Jak napisać plan marketingowy dla obiektu noclegowego?
Plan marketingowy to kluczowy element każdego biznesplanu – pomoże ci zarówno kiedy dopiero myślisz o założeniu własnej działalności, jak i wtedy gdy twój obiekt noclegowy już funkcjonuje. Dowiedz się, dlaczego jest potrzebny i w jaki sposób go napisać.
Dlaczego warto stworzyć plan marketingowy dla swojego obiektu noclegowego? Najprościej mówiąc, jest to dokument, w którym formułujesz strategię marketingową firmy z myślą o inwestorach, mogących wspomóc twoje przedsięwzięcie, lub wtedy, gdy starasz się o dofinansowanie. Plan marketingowy ma pokazać, że masz wizję rozwoju swojego biznesu, zdajesz sobie sprawę z wyzwań jakie stoją przed tobą, ale jednocześnie wiesz, jak sobie z nimi radzić.
Dobrze przygotowany plan marketingowy może doskonale wyróżnić cię na tle konkurencji i sprawić, by inni uwierzyli w twoją wizję. To również informacja dla ciebie – dzięki niemu wiesz, ile jeszcze kroków musisz postawić na ścieżce wiodącej do wyznaczonego celu.
Zobacz również: 5 najważniejszych elementów w marketingu obiektu noclegowego
Co musi zawierać plan marketingowy…
Plan marketingowy nie jest opisem fantazji tego, co chcesz stworzyć i jak sobie wyobrażasz swój obiekt noclegowy w przyszłości. Musi opierać się na konkretach – analizach, wyliczeniach i gromadzeniu danych, a oprócz tego konieczne jest przygotowanie struktury planu marketingowego. Powinna zawierać następujące elementy:
- Wprowadzenie i streszczenie – wskazujesz tu powody napisania planu oraz zawarte w nim najważniejsze informacje o tym.
- Analizę sytuacji – tutaj musisz zamieścić m.in. informacje o środowisku w jakim działa twoja firma, podajesz wyniki analizy SWOT czy dokonujesz segmentacji rynku oraz nabywców. To ostatnie działanie pozwoli ci odpowiednio dostosować ofertę do ich potrzeb.
- Informacje o celach i strategiach marketingowych – wskazujesz, co chcesz osiągnąć w przypadku zwiększenia sprzedaży lub obłożenia w obiekcie oraz informujesz, jak chcesz to osiągnąć.
- Harmonogram realizacji – określasz czas, w jakim będziesz prowadzić działania oraz poszczególne zadania.
- Budżet – wskazujesz, jakich środków potrzebujesz, by przeprowadzić swój plan.
- Procedury kontrolne i aktualizacyjne – wskazujesz, jak będziesz sprawdzać postępy w realizacji swojego planu oraz jak zamierzasz wprowadzać do niego korekty, gdy założenia nie będą odpowiednio realizowane.
Tworzenie planu marketingowego – etapy
Tworzenie planu marketingowego zawiera kilka etapów i zanim zasiądziesz nad kartką papieru, aby zabrać się do pisania, musisz dobrze się przygotować. Najważniejsze, to określenie jaki jest twój cel strategiczny – chcesz przyjmować więcej gości? jeszcze lepiej wypromować swój obiekt? To właśnie powinien być punkt wyjścia przygotowania planu marketingowego.
Kolejny etap to zebranie informacji o środowisku, w którym funkcjonuje twój biznes. Trzeba pochylić się nie tylko nad konkurencją, ale również zidentyfikować i przeanalizować relacje, w które wchodzi twoja firma z w innymi podmiotami. Pomoże ci to dostrzec szanse oraz zagrożenia stojące przed tobą. Nie ograniczaj się jednak do analizowania samego otoczenia i sprawdź, jak ma się twój biznes od środka. W ten sposób poznasz swoje mocne i słabe strony, co pozwoli ci rozwijać właśnie te pozytywne.
Konieczne jest także przygotowanie analizy SWOT, będącej wynikiem wcześniejszych etapów. Przedstawiasz wszystkie zgromadzone informacje, a na ich podstawie wyciągasz wnioski, co do swoich późniejszych działań. To jest również czas, by określić swoją grupę docelową – znaleźć „klienta idealnego”, którego chcesz gościć w swoim obiekcie, a także odpowiednio ukierunkować swój przekaz.
Później określasz swoje cele marketingowe, czyli to co chcesz osiągnąć, oraz oczekiwane rezultaty. Cele to wartość nadrzędna, dopiero po ich wyznaczeniu przygotowujesz informacje o ścieżce wiodącej do ich osiągnięcia. Jeżeli masz ich kilka, ustal hierarchię i najpierw zaprezentuj te najważniejsze. Gdy masz już to gotowe, możesz skupić się na strategii marketingowej i planach działań, jakie należy podjąć, by zostały one zrealizowane. Pamiętaj o harmonogramie, czyli dokładnym określeniu osób, terminów i sposobów wykonania poszczególnych zadań.
Zawsze trzeba być świadomym budżetu, czyli kosztu przeprowadzenia swoich planów. Jest on uzależniony od podstawowych czynników:
- stosunku budżetu marketingowego do przeciętnych zysków twojej branży,
- kosztów, jakie musisz ponieść, by osiągnąć swoje zamierzenia.
Musisz tu uwzględnić przychody, koszty i zyski działań, które są zawarte w twojej strategii marketingowej.
Teraz jest moment na pisanie planu marketingowego oraz kontrolowanie jego realizacji! Gdy jest to konieczne, musisz wprowadzać aktualizacje, które pomogą ci w pozostaniu na właściwej ścieżce do założonego celu.
fot. energepic.com / Pexels.com CC0
Komentarze