Kategoryzacja obiektów noclegowych - pensjonaty

Kategoryzacja obiektów noclegowych - pensjonaty

Pensjonaty należą do obiektów noclegowych, podlegających kategoryzacji. Aby posługiwać się tą nazwą, trzeba spełnić określone wymogi, które ujęte są w ustawach. Niżej poruszamy podstawowe kwestie, o jakich należy pamiętać, decydując się na prowadzenie pensjonatu.

Według definicji przedstawionej przez Główny Urząd Statystyczny pensjonat to obiekt, który dysponuje co najmniej siedmioma pokojami oraz oferuje gościom wyżywienie, złożone z przynajmniej dwóch posiłków dziennie. Pensjonaty są mniejsze i bardziej kameralne niż hotele, więc lepiej sprawdzą się dla rodzin z dziećmi lub osób szukających spokojnej i mniej oficjalnej atmosfery. Co ważne, warunki pobytowe często niczym nie ustępują tym hotelowym, a nawet wyróżniają się na plus. Właściciele starają się bowiem wyróżnić na tle konkurencji niebanalnym wystrojem i atrakcjami.

Aby pensjonat mógł zacząć działać i legalnie posługiwać się tą nazwą, właściciel musi spełnić wszystkie wymogi określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych oraz rozporządzeniu z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

 

Pensjonat – kategoryzacja


Aby obiekt noclegowy mógł zostać zaszeregowany jako pensjonat nie wystarczy samo oferowanie wymaganej liczby pokoi oraz wyżywienia. Podobnie jak w przypadku hoteli, także pensjonaty mają pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami, a ich zdobycie wymaga skrupulatnego wypełnienia wytycznych. Odnoszą się one zarówno do powierzchni i wyposażenia pokoi, części wspólnych obiektu, jak też całego otoczenia.

I tak na przykład:

 

  • Pensjonat * musi mieć odpowiedniej wielkości hall recepcyjny oraz ogólnodostępne toalety. Pokoje muszą być wyposażone w łóżka o określonych wymiarach, nocny stolik, biurko lub stół, krzesło, szafę, lustro oraz wieszak na odzież wierzchnią. Wśród usług uzupełniających znajdują się gorące napoje oferowane przez całą dobę a także budzenie. Goście powinni mieć możliwość uprania swoich rzeczy, a ręczniki i pościel powinny być wymieniane co trzy dni lub na życzenie.

 

  • Pensjonat ** ma wyposażenie pokoju analogiczne jak w przypadku wcześniejszym, ale powinno być ono uzupełnione o lampę do pracy.

 

  • Pensjonat *** powinien mieć w pokojach telewizor oraz wykładzinę dywanową na całej ich powierzchni. Oprócz tego należy uwzględnić zestaw do czyszczenia obuwia, odzieży i igielnik. Co ważne, w pensjonacie trzygwiazdkowym goście muszą mieć możliwość regulowania opłat za pomocą karty oraz przynajmniej 12-godzinnego room service’u.

 

  • Pensjonat **** musi rozszerzyć wyposażenie pokoi i usługi o stolik okolicznościowy, fotele wypoczynkowe lub kanapę. Do tego w każdym pokoju musi być telefon, a w łazience suszarka do włosów. W przypadku tego typu pensjonatu room service ma być dostępny przynajmniej przez 18 godzin na dobę. Poza tym pensjonat czterogwiazdkowy musi zapewnić gościom strzeżony garaż lub parking, a jeśli znajduje się w zwartej zabudowie miejskiej – miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu.

 

  • Pensjonat ***** wyróżnia się najbardziej rozbudowanym wyposażeniem i ofertą. Poza wymienionymi wyżej, goście muszą mieć zapewnione m.in. płaszcze kąpielowe oraz torby na rzeczy zlecone do prania. Co za tym idzie, ważną usługę stanowi pranie, prasowanie i czyszczenie odzieży i bielizny gości. W częściach pobytowych trzeba zainstalować także klimatyzację.


Szczegółowe wytyczne dla każdej kategorii znajdują się w załączniku nr 2 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

 

Dowiedz się więcej na ten temat, zobacz: Kategoryzacja obiektów noclegowych. Co warto wiedzieć?

 

Jak uzyskać zaszeregowanie pensjonatu?


O zaszeregowanie trzeba się starać jeszcze przed otwarciem pensjonatu, zanim będą świadczone usługi noclegowe. Należy złożyć wniosek do marszałka województwa właściwego dla miejsca położenia obiektu, do którego należy dołączyć następujące dokumenty:

 

  • dowody wniesienia opłaty skarbowej oraz za dokonanie oceny spełnienia warunków niezbędnych do zaszeregowania obiektu;
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych oraz sanitarnych.


Urząd przyjmuje oryginały dokumentów, ich odpisy lub kopie poświadczone notarialnie. Na wydanie decyzji dotyczącej zaszeregowania czeka się około miesiąca. Warto się o nią postarać, gdyż prowadzenie działalności niezgodnie z przepisami może powodować wiele problemów – od nałożenia grzywny, po ograniczenie wolności.

 

Opodatkowanie pensjonatu


Właściciele pensjonatów muszą pamiętać także o rozliczaniu swojej działalności z fiskusem. Przypominamy, że do wyboru są cztery formy opodatkowania:

  • na zasadach ogólnych według skali podatkowej,
  • na zasadach ogólnych według stawki liniowej,
  • ryczałt,
  • karta podatkowa.


Do tego dochodzi także podatek od nieruchomości oraz VAT od dodatkowych usług, jak chociażby odpłatne wypożyczanie rowerów.

Dowiedz się więcej o zasadach dotyczących opodatkowania noclegów, wejdź: Jak rozliczać wynajem krótkoterminowy?

 

fot. mandyw7777 / Pixabay.com CC0



Następny artykuł Ruszamy w góry! Szlak na...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!