Kategoryzacja obiektów noclegowych - wille

Kategoryzacja obiektów noclegowych - wille

Wille, jako obiekty noclegowe, spotykamy głównie nad morzem oraz w górach, a oprócz tego także w uzdrowiskach. Czym się wyróżniają na tle innych miejsc świadczących usługi noclegowe i co warto wiedzieć o prowadzeniu tego biznesu? Niżej prezentujemy podstawowe zagadnienia.

 

Wille budowano już w starożytności – były to okazałe domy zamożnych obywateli, które stawiano w otoczeniu zieleni lub nad morzem. Otaczano je zadbanym ogrodem, często miały baseny oraz wygodne altany sprzyjające wypoczynkowi. Brzmi znajomo, prawda?

Współczesne pojęcie willi nie odbiega od przedstawionego wyżej. Turyści, którzy chcą wypoczywać w luksusowych warunkach, w malowniczym miejscu, chętnie wybierają noclegi właśnie w takich domach. Duża powierzchnia mieszkalna oraz zadbana posesja z ogrodem zachęcają do przyjazdu osoby, szukające przestrzeni – to głównie rodziny z dziećmi, dla których miejsce do zabawy i relaksu na świeżmy powietrzu ma duże znaczenie.

Noclegi w willach dedykowane są nie tylko rodzinnemu wypoczynkowi, bo gdy myślimy o zabytkowych budynkach, jakie znamy z polskich uzdrowisk czy górskich miejscowości, mamy przed oczami zupełnie inny typ wczasowicza. To ktoś potrafiący docenić kunsztowną architekturę, szukający spokoju i klimatu, jaki cechuje wille z przełomu wieków. Warto podkreślić ten charakter stylowymi meblami i wystrojem wnętrz.

 

Jak przygotować willę na przyjazd gości?


Wille to obiekty noclegowe, które nie podlegają kategoryzacji. Oznacza to, że przyjmowanie turystów nie wymaga spełnienia tak wielu restrykcyjnych przepisów, jak w przypadku hoteli czy pensjonatów. Trzeba jedynie odpowiadać normom stawianym tzw. innym obiektom, w których są świadczone usługi hotelarskie – bo właśnie do takich zaliczane są wille.

 

  • Zamiar świadczenia usług hotelarskich należy zgłosić do urzędu miasta lub gminy właściwego dla położenia willi. Usługa ta jest bezpłatna, a wpis uzyskuje się właściwie od ręki.

 

  • Willa musi spełniać wymagania budowlane, sanitarne i przeciwpożarowe, co oznacza, że należy mieć przygotowane m.in. książkę obiektu budowlanego lub ewentualnie protokół z kontroli obiektu, opinię komendanta PSP oraz państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

 

  • Trzeba spełniać podstawowe wymagania dotyczące wyposażenia i świadczonych w willi usług. Określa je załącznik nr 7 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. To przede wszystkim zapewnienie odpowiednich warunków bytowych – ogrzewania od października do kwietnia, dostępu do bieżącej wody (ciepłej i zimnej), odpowiedniego wyposażenia pokoi i łazienek.

 

W przypadku willi lepiej nie ograniczać się do niezbędnego minimum. Pamiętajmy, że turyści oczekują komfortowych warunków i estetycznych wnętrz. Trzeba więc wykazać się większą dozą kreatywności, ale również zmysłem praktycznym. Turyści mimo wszystko chcą się czuć swobodnie, więc natłok mebli będzie ich przytłaczał, podobnie jak zbyt wiele motywów i wzorów. Kluczem do serca turysty jest prostota i funkcjonalność.

 

Prowadząc biznes, jakim jest wynajem noclegów, trzeba zorientować się też w kwestii podatków. Wejdź i zobacz: Jak rozliczać wynajem krótkoterminowy?

 

Jak zachęcić turystę do wyboru willi?


Turyści, którzy szukają noclegów w willi, oczekują więcej niż mogliby się spodziewać w kwaterze do wynajęcia. Tutaj aż tak bardzo nie liczy się kryterium ceny – raczej jakości. Należy więc postawić na:

 

  • Wygodne i estetyczne wnętrza, w których dobrze się wypoczywa, oraz zadbane otoczenie. Piękny ogród ze spokojnym miejscem do relaksu wydaje się oczywisty, gdy ktoś decyduje się na nocleg w willi.

 

  • W ofercie willi warto ująć posiłki – przynajmniej śniadania, ale dobrze przyjęte będzie również całodzienne wyżywienie.

 

  • Warto zadbać o przybliżenie gościom specyfiki regionu, w którym znajduje się willa. Organizacja wycieczek lub zaoferowanie rabatów czy zniżek do regionalnych restauracji czy lokalnych atrakcji na pewno zostanie dobrze przyjęte przez turystów.

 

  • Wywołanie emocji – obiekt, jego historia i wystrój muszą dobrze wpływać na samopoczucie gości. Każdy chce wypoczywać w miejscu „z duszą”, więc właściciel musi wykorzystać jego potencjał. Zwłaszcza w przypadku zabytkowych willi ich historia powinna zostać opowiedziana oraz włączona do promocji miejsca. Zaciekawienie to bardzo silny bodziec, także w przypadku wyboru miejsc noclegowych.
Chcesz wiedzieć, jak zainteresować potencjalnego gościa swoją ofertą? Zobacz: Moc opowieści. Jak wykorzystać storytelling w nowoczesnej turystyce?
fot. Kallipygos / Pixabay.com CC0


Następny artykuł Pogoda na 1 tydzień...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!