylko do rodziców moich uczniów, nie wiem kiedy dyrekcja szkoły i kuratoria wyrażą zgodę na wyjazdy młodzieży. Do dziś nie otrzymałam odpowiedzi. Co mogę zrobić? Będę wdzięczna za każdą wskazówkę.

Nocowanie.Pl

Jeśli termin wycieczki przypadał już po odmrożeniu usług noclegowych, kiedy właściciel hostelu mógł zrealizować usługę, nie ma podstaw do zwrotu zaliczki. Radzimy jednak podjąć bardziej zdecydowaną próbę kontaktu, by polubownie rozwiązać kwestię, albo wziąć pod uwagę przełożenie terminu wycieczki, by zaliczka nie przepadła.

Ddd

Tak, termin wycieczki przypadał po odmrożeniu usług hotelowych- 21 maja- ale zajęcia w szkołach były zawieszone do końca roku szkolnego. W całej Polsce odbywało się zdalne nauczanie i wyjazd w tym czasie był niemożliwy.
Od kiedy został zniesiony przepis o o ograniczeniu ilości osób w hotelach. Mieliśmy wpłacony zadatek na wyjazd zorganizowany od 29.05 nad morze, który został odwołany i teraz nie możemy odzyskać wpłaconego zadatku.

Jolanta Kuczmańska

W dniu 17.01.2020 r wpłaciłam zadatek na turnus rehabilitacyjny w Centrum Zdrowia I Wypoczynku Jantar w Darłówku który miał się odbyć w m-cu kwietniu.Piszę ,dzwonię, wysyłam maile i zero reakcji na prośbę o zwrot zadatku..

Anna

Witam,miałam jechać w sobotę nad morze.Nistety mamy przymusową kwarantanne,bo u mojej siostry wykryto koronawirusa.Od razu poinformowałam Panią u której miałam wynajmować domek(to był czwartek wieczorem)jaka jest sytuacja,a Pani mi mówi,że zaliczka/ zadatek chyba mi przepadnie,bo za późno ją informuję i nikogo nie znajdzie na nasze miejsce...Przecież to nie jest nasza wina!Gdyby to było 200zł,machnęłabym ręką,ale 1050zł...

Nocowanie.Pl

Wobec zaistniałej sytuacji zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii.

325

Mam bardzo podobna sytuacje,że wplacalam tzw zadatek bo właściciele tak to ujmuje bo wiąże się to z tym,że nie chcą oddać pieniędzy.W dobie pandemi każdy ma prawo starać się o zwrot,a jeżeli jest problem proponuje nie dogadać się z osobą,która wynajmuje nam domek letniskowy czy coś innego.Pamietsjcie państwo do zadatku podpiszcie umowę zawsze to wasza gwarancja zwrotu.Papier jest podstawą zadstku nie umowa ustną bo tak się zajmujący bogacz.

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!