Jak cena wpływa na decyzję zakupową?
Na decyzje zakupowe konsumentów wpływają różne czynniki – jednak każdy kieruje się tym jednym, podstawowym kryterium, jakim jest cena. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku usług turystycznych. Poszukujący noclegów interesują się przede wszystkim ofertami, które wydają się korzystne dla ich portfela. Podpowiadamy, jak ustalać ceny, by skusić nimi potencjalnych gości.
Ceny w obiektach noclegowych
Usługa noclegowa sama w sobie zasadniczo się nie różni. W przypadku ustalania cen brane są pod uwagę różne czynniki, dlatego warto poinformować, co zostało w nich zawarte. Pomyśl więc o dodatkowych rzeczach, które oferowane są u ciebie, a jakich nie ma konkurencja!
Pamiętaj również, by różnicować ceny zależnie od obiektu jaki posiadasz. Ich poziom powinien być dopasowany do rodzaju noclegu – inaczej będzie to wyglądało w przypadku agroturystyki, a inaczej jeśli wynajmujesz apartamenty.
Cena jest ważnym kryterium wyboru, ale nie jedynym. Zobacz, jak jeszcze przekonać turystę do wyboru właśnie twojego obiektu, wejdź: Jak wykazać wartość kupującemu, aby najważniejszej roli nie odgrywała cena
O czym warto pamiętać przy ustalaniu cen
Cena zaokrąglona czy nie?
Która wartość wygląda dla ciebie atrakcyjniej: 50,00 zł czy 45,00 zł? Większość wskaże tę drugą. Dzieje się tak, ponieważ zachodzi efekt tzw. uroku ceny. Klient skupia mocniej swoją uwagę na pierwszej cyfrze, dzięki czemu zakwalifikuje ją w niższej klasie cenowej, co oczywiście spowoduje, że cena będzie postrzegana jako mniejsza, czyli bardziej atrakcyjna.
Rabat procentowy czy kwotowy?
Właściciele często zastanawiają się, jaki rabat jest lepszy: -10 zł czy -10%? Z badań wynika, że dla klienta dużo większą wartość postrzegania mają:
- %, np. -10% w przypadku gdy cena produktu jest niższa niż 100 zł;
- zł, np. -10 zł w przypadku gdy cena produktu jest wyższa niż 100 zł.
Warto pomyśleć o ustaleniu rabatów dla mniej popularnych terminów czy usług. To świetny sposób na zainteresowanie turystów.
Gratis czy „w cenie”?
Do oferty warto dodać bonusy, które turysta otrzyma w cenie noclegu, np. darmowy dostęp do Wi-Fi parkingu czy napoi. Jeżeli w swoim obiekcie oferujesz miniaturki szamponów, balsamów i żeli do mycia, a także małe kostki mydła również warto o tym wspomnieć.
Naszym zdaniem „gratis” stwarza wrażenie, że klient otrzymał jakiś prezent, natomiast w przypadku sformułowania „w cenie” domyślnie za dodatek musiał sam zapłacić. Wnioskować zatem można, że „gratis” zachęci większą liczbę turystów – bo kto nie lubi dostawać prezentów?
Co ze stałymi klientami?
Pomyśl o osobach odwiedzających twój obiekt po raz kolejny. Warto ich docenić i przygotować dla nich coś specjalnego. To świetny sposób na zbudowanie grupy lojalnych klientów!
Co możesz zaoferować swoim stałym gościom? Niżej znajdziesz kilka naszych podpowiedzi.
- Rabat na kolejny pobyt, np. obniżka ceny lub 7 nocy w cenie 6.
- Zniżkę na dziecko lub pobyt dziecka gratis.
- Dodatkowy rabat za przyjazd ze znajomymi.
- Darmowe bilety do okolicznej atrakcji.
- Opcję „im dłużej jestem, tym mniej płacę”.
Podsumowując…
-
Cena noclegu powinna być dostosowana do rodzaju Twojego obiektu.
- Zwłaszcza jeśli posiadasz cenę wyższą od konkurencji w swojej okolicy powinieneś wymienić wyróżniające atuty oferty, które się na tę cenę składają.
- Jeśli tylko możesz podawaj ceny niezaokrąglone (45 zł zamiast 50 zł).
- Ustal rabat procentowy dla usług o wartości poniżej 100 zł, a kwotowy dla takich, które tę wartość przekraczają.
- Bonusy w postaci darmowych usług opisuj lepiej jako „gratis” niż „w cenie”.
- Przygotuj też specjalną ofertę dla stałych klientów.
Komentarze