Inwestycje na wodnych szlakach Wielkich Jezior Mazurskich
Wielkie Jeziora Mazurskie to największa naturalna atrakcja regionu. Przyszedł czas, by zadbać o przebiegające tamtędy szlaki i zainwestować w rozbudowę i przebudowę znajdującej się tam infrastruktury. Co zatem zostanie zmienione?
Jak możemy przeczytać na stronie internetowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie (warszawa.rzgw.gov.pl) projekt zostanie wykonany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Inicjatorzy remontu widzą duży potencjał w odnowieniu infrastruktury dróg wodnych w dużej części powstałych przecież na przełomie XIX i XX wieku. Będzie to spore udogodnienie dla żeglarzy przemierzających Szlak Wielkich Jezior Mazurskich i dodatkowa atrakcja przyciągająca nowych turystów, co przyczyni się także do większego rozwoju miejscowości leżących wzdłuż tej popularnej trasy.
Co się zmieni?
Przedsięwzięcie jest naprawdę duże, więc prace podzielono na trzy etapy:
• Planowane jest wyremontowanie zabytkowej śluzy Guzianka, co wymaga całkowitego jej zamknięcia, dlatego w pierwszym etapie powstanie śluza Guzianka II, która połączy jeziora Bełdany i Guziankę z Nidzkim. W planach jest także przebudowa kładki dla pieszych, łączącej Jezioro Mikołajskie z Tałtami – obecna ma zbyt niski prześwit, utrudniający części statkom pasażerskim przepłynięcie pod nią.
W harmonogramie uwzględniono także przebudowę nabrzeża Jeziora Ryńskiego. Postanie tam infrastruktura ułatwiająca obsługę żeglarzy oraz turystów korzystających z żeglugi pasażerskiej, mają też powstać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja ma zostać ukończona w czerwcu 2020 roku.
• Kolejnym etapem, który ma zostać ukończony w czerwcu 2021 roku, jest umocnienie pięciu kanałów znajdujących się na popularnym szlaku żeglugowym biegnącym z Giżycka do Mikołajek. Przebudowane będą kanały: Szymoński, Łuczański, Mioduński, Grunwaldzki i Tałcki. Podczas tej części prac zostaną przebudowane nabrzeża jezior Nidzkiego, Mikołajskiego i Niegocin oraz basenu portu śródlądowego w Giżycku, a także przebudowa kładki nad Kanałem Łuczańskim, znajdującej się na wysokości ulicy 3 Maja.
W trakcie tego etapu prac ma zostać przebudowane nabrzeże rzeki Pisy w Piszu. To popularny szlak, z którego korzystają żeglarze, jak i kajakarze. W mieście ma powstać basen portowy z infrastrukturą pomocną w obsłudze większych jednostek – znajdą się tam między innymi miejsca do cumowania z pomostami. Zmieni się też wygląd promenady biegnącej wzdłuż Pisy.
Pisz to wymarzone miasto dla kajakarzy. Zobacz dlaczego, wejdź: Kajakowa wyprawa tropami Smętka. Poznajmy Szlak Melchiora Wańkowicza
• W ostatnim etapie wyremontowana będzie powstała w 1879 r. śluza Guzianka oraz śluza i jaz w Karwiku. Przebudowany zostanie też Kanał Węgorzewski pomiędzy jeziorem Mamry a miastem oraz Kanał Piękna Góra. W tym etapie udrożniony będzie kanał łączący Śniardwy z jeziorem Roś, a oprócz tego również inne połączenia akwenów. Zostaną one pogłębione, znikną też mielizny i kamienne rafy. Termin zakończenia tej inwestycji to grudzień 2021r.
Poszczególne etapy realizowane będą wspólnie przez Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz gminy Mikołajki, Ryn, Pisz, Ruciane-Nida i Giżycko.
Źródło informacji: warszawa.rzgw.gov.pl
Komentarze