Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku

Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku

Czy w związku z  obecną sytuacją i wprowadzeniem zakazu świadczenia usług nolcegowych na rzecz innych niż wymienione w rozporządzeniu z dnia 6 listopada 2020 r. zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi? Czy w obecnej sytuacji nadal należy utrzymywać, że zadatek jest bezzwrotny i może być zwrócony jedynie z dobrej woli właściciela obiektu?

Zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 394 par. 3 k.c.: W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony.

W obecnej sytuacji do rozwiązana umowy dochodzi wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, a więc zadatek powinien być oddany w takiej samej formie, w jakiej został dany, czyli w gotówce.

Termin zwrotu zaliczki / zadatku, zgodnie z art. 455 k.c., określany jest w piśmie/wezwaniu skierowanym przez turystę do obiektu noclegowego.

Od tej reguły jest kilka wyjątków. Dotyczy to sytuacji, które zostały ujęte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2020 r., które weszło w życie w sobotę 7 listopada. Zaliczki / zadatku nie trzeba zwracać wtedy, kiedy odwołany nocleg miał się odbyć w ramach:

  • podróży służbowej, związanej z wykonywaniem zadań służbowych poza siedzibą pracodawcy, lub związanej z wykonywaniem działalności gospodarczej;

  • zgrupowania lub współzawodnictwa sportowego;

  • pobytów osób wykonujących zawód medyczny;

  • pobytów jeżeli konieczność zapewnienia im zakwaterowania wynika z warunków określonych dla danego świadczenia opieki zdrowotnej.

Warto również poznać inne stuacje, kiedy nie ma podstaw do zwrotu zadatku. Jedną z takich okoliczności jest przypadek, gdy turysta odwołuje pobyt, np. w miesiącach wakacyjnych, gdyż przypuszcza, że w tym czasie nie dostanie urlopu. Okoliczność ta jest niezależna od obiektu, więc jeżeli będzie on w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.

Zwrot zaliczki / zadatku podczas kwarantanny narodowej

W dniu 17 grudnia poznaliśmy nowe obostrzenia, które będą obowiązywać pomiędzy 28 grudnia 2020 a 17 stycznia 2021. Wśród nich jest zamknięcie obiektów noclegowych. Osoby, które w tym czasie zarezerwowały pobyty zastanawiają się, co się stanie z zapłaconymi przez nich zaliczkami i zadatkami. Czy przysługuje zwrot?

 

  • Gdy usługa nie zostanie wykonana z winy turysty zadatek przepada na rzecz właściciela, zaliczka zostaje zwrócona turyście.

 

  • Gdy usługa nie może zostać wykonana z winy właściciela obiektu noclegowego, wtedy turyście przysługuje zwrot dwukrotności zadatku, natomiast zaliczka ma zostać zwrócona w takiej samej kwocie.

 

  • Gdy tak jak teraz usługa nie może zostać wykonana z przyczyn niezależnych, wtedy zarówno zaliczka, jak i zadatek są zwracane w takiej samej kwocie, w jakiej zostały zapłacone.

Pomiędzy 31 grudnia 2020 a 17 stycznia 2021 z noclegów będą mogli skorzystać tylko medycy, pracownicy służb mundurowych oraz pacjenci szpitali specjalistycznych. Wyjątek stanowią także ośrodki COS i hotele pracownicze.

 


Następny artykuł Jak możesz pomóc branży...

Komentarze (154)

Miałam zarezerwowane noclegi w krynicy od połowy sierpnia- niestety rząd wprowadza dla powiatu nowosądeckiego czerwony rygor z powodu zagrożenia. w zaistniałej sytuacji zrezygnowałam z rezerwacji. Czy należy mi się zwrot zaliczki??

Nocowanie.Pl

Warto zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi rządu w tej kwestii, który nie zakazuje prowadzenia działalności noclegowej. Zachęcamy do skontaktowania się z właścicielem obiektu i polubownego rozwiązania problemu.

Nor

CZy otrzymam zwrot jeśli sama zrezygnowałam i wyjazdu do Grecji w obawie pandemii

Nocowanie.Pl

W tej kwestii radzimy skontaktować się z organizatorem wyjazdu i polubownego rozwiązania problemu.

KamionkaX

:) :) :) :) :)
Dzień dobry od obiektu "City Mare" na moje pytanie czy zostanie mi zwrócony zadatek
otrzymałem taką odpowiedź (dodam tylko, że wyjazd miał być w okresie 08-08-2020 do 14-08-2020

10:39 08.07.2020 City Mare
Rezerwacja Państwa została dokonana ostatecznie 16.02 2020. Mieli Państwo czas (kilka miesięcy) na poinformowanie nas o zmianie decyzji. W tym czasie odmówiliśmy rezerwacji w tym terminie wielu klientom. Obecnie i tak będziemy stratni z powodu braku możliwości wynajęcia tego apartamentu.
Proszę zapoznać się z regulaminem wynajmu.

Pozdrawiam,
Ewa tel. 603 778 196
City Mare

Nocowanie.Pl

Z powyższego artykułu oraz opisu całej sytuacji wynika, iż zwrot zadatku nie ma podstaw gdy do niewykonania usługi dochodzi z przyczyn niezależnych od obiektu. Jeśli w terminie, o którym jest mowa wyżej, może on zrealizować rezerwację, to nie musi zwracać zadatku.

Jerzy

W jakim terminie należy zwrócić zadatek w okresie pandemii? Słyszałem że 180 dni, ale nigdzie nie mogę znaleźć paragrafu. Dziękuję

Nocowanie.Pl

Aktem prawnym, który mówi o tej kwestii, jest Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Prosimy sprawdzić ten dokument.

STAS

Swięta Wielkanocne nie doszły do skutku z powodu koronawirusa ,termin przełożyłam ,ale hotel podniósł mi cenę .Pytanie moje jest takie czy może.Ja nie wyrażam zgody.

Nocowanie.Pl

Być może taka sytuacja jest spowodowana aktualnym cennikiem hotelu, który w sezonie letnim może być wyższy. Warto jednak starać się rozwiązać sprawę polubownie i negocjować koszty z osobą decyzyjną, nakreślając cały kontekst sprawy.

Teresa

Otrzymałam właśnie zwrot zaliczki za 14 dniowy turnus rehabilitacyjny z września 2020 r.

Jan

Dobrze zaliczki muszą być z wrócone jeśli trwa stan epidemii w kraju, a co z zadatkiem? Czy ośrodek również ma obowiązek wrócenia zadatku jeśli gość boi się przyjechać z powodu epidemii ?

Nocowanie.Pl

Odpowiedź na to pytanie znajduje się w powyższym artykule. Na dzień dzisiejszy obiekt noclegowy nie ma obowiązku zwracania zadatku, jeżeli to turysta odwołuje pobyt, mimo że ośrodek może zrealizować rezerwację w terminie.

Gosia

Nie wiem. czy dobrze rozumiem pania prawnik jesli wplacilam zaliczke na wczasy a biuro itaka anulowalo moja impreze powinno mi zwrocic zaliczke na moj wniosek/taki zlozylam/ bo jeszcze mamy nie odwolana epidemie?

Prawniczka

Dopuki nie zostanie zniesiony stan epidemiczny w kraju , zaliczki na wniosek osoby wpłacającej , muszą być zwrócone .

2soinski

No, niezależnie od epidemii nadal pisze dopóki (nie dopuki), chyba że koronawirus coś zmienił w ortografii.

TOM

Wpłaciłem zaliczkę na obóz syna na koniec marca, obóz ma odbyć się w połowie lipca, oczywiście z wszystkimi obowiązującymi ograniczeniami, w związku z panującą sytuacją na koniec maja poinformowaliśmy organizatorów o rezygnacji z wyjazdu, czy w tym wypadku należy mi się zwrot zaliczki ?

Nocowanie.Pl

Z naszej strony zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii z organizatorem wyjazdu.

ROMAN

informacje ze stony: www.gov.pl "Sytuacja związana z COVID-19 w Polsce jest ustabilizowana, jednak epidemia trwa nadal i dlatego nie wszystkie ograniczenia zostały zniesione. W dalszym ciągu należy utrzymywać 2-metrowy dystans społeczny, a większość usług jest świadczonych z zachowaniem ścisłego reżimu sanitarnego." Czyli w ciąż obowiązuje stan epidemii. Czy w związku z tym można odwołać zarezerwowany urlop i nie stracić zadatku? Jak powinna wyglądać procedura ubieganie się o zwrot pieniędzy? Czy trzeba wysłać jakieś pismo?

Nocowanie.Pl

Z naszej strony zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii z właścicielem obiektu noclegowego. Zamiast o całkowitej rezygnacji z rezerwacji, warto pomyśleć o zmianie terminu przyjazdu.

AGA

To o czym mówi ten zapis? ..."Zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 394 par. 3 k.c.: W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony...."

https://www.nocowanie.pl/epidemia-koronawirusa-a-zwrot-zaliczki-zadatku.html

AGA

W styczniu br. kiedy jeszcze wszystko było "normalne" zarezerwowałam "normalny" pobyt nad naszym morzem od 01.08.2020r., wpłaciłam również wymagany zadatek. W marcu nastała epidemia covid-19 i wszystko się zmieniło. Obecnie odmraża się branżę turystyczną, ale w tzw. reżimie sanitarnym i przy różnych ograniczeniach np. wstęp na plaże 1/3 wczasowiczów co zeszłym roku, czyli można przyjechać nad morze bez możliwości wejścia na plażę bo nie załapiemy się na tzw. limit. Poza tym wirus wciąż jest, notowane są wzrosty zakażeń. Boję się jechać na wczasy i narażać zdrowie bo jestem po poważnych chorobach i bardzo łatwo łapię infekcje. Zdaję sobie sprawę, że żadna ze stron nie ponosi winy za tę sytuację, ale to nie znaczy chyba,że mam ponosić finansowe konsekwencje za troskę o zwoje zdrowie. Poprosiłam o zwrot zadatku, ale jak dotąd bez odpowiedzi. Proszę o informację jak odzyskać pieniądze.

Nocowanie.Pl

Z powyższego artykułu wynika, iż jest to sytuacja, która nie daje podstaw do ubiegania się o zwrot. Być może dobrym wyjściem będzie skontaktowanie się z obiektem w celu zmiany terminu lub innego, polubownego rozwiązania tej kwestii.

Gab

Udzieliliście Państwo bardzo wymijającej odpowiedzi, proponujecie polubowne rozwiązanie kwestii. Jak można proponować takie rozwiązanie osobie niepełnosprawnej w wieku 80 lat z emeryturą 1400 zł? Jak można stawiać ją na jednej szali z organizatorem, który ma trzy potężne ośrodki nad naszym morzem? Czy to jest fer?

Gaba

Piszę w imieniu osoby niepełnosprawnej, która:
- w pierwszych dniach stycznia br. złożyła wniosek od dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego w terminie 18.07-01.08.2020 r.,
- w dniu 19 lutego 2020 r. wpłaciła zaliczkę za rezerwację miejsca organizatorowi turnusu rehabilitacyjnego,
- w dniu 3 czerwca 2020 r. dostała pismo informujące, iż nie dostanie dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego,
- nie stać jej na pokrycie całości turnusu z własnych środków finansowych,
- w dniu 4 czerwca 2020 r. dzwoniłam w jej imieniu do organizatora turnusu rehabilitacyjnego i dowiedziałam się, że zgodnie z ustawą covidową zwrot wpłaconej zaliczki dostanie w przeciągu 180 dni, ale będą się starać wcześniej oddać.
Ta osoba niepełnosprawna nie odwołuje swojego pobytu z powodu zagrożenia epidemiologicznego, swoich obaw, złożyła wniosek i wpłaciła zaliczkę organizatorowi przed ogłoszeniem zagrożenia epidemiologicznego i ogłoszeniem ustawy covidowej. Czy w takiej sytuacji organizator turnusu może w powoływać się na ustawę cividową?

Nocowanie.Pl

Wobec zaistniałej sytuacji zachęcamy do polubownego rozwiązania tej kwestii, by zarówno Państwo, jak też organizator, byli usatysfakcjonowani.

Willa Gosia

Co w sytuacji, kiedy osoba zgłosiła się po zwrot zadatku, powołując się na pandemię ( pobyt w kwietniu), ale to było jeszcze przed wprowadzeniem ustawy pomocowej „180 dni”, ale już były jawne informacje, co ustawa zawiera. I teraz ta osoba powołuje się na brak możliwości pobytu podczas epidemii, i to ją obejmuje, ale zwrot „180 dni” już nie, bo zgłosiła (dwa dni) wcześniej rezygnację.

Nocowanie.Pl

Prawnie ustawa nie obowiązywała, ale zachęcamy do ugodowego załatwienia sprawy, tak aby zarówno turysta, jak i Państwo byli usatysfakcjonowani.

Pensjonat

„Warto również wiedzieć, kiedy nie ma podstaw do zwrotu zadatku. Jedną z takich okoliczności jest przypadek, gdy turysta odwołuje pobyt, np. w miesiącach wakacyjnych, gdyż przypuszcza, że w tym czasie nie dostanie urlopu. Okoliczność ta jest niezależna od obiektu, więc jeżeli będzie on w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.”
Witam. Do Nocowanie.pl
Na jaki artykuł można się powołać odnośnie cytowanej treści?
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Nocowanie.Pl

Art. 394 par. 1 k.c.

W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

Jeżeli turysta odwołuje pobyt w miesiącach wakacyjnych, to jest to okoliczność, za którą obiekt nie ponosi odpowiedzialności. Taka odpowiedzialność spoczywa na turyście, również w przypadku, gdy do rezygnacji z pobytu dojdzie z powodu odwołania urlopu przez pracodawcę.

Wczasowicz

Jeszcze dodam że na szczęście nie wszyscy tacy co nie chcą oddać wiem od kilku znajomych że zaliczka została zwrócona bez problemu

Pensjonat

Mamy obecnie odmrożoną sytuację w turystyce, co znosi zapisy covidowej ustawy, więc jeśli klient rezygnuje z pobytu tylko dlatego że się boi to rozumiem, że jest to tylko jego decyzja i ponosi jej konsekwencję w postaci straty zadatku.

Wczasowicz

Mamy odmrożoną ale nie zniesioną sytuację dopóki nie zostanie odwołany stan pandemi zapis ustawy jest aktualny a niechęć oddania zaliczki to tylko zwykła pazerność właścicieli pensjonatów i hoteli którym zawsze jest mało

Prawniczka

Sytuacja jest dopiero odmrożona a musi być zniesiony stan epidemiczny w kraju żebyście nie musieli zwracać zaliczek . Teraz musicie niestety zaliczki zwrócić !

Monika

Dzień dobry,
Zrezygnowałam z rezerwacji z wieczoru panienskiego w Hotelu. Mialam rezerwacje noclegu z pakietem spa i kolacja serwowana przez kelnera oraz rezerwacje na godzine konkretna masazu dwojga osob jednocześnie w jednym pokoju z poczestunkiem w formie szampana. Hotel odmawia zwrotu zadatku pomimo mojej rezygnacji i pomimo tego ze powolalam sie na art 394 paragraf 3. Slubu nie ma wiec odwolany jest panienski. Do tego nie moge zjechac do Polski mialam 2 tygodnie urlopu z ktorego zrezygnowalam nawet jak zjechalabym do Polski to na kwarantanne na ktorej musialabym siedziec w domu jak wiec mialabym sie teleportowac do hotelu w czasie kwarantanny. Mam grancie w Belgii zamkniete moge opuscic Belgie tylko w uzasadnionym przypadku np jak udokumentuje ze pracuje po za granica Belgii na pismie od pracodawcy. Nawet Belgii opuścić nie mogę. Jak wyegzekwować mogę zwrot zadatku w mojej sytuacji gdy hotel odmawia zwrotu? Pozostaje tylko sąd ? Musialabym zgłosić to na Policję?

Karola

Czy jeżeli właściciel obiektu odmówi zwrotu zadatku, mogę żądać potwierdzenia płatności na dana kwotę - paragon/faktura ?
30.04.2020 wysłałam prośbę o zwrot zadatku na pobyt który miał się rozpocząć 27.04.2020. Do dnia dzisiejszego nie mam żadnej odpowiedzi! Co robić?

Ola

Odwołałam pobyt wielkanocny 16 marca, kiedy ogłoszono stan zagrożenia epidemiologicznego. Hotel do dziś nie chce mi oddać pieniędzy, choć jest już miesiąc po świętach. Tłumaczy to utratą płynności finansowej, co jest oczywiście bzdurą. Jak wyegzekwować pieniądze, którymi od lutego obracają?

Tosia

Witam - również mam problem z odzyskaniem zadatku pomimo ze zarezerwowałam pobyt z opcja bezpłatnego zrezygnowania .Obiekt stoi na stanowisku że ma na to 180 dni i powołuje się na obecną sytuację oraz Tarczę Antykryzysową . A Booking przez który dokonałam rezerwacji popiera stanowisko obiektu . Dziękuję więc Panu Michałowi który rozgryzł i poniżej wyjaśnił przepisy .
Ja również nie mogę odzyskać wpłaconej zaliczki bo wlascieciel mówi że od dnia naszego pobytu czyli od czerwca ma 180 dni na zwrot... A rezerwacja robiona była kika miesięcy temu. Twierdzi również że coronavirus nie ma znaczenia bo oni pokoje wynajmują normalnie. Tyle że akurat w naszym przypadku nawet przekroczenie granicy nie jest możliwe.

ILONA

pytanie do NOCOWANIE.PL
W związku z wpłaconą zaliczką za wczasy nad morzem .pensjonat nie chce zwrócić zaliczki ,gdyż twierdzi ze covid 19 nie bedzie miał znaczenia w śierpniu .Oraz że trzeba czekać do śierpnia .Mam pytanie czy właściciel musi zwrócić zaliczkę czy nie.

Nocowanie.Pl

Zwrot nie ma podstaw m.in. wtedy, kiedy gdy turysta odwołuje pobyt, np. w miesiącach wakacyjnych, gdyż przypuszcza, że w tym czasie nie dostanie urlopu. Okoliczność ta jest niezależna od obiektu, więc jeżeli będzie on w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.

Hotelarz

Pytanie do NOCOWANIE.PL
w związku z tym ze od 4.05.2020 wchodzi w życie odmrozenie działalności hotelarskiej i wszystkie obiekty będą mogły przyjmować gości, czy w tym przypadku już wszystko z zaliczkami wraca do normalnych warunków?

Nocowanie.Pl

Tak, wraca do normalnych warunków, przy uwzględnieniu oczywiście ograniczeń wynikających z wytycznych Ministerstwa Rozwoju.
A co z zapłaconym podatkiem dochodowym od wpłaconego zadatku /zaliczki/.Jeśli otrzymam zadatek,to mam obowiązek zaplaty podatku dochodowego w następnym miesiącu od daty otrzymania zadatku.Urząd skarbowy nie zwróci zapłaconego podatku.Kto więc ponosi koszt zapłaconego podatku dochodowego?Klient czy ośrodek?

Nocowanie.Pl

Zadatek lub zaliczka nie stanowią przychodu do momentu wykonania usługi, dlatego otrzymana przedpłata nie ma wpływu na podatek dochodowy - zadatek lub zaliczka mogą zostać zaksięgowane jako przychód dopiero po sfinalizowaniu umowy na podstawie faktury końcowej.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku podatku VAT. Gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma część należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania. Odstąpienie od umowy, które spowoduje zwrot zadatku lub zaliczki powoduje konieczność wystawienia faktury korygującej do wcześniej wystawionej faktury zaliczkowej.

Poszkodowny

Ja też nie mogę odzyskać zaliczki,aparatment w Gdańsku-SEA ME-Sonia M.,zostaje chyba droga sądowa.

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!