Kolej linowa w Pieninach? Są takie plany!
Pieniny to jedno z najpiękniejszych w Polsce pasm górskich, które co roku przyciągają turystów spragnionych pięknych widoków i aktywnego wypoczynku. A gdyby tak przy Dunajcu powstała kolej linowa? Są takie plany. Chcesz poznać więcej szczegółów? Znajdziesz je poniżej.
Polska turystyka z roku na rok coraz bardziej się rozwija. W każdym jednym regionie Polski powstają nowe atrakcje turystyczne, których zadaniem jest przyciągnąć jak najwięcej odwiedzających. Trwająca pandemia nieco spowolniła te działania, jednak nie zatrzymała ich. A oprócz tych realizowanych już atrakcji, w planach są kolejne.
Jedną z planowanych inwestycji jest kolej linowa, która ma powstać w rejonie słynnego przełomu Dunajca. Trzy samorządy, marszałek województwa i zakopiańska firma Polskie Koleje Linowe podpisały już w tej sprawie list intencyjny.
Władze Krościenka, Szczawnicy, Czorsztyna i województwa małopolskiego planują zbudować kolej linową w rejonie słynnego przełomu Dunajca, na terenie Pienińskiego Parku Narodowego. Inwestycji podjęły się Polskie Koleje Linowe. Podpisany został też już list intencyjny.
- To przełomowy moment, bo kilka gmin, które w swojej historii nie zawsze umiały dobrze funkcjonować obok siebie, dziś jednoczy się ku wspólnemu celowi – mówi w wywiadzie dla Gazety Wyborczej marszałek województwa małopolskiego, Witold Kozłowski.
I jak dodaje, to przeorganizowanie ruchu turystycznego sprawi, że będzie on sprawniejszy, z równoczesnym dbaniem o środowisko Pienińskiego Parku Narodowego.
Według pierwszych planów kolej linowa w Pieninach ma kursować wzdłuż brzegu Dunajca, na trasie od Sromowiec Wyżnych przez Krościenko do Szczawnicy. Jak czytamy w Gazecie Krakowskiej, by połączyć te trzy miejscowości, długość kolei musiałaby wynieść nie mniej niż 10 km.
Na początek muszą odbyć się specjalne badania naukowe pod kątem ruchu turystycznego oraz jego oddziaływania na środowisko Pienin. Badania te zaplanowano na najbliższy sezon letni. Jednak Polskie Koleje Linowe planowanie inwestycji już rozpoczęły.
- To trudne przedsięwzięcie, które możemy zrealizować. Polskie Koleje Linowe mają unikatowe doświadczenia, jeśli chodzi o prowadzenie tej działalności właśnie w takich lokalizacjach jak parki narodowe – mówi prezes Polskich Kolei Linowych, Daniel Pitrus. I podkreśla, że bardzo dużym wyzwaniem będzie budowa kolei w obszarze przyrodniczo chronionym.
Jedną z planowanych inwestycji jest kolej linowa, która ma powstać w rejonie słynnego przełomu Dunajca. Trzy samorządy, marszałek województwa i zakopiańska firma Polskie Koleje Linowe podpisały już w tej sprawie list intencyjny.
Zobacz też Letni wypoczynek w górach. Dlaczego warto zdecydować się na ustronne miejsca? oraz Ograniczenia na tatrzańskich szlakach. Czym są spowodowane?
W Pieninach powstanie kolej linowa? Są takie plany
Władze Krościenka, Szczawnicy, Czorsztyna i województwa małopolskiego planują zbudować kolej linową w rejonie słynnego przełomu Dunajca, na terenie Pienińskiego Parku Narodowego. Inwestycji podjęły się Polskie Koleje Linowe. Podpisany został też już list intencyjny.
- To przełomowy moment, bo kilka gmin, które w swojej historii nie zawsze umiały dobrze funkcjonować obok siebie, dziś jednoczy się ku wspólnemu celowi – mówi w wywiadzie dla Gazety Wyborczej marszałek województwa małopolskiego, Witold Kozłowski.
I jak dodaje, to przeorganizowanie ruchu turystycznego sprawi, że będzie on sprawniejszy, z równoczesnym dbaniem o środowisko Pienińskiego Parku Narodowego.
- To unikatowy projekt pod każdym względem, również proekologicznym – mówi marszałek województwa małopolskiego. - Wbrew pozorom może to dać Pieninom ogromne odciążenie od tego wszystkiego, co zanieczyszcza w tej chwili powietrze.
Jak będzie kursować kolej linowa w Pieninach?
Według pierwszych planów kolej linowa w Pieninach ma kursować wzdłuż brzegu Dunajca, na trasie od Sromowiec Wyżnych przez Krościenko do Szczawnicy. Jak czytamy w Gazecie Krakowskiej, by połączyć te trzy miejscowości, długość kolei musiałaby wynieść nie mniej niż 10 km.
Na początek muszą odbyć się specjalne badania naukowe pod kątem ruchu turystycznego oraz jego oddziaływania na środowisko Pienin. Badania te zaplanowano na najbliższy sezon letni. Jednak Polskie Koleje Linowe planowanie inwestycji już rozpoczęły.
- To trudne przedsięwzięcie, które możemy zrealizować. Polskie Koleje Linowe mają unikatowe doświadczenia, jeśli chodzi o prowadzenie tej działalności właśnie w takich lokalizacjach jak parki narodowe – mówi prezes Polskich Kolei Linowych, Daniel Pitrus. I podkreśla, że bardzo dużym wyzwaniem będzie budowa kolei w obszarze przyrodniczo chronionym.
Komentarze