Gdy turysta rezygnuje z noclegu
Każdy właściciel obiektu noclegowego przynajmniej raz spotkał się z tzw. niedojazdem. Zdarza się, że turyści rezerwują noclegi, a później z nich rezygnują – informując o tym lub nie. Zablokowany i niewykorzystany termin to strata finansowa, warto więc wiedzieć, czy można temu jakoś zaradzić.
Sytuacje, gdy turyści rezerwują termin, a później z niego rezygnują, to spory problem dla całej branży. Warto poznać sposoby, dzięki którym unikniesz strat finansowych wynikających ze zjawiska niedojazdów.
Zabezpiecz się przedpłatą
Przedpłata jest jednym z najpopularniejszych zabezpieczeń, jakie możesz zastosować w przypadku swojego obiektu noclegowego. Wysokość kwoty stanowi procent od wartości noclegu, ale możesz to również ustalić według własnego uznania. Istnieją dwa typy przedpłat – zadatek oraz zaliczka, musisz się zastanowić, która forma będzie ci bardziej odpowiadać.
Czym różni się zadatek od zaliczki? Jeśli turysta opłaci zadatek i zrezygnuje z wypoczynku w twoim obiekcie, nie będziesz zobowiązany do zwrócenia mu tej kwoty. W przypadku zaliczki ta zasada nie obowiązuje. Niezależnie od tego, którą formę wybierzesz, rezerwacja będzie aktywna, gdy środki zostaną zaksięgowane na twoim koncie.
Powinieneś wiedzieć, że turyści niechętnie podchodzą do takich próśb, gdyż oznacza to dla nich konieczność wykonania dodatkowych czynności, jak chociażby zalogowania się na stronie banku i zrobienie wpłaty. Tutaj z pomocą przychodzi system płatności on-line, oferowany przez Nocowanie.pl – za jego pośrednictwem można dokonać transakcji kartą lub szybkim przelewem.
Przedpłaty warto stosować w gorących okresach, gdy jest duże zainteresowanie noclegami. Ma to miejsce w sezonie wysokim, zwłaszcza przed długimi weekendami czy świętami.
Obciążenie karty
Innym sposobem zabezpieczenia się przed konsekwencjami rezygnacji turysty z noclegu jest zarezerwowanie środków na jego karcie kredytowej. Możesz to zrobić, jeżeli posiadasz terminal, a podczas rezerwacji potencjalny gość podał ci numer swojej karty. Oczywiście musisz wcześniej poinformować go o tym fakcie – najlepiej umieszczając odpowiednią informację również w regulaminie.
W zależności od potrzeb można zastosować tu różne metody, np.
- obciążyć kartę całą wymaganą przez ciebie kwotą (za wszystkie noclegi)
- lub obciążyć kartę częścią tej kwoty (chociażby za jeden nocleg)
Praktyki zwiększające sprzedaż
Istnieje również sposób, który powinien zapewnić spore zainteresowanie ofertą i jest on z powodzeniem stosowany w innych gałęziach turystyki. To wprowadzenie oferty elastycznej oraz bezzwrotnej.
- Oferta elastyczna umożliwia zmianę terminów oraz rezygnację z dodatkowych kosztów, jak zaliczka czy obciążenie karty. Jest jednak droższa od „podstawowej wersji”.
- Oferta bezzwrotna jest jest bardziej atrakcyjna cenowo, ale turysta nie ma możliwości modyfikowania terminu czy bezkosztowej rezygnacji z rezerwacji.
W tym wypadku to klient dokonuje wyboru. Jak pokazuje praktyka, sama możliwość zadecydowania o formie zabezpieczenia skutecznie podnosi sprzedaż.
Poznaj sprawdzone sposoby na zwiększenie sprzedaży w twoim obiekcie noclegowym, zobacz: 5 wskazówek jak zwiększyć sprzedaż noclegów
Warto byś zapoznał się z jeszcze jednym modelem rezerwacji – najbardziej efektywnym pod względem sprzedażowym. Polega na pełnej rezerwacji noclegu, ale płatności klient dokonuje dopiero na miejscu. Na dużą skalę tę opcję wykorzystują duże sieci hotelowe, jeżeli i ty dysponujesz wieloma pokojami, możesz pokusić się o przetestowanie jej u siebie.
To rozwiązanie na pewno zachęci klientów – mogą szybko zarezerwować nocleg, nie muszą martwić się o nic więcej, a całą kwotę uiszczą na miejscu. Inaczej wygląda to z twojego punktu widzenia, gdyż podejmujesz ryzyko, a w razie rezygnacji turysty zostajesz z niczym…
Która opcja jest najlepsza?
Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na wybór odpowiedniego modelu składa się kilka czynników:
- Sezon – wysoki bądź niski. Gdy pora roku nie generuje dużego zainteresowania wypoczynkiem, można zrezygnować z zabezpieczeń finansowych. W szczycie sezonu, gdy wielu turystów pyta o nocleg, powinieneś je wprowadzić.
- Strategia sprzedażowa. Jeśli chcesz zachęcić gości do dokonania zakupu, powinieneś zastanowić się nad złagodzeniem polityki dotyczącej rezerwacji.
- Twoje doświadczenia. Jeżeli często zdarzało ci się być „wystawianym” przez turystów, na pewno będziesz chciał się przed tym jak najlepiej zabezpieczyć.
Radzimy, by wziąć pod uwagę wszystkie czynniki i reagować elastycznie na zmieniające się potrzeby rynku. Sztywne trzymanie się zasad i upór w przypadku kryzysu mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
fot. rawpixel.com / Pexels.com
Komentarze