Jak ustrzec się przed zniszczeniami w obiekcie noclegowym?
Rzeczywistość związana z prowadzeniem obiektu noclegowego nie zawsze jest taka piękna, jak może się wydawać. Dbając o każdy szczegół i odpowiedni standard, czasem może się okazać, że wyposażenie obiektu może ulec nieznacznemu lub całkowitemu zniszczeniu. Jak zapobiegać takim sytuacjom i co robić, gdy już dojdzie do zniszczenia? Przygotowaliśmy kilka podpowiedzi, które pomogą Ci kontrolować sytuację w tej kwestii.
Prowadzenie obiektu noclegowego jest związane z licznymi obowiązkami i wyzwaniami, którym musisz podołać. Swoich gości poznajesz tylko i wyłącznie w chwili rezerwacji noclegu i ich zameldowania w obiekcie. Wyjątek stanowią tu tzw. “stali bywalcy”, o których wiesz już nieco więcej.
Nie da się ukryć, że z pewnością ważne dla Ciebie utrzymanie odpowiedniego standardu w obiekcie i zapewnienie komfortu wypoczynku swoim gościom, tak by było miło i przyjemnie. Warto jednak podkreślić, że ludzie są różni i czasem ich jedna wizyta może sprawić, że wyrządzone zostaną szkody w Twoim obiekcie - mniejsze lub większe. Jak się uchronić przed tego typu sytuacjami i co robić, gdy już do nich dojdzie? Podpowiadamy!
Jakiego typu szkody mogą zostać wyrządzone w obiekcie noclegowym?
Warto podkreślić, że nie wszystkie zniszczenia są takie same. Musisz się liczyć przede wszystkim z tym, że szkody mogą być niewielkie lub bardziej poważniejsze. Podczas przyjmowania gości musisz przede wszystkim wykazać się wyrozumiałością. Dobrą informacją jest przede wszystkim to, że goście bardzo rzadko wyrządzają szkody w obiekcie noclegowym - zdarza się to raz na kilkaset rezerwacji.
Ze szkodami wyrządzonymi przez turystów bywa różnie - czasami ich wyrządzenie następuje przez zwykłą nieuwagę. Są też jednak takie sytuacje, gdy mamy do czynienia z celowym zniszczeniem mienia, libacjami alkoholowymi itp. Szczególnie ważne może się to okazać w kontekście zakwaterowania w luksusowym obiekcie, w którym straty mogą być nieco wyższe.
Najczęstsze niewielkie zniszczenia wyrządzone przez gości, przedstawiają się następująco:
-
zabrudzenie ściany, wykładziny, łóżka;
-
rozlany sok
-
przedarta pościel;
-
niewielkie zniszczenia armatury łazienkowej (typowe usterki)
-
stłuczenie elementów zastawy stołowej;
-
porysowanie podłogi np. kółkami od walizek;
-
zniszczenia, powstałe na skutek przebywania zwierząt domowych;
Najczęstsze poważniejsze zniszczenia wyrządzone przez gości, przedstawiają się następująco:
-
zdemolowanie pokoju (mebli, łazienki) powstałe np. podczas libacji alkoholowej;
-
stłuczone lustro;
-
celowe zabrudzenie ścian;
-
kradzież niektórych elementów wyposażenia;
-
uszkodzony sprzęt AGD/RTV
Czasem warto pomyśleć o remoncie obiektu. Przeczytaj koniecznie: Jak zrobić remont obiektu za niewielką kwotę?
Jak zapobiegać zniszczeniom w obiekcie noclegowym?
Sposobów, by uniknąć nieprzyjemnych dla Ciebie sytuacji jest naprawdę sporo. W tym wszystkich najtrudniejszy wydaje się być fakt, że większość zniszczeń odkrywasz dopiero po opuszczeniu pokoju przez Twoich gości. Bez obaw. Istnieje wiele rozwiązań, które pozwolą Ci poradzić sobie z problemem, nawet gdy “nie złapałeś swojego gościa za rękę”.
Kontroluj gości
Nie da się dokładnie ocenić człowieka po pierwszym kontakcie. Masz jednak duży wpływ na pobyt gości w swoim obiekcie. Oczywiście nie wolno Ci ich nachodzić, czy tym bardziej udawać się do pokoju pod ich nieobecność. Warto jednak pobrać dane kontaktowe od niego, by w razie czego można było spokojnie go namierzyć. Jeśli masz podejrzenie, że w pokoju odbywa się np. libacja alkoholowa, to możesz delikatnie i grzecznie zwrócić uwagę na fakt, że w Twoim obiekcie nie spożywa się alkoholu.
Przygotuj regulamin obiektu
To zasada równie ważna, co sprawdzanie gości, przybywających do Twojego obiektu noclegowego. Taki zbiór zasad powinien stworzyć każdy właściciel obiektu noclegowego. Jest to bowiem dokument, w którym zostaną zebrane wszelkie przepisy, zasady i warunki, jakie obowiązują w danym miejscu. W przypadku niejasności lub zniszczeń, zawsze możesz odwołać się do regulaminu, jeśli rozmawiasz z turystą. Każdy regulamin powinien się odnosić do właściciela, gości, jak i pracowników. Regulamin rzetelnie informuje turystów o przysługujących im prawach, reguluje bezpieczne przebywanie w obiekcie, a właścicielowi pomaga uniknąć spornych sytuacji.
Więcej informacji na temat regulaminu znajdziesz tutaj - Czy warto tworzyć regulamin obiektu noclegowego?
Stosuj wyposażenie za rozsądną cenę i schowaj ważne i cenne dla Ciebie rzeczy
Na wyposażeniu obiektu noclegowego nie wolno oszczędzać, ale z drugiej strony nie ma potrzeby stosowania drogocennych i wartościowych rzeczy. W przypadku zniszczeń, ich utrata może okazać się naprawdę bolesna. Pamiętaj również, by w Twoim obiekcie znajdowały się wyłącznie takie rzeczy i sprzęty, które nia mają dla Ciebie żadnej wartości sentymentalnej.
Ubezpiecz swój obiekt od zniszczeń
Warto również ubezpieczyć cenne sprzęty i rzeczy, które mogą ulec zniszczeniu. W przypadku wystąpienia problemu, zawsze można uzyskać odszkodowanie, by niczym się nie martwić. Tego typu ubezpieczenia obejmują bowiem włamania, kradzieże, czy też akty wandalizmu, które mogą wyrządzić Twoi goście.
Pobieraj kaucję przy zameldowaniu
W przypadku wynajmu krótkoterminowego, czy też długoterminowego, od wielu lat doskonale sprawdza się pobieranie kaucji, która może zostać przeznaczona na pokrycie szkód, gdy coś ulegnie zniszczeniu. To dobre rozwiązanie, bo turysta, chcą odzyskać pełną gotówkę, będzie bardziej ostrożniejszy, by nic nie uległo zniszczeniu.
Co zrobić, gdy dojdzie do zniszczenia w obiekcie?
Warto podkreślić, że najlepiej załatwić tego typu sprawę w sposób polubowny, by wspólnie z turystą ustalić formę naprawienia szkody. Jeśli jednak nie będzie to takie proste, to warto domagać się poniesionych strat, zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu cywilnego. Oznacza to, że trzeba będzie przejść przez poszczególne etapy, w których wykażesz, że faktycznie doszło do zniszczenia rzeczy/sprzętu przez przebywającego tu gościa.
W tej sytuacji:
-
musisz określić wysokość poniesionej szkody
-
wykazać wszelkie okoliczności, wskazujące na winę gościa
-
wykazać związek przyczynowy pomiędzy jego zachowaniem i powstałą szkodą
Należy podkreślić, że czas przedstawiania tego typu roszczeń wynosi 3 lata od momentu, gdy właściciel dowiedział się o szkodzie.
Musisz również:
-
zabezpieczyć wszelkie dowody, wskazujące na fakt wyrządzenia szkody
-
doskonale sprawdzi się sprawdzanie pomieszczeń w chwili wymeldowania gościa
-
warto sporządzić również protokół, sporządzony przez Twoich pracowników, z ich podpisami
-
wykonać dokumentację zdjęciową
-
dopytaj innych gości, czy byli świadkami zdarzenia
-
w przypadku wandalizmu, warto ten fakt zgłosić bezpośrednio na policję
Prowadzenie obiektu noclegowego wiąże się z licznymi obowiązkami, sytuacjami przyjemnymi, jak i problemami. Mamy jednak nadzieję, że tych ostatnich będzie jak najmniej lub wcale. Większość osób zazwyczaj szanuje miejsce swojego wypoczynku, a tego typu sytuacje, jak zniszczenia, zdarzają się naprawdę rzadko.
Komentarze