Jak zwiększyć zyski z usług dodatkowych w obiekcie noclegowym?

Jak zwiększyć zyski z usług dodatkowych w obiekcie noclegowym?

Z pewnością niejednokrotnie zastanawiasz się, co zrobić, by zachęcić Twoich gości do skorzystania z usług dodatkowych, jakie świadczysz w swoim obiekcie noclegowym. Wszystkie pokoje są zarezerwowane, ale nikt nie chce korzystać z wyżywienia, wypożyczalni rowerów, czy też SPA? Na pewno jest to problem, jednak nie ma takiej sytuacji, której nie mógłbyś zmienić na swoją korzyść. W tym poradniku podpowiemy Ci, co musisz zrobić, by zwiększyć zyski z usług dodatkowych w Twoim obiekcie noclegowym.

Wszystko tak naprawdę uzależnione jest od charakteru obiektu noclegowego, jego wielkości i Twoich możliwości finansowych, na jakie jesteś w stanie sobie pozwolić. Wiadomo, że wszystko kosztuje, a inwestycja jaką planujesz, powinna się zwrócić – takie są założenia i plany podczas jej powstawania. Co w przypadku, gdy Twoi turyści jednak nie będą zainteresowani usługami dodatkowymi? Musisz zrobić wszystko, by ich zachęcić i przyciągnąć, by wspomnienia związane z daną usługą towarzyszyły im jak najdłużej. Masz duże pole manewru, więc wszystko jest uzależnione tak naprawdę tylko i wyłącznie od Ciebie. Przedstawimy Ci przykładowe rozwiązania, które mamy nadzieję, że pomogą zwiększyć zyski.

 

Przyjmuje się, że standardowe usługi dla hotelu obejmują przede wszystkim: nocleg, wyżywienie, wynajem sali konferencyjnej, SPA, czy imprezy okolicznościowe. Możemy nimi dowolnie żonglować, modyfikować i budować z nich całe pakiety, tak by zaoferować usługę kompletną.

 

O czym musisz pamiętać, sprzedając usługi dodatkowe w swoim obiekcie?

 

Wydaje się, że proces sprzedaży nie jest zbyt skomplikowany. Błąd. To zaawansowany proces, który w przypadku sprzedaży usług dodatkowych odgrywa niezwykle ważną rolę. Najlepiej jest sprzedawać w przypadku, gdy Twoi goście są wypoczęci, czują się dobrze i nie przebywają u Ciebie formalnie. Obserwuj i wykorzystaj odpowiedni moment – nic nie stoi przecież na przeszkodzie, by przeprowadzić sprzedaż aktywną.

 

Z czego zatem wynikają problemy ze sprzedażą? Nie jest to jednoznaczna odpowiedź, bo czynniki mogą być tak naprawdę złożone. Być może to źle przygotowana kadra, ich złe nastawienie, czy brak motywacji do powiększania zysków.

 

W takich sytuacjach postaraj się:

 

- motywować siebie i pracowników – np. poprzez prowizję od sprzedanej usługi

- zrób szkolenie sprzedażowe – liczne techniki okażą się niezwykle przydatne w tym procesie

- zmieniaj samo nastawienie dotyczące sprzedaży, jak i samej pracy – postaraj się, by Twoja załoga patrzyła inaczej na to, co robią i sprzedają, niech traktują to jako wyzwanie, a nie przymus

 

Poniżej przedstawiamy pomysły, dzięki którym zysk z usług dodatkowych będzie zdecydowanie większy niż obecnie.

 

Wyżywienie – rozmaite potrawy z różnych stron świata za przystępną cenę

 

Jeśli oferujesz swoim gościom opcję wyżywienia, to możesz wykorzystać to tak naprawdę na różne sposoby. Jeśli w Twoim obiekcie serwowane są powtarzające się dania, to z biegiem czasu, może się to znudzić Twoim turystom. Warto w tej sytuacji pomyśleć nad zmianami, które uatrakcyjnią Twoją ofertę. Nie trzeba tu przyjazdu Magdy Gessler – każdy pomysł rodzi się sam i postaraj się to wykorzystać.

 

Być może dobrze sprawdzi się tydzień europejskich kuchni, idąc śladem marketów, które co tydzień oferują różne produkty z państw Europy i świata. Tydzień kuchni polskiej, włoskiej, czy węgierskiej to doskonała opcja dla osób pragnących spróbowania „czegoś nowego”. „To coś” jest w stanie zagwarantować właśnie Twój obiekt z Tobą lub szefem kuchni na czele. Wystarczy, że będą to niezbyt skomplikowane, ale najbardziej charakterystyczne dania z konkretnego kraju. Dobrym pomysłem będzie zachęcająca cena, bo pierwsza myśl turysty po pojawieniu się takiej informacji - „Pewnie będzie drogo...”. Wprowadź tzw. happy hours, czyli godziny, w których Twoi goście mogą spróbować serwowanych dań w przystępnej cenie. Informuj o tym swoich gości osobiście lub poprzez swój personel, które przygotuje i przekaże odpowiednie informacje.

 

Otwórz się również na ludzi z zewnątrz. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, ile masz miejsca w obiekcie. Jeśli Twoje warunki na stołówce pozwalają na przyjmowanie gości z zewnątrz, to jak najbardziej, możesz otworzyć się na turystów z miejscowości i innych obiektów. Dobra reklama, ulotki, bannery – wszystko to pomoże Ci w realizacji celu.

 

W reklamie Twojego obiektu ważne jest stworzenie odpowiedniego planu marketingowego. Sprawdź koniecznie: Jak napisać plan marketingowy dla obiektu noclegowego?

 

Postaraj się zadbać o odpowiedni nastrój. Jeśli organizujesz tydzień kuchni włoskiej, to postaraj się by wystrój, jak i sam nastrój był związany z tym krajem. Masz płyty z włoską muzyką? Bardzo dobry pomysł! W Twoim mieście mieszka artysta, potrafiący śpiewać po włosku? Zaproś go!

 

Współpraca z lokalnymi biurami podróży – urozmaicenie pobytu dla gości

 

Twój obiekt znajduje się w atrakcyjnym turystycznie regionie? Bardzo dobrze. Z pewnością przyciągnie to ludzi z całej Polski. A czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co tak naprawdę ludzie chcą tu zobaczyć? W takiej sytuacji doskonale sprawdzi się współpraca z lokalnym biurem podróży, przez co i Ty będziesz mógł zaproponować gościom atrakcyjnie turystycznie miejsca, a i samo biuro zyska nowych klientów – wszystko oczywiście dzięki Tobie.

Wycieczki i zwiedzanie regionu, wyjazdy do popularnych miejscowości – jak sam widzisz, możliwości jest dużo. Może warto w takim razie to wykorzystać?

 

Komunikacja to podstawa

 

Brak klientów korzystających z Twoich usług dodatkowych, być może wynika z tego, że Twoi goście po prostu nie wiedzą o tego typu atrakcjach. Twoje główne zadanie w tym przypadku to informowanie o usługach dodatkowych, na wszelkie możliwe sposoby – osobiście, poprzez broszury, czy po prostu przez swoją stronę www.

 

Postaraj się dopasować ofertę do potrzeb gościa. Bo jaki jest sens informowania gościa o zniżce na spa dla rodziny, skoro przyjechał sam? Ważne jest też również to, żebyś dostosował atrakcje do poszczególnych grup wiekowych. Ludzie młodzi będą chcieli z pewnością skorzystać z wyżywienia, wypożyczalni rowerów, czy basenów, ludziom starszym z kolei zaproponuj masaże, ofertę wycieczek krajoznawczych. Wszystko tak naprawdę uzależnione jest od Ciebie i tylko od Ciebie.

 

SPA – ciekawa usługa coraz częściej pożądana przez turystów

 

Z punktu widzenia gościa i jego preferencji, daje się zauważyć, że coraz częściej pod uwagę brane są obiekty, oferujące swoim gościom same baseny lub cały kompleks SPA. Aktywność fizyczna i zdrowy styl życia są obecnie na topie, w związku z tym, Ty jako osoba zarządzająca obiektem powinieneś być elastyczny i dostosowany do potrzeb klientów.

 

Jak zatem możesz zwiększyć zyski ze SPA, które posiadasz? Bardzo prosto! Zorganizuje lekcje pływania pod okiem trenera, organizuj aquaaerobik lub po prostu ćwiczenia na świeżym powietrzu. Doskonale sprawdzą się tu również gadżety, które otrzyma Twój gość, dzięki czemu nie będzie musiał myśleć o tym, że czegoś zapomniał lub coś musi kupić. Firmowe szlafroki, kosmetyki, ręczniki, czy mata do ćwiczeń – to tylko niektóre przykłady gratisów, jakie możesz zaoferować.

 

Wnętrze to nie wszystko…

 

Oferując usługi dodatkowe, musisz zadbać również o to, by ich sprzedaż nie była zwykłą, nudną transakcją. Oferując bilety do zaprzyjaźnionego biura podróży, czy inne usługi musisz pamiętać również o tym, by odpowiednio o nie zadbać. To samo tyczy się posiłków, które być może są serwowane w Twoim obiekcie.

 

Sprzedając usługę, zwłaszcza jeśli ma być ona prezentem, przygotuj ładne opakowanie z logiem obiektu. Serwuj potrawy na ładnej zastawie stołowej, przygotowanej specjalnie dla Twojego obiektu. Wszelkie gadżety dla gości również umieszczaj w obrandowanej torbie. Liczy się dobre wrażenie, a dzięki temu gwarantujemy Ci, że się uda.

 

Na zwiększenie zysku ze sprzedaży bezpośredniej wpływ ma tak naprawdę wiele czynników. Pierwszy krok to stworzenie odpowiedniego systemu motywacyjnego, drugi krok to Twoje własne przekonanie, że może być tylko lepiej, kolejny element to sama zmiana nastawienia, że to właśnie Twój biznes jest najlepszy i czwarty krok, naszym zdaniem najważniejszy – zrób wszystko, by Twoi goście czuli się u Ciebie, jak u siebie w domu. Reszta przyjdzie sama.

 

fot. www_slon_pics (pixabay.com, CC0)

 

 

Następny artykuł Pogoda na drugą połowę...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!