Letnie koncerty
Tego lata zapraszamy do Sopotu! Przede wszystkim na wspaniałe koncerty i widowiska. Wystąpią m.in. Poluzjanci, Czesław Śpiewa oraz Krzysztof Penderecki. Więcej szczegółów, poniżej.
6 lipca 2010, godz. 19.00 - Koncert z Krzysztofem Pendereckim
Wystąpią:
Krzysztof Penderecki - dyrygent|
Krzysztof Zbijowski - klarnet
Polska Filharmonia Kameralna Sopot
Program:
K. Penderecki Adagietto - z opery "Raj utracony"
K. Penderecki Sinfonietta No.2
F.Schubert V Symfonia B-dur
Miejsce: Sala Koncertowa PFK na terenie Opery Leśnej.
24 lipca 2010, godz. 19.00 - Koncert PINK FREUD
Gdański zespół jazzowy założony w 1998 roku przez Wojtka Mazolewskiego jest obecnie jednym z najbardziej popularnych polskich zespołów jazzowych. W 2008 i 2009 roku Pink Freud został wybrany najlepszym zespołem elektrycznego jazzu w ankiecie Jazz Top miesięcznika „Jazz Forum”. Zespół odebrał też nagrodę Jazzowego Oscara, przyznawaną przez Stowarzyszenie Melomani. Pink Freud został doceniony też za teledyski – w 2005 roku otrzymał Yacha w kategorii Inna Energia za teledysk do utworu „Come as you are”, w 2007 zdobył Grand Prix festiwalu Yach Film za teledysk do utworu „Dziwny jest ten kraj” otwierający album „PUNK FREUD” oraz nagrodę na festiwalu Northernwave w Islandii.
W marcu 2008 zespół wybrał się w kolejną trasę koncertową do Ameryki Poludniowej (Meksyku, Peru, Chile i Argentyny). Zaraz po powrocie odbył trasę po kraju oraz koncertował w Austrii i na Wyspach Brytyjskich, odwiedził Afrykę, gdzie zagrał koncert na festiwalu Jazz Festival of Rabat-JAZZ AU CHELLAH.
Rok 2009 zaowocował współpracą z saxofonistą Peterem Warehamem (Acoustic Ladyland), która zakończyła się wspólną trasą koncertową w Polsce i Wielkiej Brytanii. 16 kwietnia ukazał się na rynku długo oczekiwany, nowy album Pink Freud zatytułowany „Monster Of Jazz”. Album zawiera 12 nowych utworów, w tym 10 kompozycji autorskich. Na płycie usłyszymy także Pink Freudową interpretację graficznej kompozycji Anthony Braxtona oraz piękny utwór Autechre Goz Quarter.
Miejsce: Sala Koncertowa PFK na terenie Opery Leśnej w Sopocie
Bilety w cenie: 45 zł, 35 zł
14 sierpnia 2010, godz. 20.00 - CZESŁAW ŚPIEWA
Czesław Śpiewa objawił się na naszym rynku muzycznym dzięki bardzo nietypowej płycie – większość tekstów do niej napisali internauci wraz z Michałem Zabłockim, który zarządzał całą akcją pisania utworów. Piosenka z tej płyty - „Maszynka do świerkania” stała się hitem, sam album zatytułowany „Debiut” okrył się podwójnie platyną, a jego autor otrzymał trzy Fryderyki. W ten sposób – przebojem – wkroczył w sfery polskiej muzyki Czesław Mozil, wokalista, kompozytor, producent i akordeonista mieszkający w Danii, absolwent Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze.
Od czasu „Debiutu” wiele się zmieniło – Czesław mieszka obecnie w Krakowie i zdążył wydać drugą płytę pod tytułem „Pop”. Nowy album to teatr współczesnej Polski, w którym sztuka i kicz występują na jednej scenie. Akordeon kontra orkiestra symfoniczna. Piosenki opowiadają o Polsce, klasie średniej zachłyśniętej zmianami, muzycznym szufladkowaniu, zanikającej miłości i nadziei.
Miejsce: Sala Columbus, Sheraton Sopot Hotel, Conference Center & Spa
Bilety w cenie: 80 zł, 60 zł
20 sierpnia 2010, godz. 19.00 - POLUZJANCI - koncert
PIERWSZY KONCERT W TRÓJMIEŚCIE.
Kuba Badach, Przemek Maciołek, Marcin Górny, Piotr Żaczek, Robert Luty, Grzegorz Jabłoński. W tym składzie zespół gra mniej więcej od dziesięciu lat, chociaż historia kapeli jest dłuższa. Przez ten czas Poluzjanci nagrali tylko jedną płytę. Koncertują rzadko. Nie mówi się o nich w telewizji, praktycznie nie słychać ich piosenek w radio. Nikt nie wie dlaczego krzywa wieża w Pizie jeszcze się nie wywróciła. Ciężko też wytłumaczyć dlaczego Poluzjanci jeszcze się nie rozpadli. Fenomen? Być może. Bo mimo tego, co zostało powiedziane, zespół ma status kultowego wśród wielu fanów, a jedyna płyta, którą wydali („Tak po prostu”), jest prawie nie do zdobycia i potrafi osiągać zaskakująco wysokie ceny na aukcjach internetowych.
Członkowie zespołu zdają sobie sprawę z dziwnego sposobu, w jaki funkcjonują jako grupa. Żartują, że Poluzjanci są w ich życiu „luksusowym dodatkiem do codziennej pracy”. A codzienną pracą tych sześciu wybitnych instrumentalistów jest uprawianie rozmaitych gatunków muzyki, sięgających od jazzu do popu. W swej karierze współpracowali z takimi gwiazdami sceny muzycznej jak: Gordon Haskell, Kayah, Ewa Bem, Sistars, Natalia Kukulska, Edyta Górniak, Kasia Cerekwicka, Robert Janson i wielu innych. Od co najmniej 10 lat poszczególni członkowie grupy pracują przy większości znaczących festiwali oraz okołomuzycznych produkcji telewizyjnych. Gdyby zsumować ilość albumów, na których wystąpili lub które współtworzyli, ich liczba przekroczyłaby 200.
Miejsce: Sala Koncertowa PFK na terenie Opery Leśnej w Sopocie.
5 września 2010, godz. 19.00 - DON KICHOT Sanktpetersburskiego Teatru Baletu Borisa Ejfmana
Teatr Muzyczny w Gdyni
Boris Ejfman to rosyjski choreograf jest jedną z najciekawszych i najważniejszych postaci współczesnego baletu. Stworzył ponad 40 spektakli, głównie z inspiracji znakomitą literaturą (m. in. wg „Anny Kareniny” Tołstoja, „Hamleta” i „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira, „Mewy” Czechowa, „Idioty” i „Braci Karamazow” Dostojewskiego, „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa). Do jego największych osiągnięć należą autorskie przedstawienia: „Czajkowski”, „Czerwona Giselle” (o życiu wielkiej rosyjskiej primabaleriny Olgi Spiesiwcewej) i „Requiem” (z inspiracji utworem W. A. Mozarta). Jest laureatem wielu nagród, w tym rosyjskiej Nagrody Państwowej za wybitny wkład w rozwój sztuki teatralnej oraz najwyższego odznaczenia Republiki Francuskiej w dziedzinie kultury i sztuki – orderem Chevalier des Arts et des Lettres.
W 1977 roku założył własny zespół – Sanktpetersburski Teatr Baletu, z którym realizuje swoją autorską wizję teatru tańca. Jednak dopiero pod koniec lat 80. mógł zaprezentować swoją twórczość w Europie, wcześniej z powodów politycznych nie mógł wyjeżdżać z kraju. Po wielkim sukcesie w paryskim Théatre Champs-Elysées, zespół Ejfmana odwiedził cały świat: kilkakrotnie Europę, Japonię, USA, Izrael, kraje Ameryki Łacińskiej. W 1999 roku otrzymał status rezydenta w City-Center, prestiżowej scenie Nowego Jorku. Zaszczyt ten przypadł mu jako czwartej grupie tanecznej, pierwszej spoza Ameryki.
Jest artystą, który w mistrzowski sposób potrafi łączyć tradycję rosyjskiego baletu klasycznego z osiągnięciami współczesnej choreografii. Sięga do najrozmaitszych technik tańca i ruchu, prowadząc własne laboratorium poszukiwań, rozbijając konwencje baletu klasycznego. Dzięki temu udało mu się wypracować własny, oryginalny styl, rozpoznawalny i ceniony na całym świecie. Do jego cech charakterystycznych należą dynamiczne sceny zbiorowe, zaskakujące momenty pauzy i oryginalny dobór tancerzy.
Niezmiernie istotny jest również wybór tematyki spektakli – Ejfman porusza tematy bliskie współczesnemu człowiekowi, ukazuje jednostki wrażliwe, twórcze, pełne konfliktów wewnętrznych. Interesuje go człowiek przekraczający granice, mający kontakt z innym wymiarem. Jego bohaterami są często niezrozumiani artyści zmagający się ze swoim geniuszem i wrażliwością („Czajkowski”, „Czerwona Giselle”, „Don Juan i Molier”, „Mewa”).
Osobny wątek jego twórczości stanowi współczesna komedia baletowa. Sięgając do znanych komediowych motywów, opowiada je z właściwym sobie oryginalnym poczuciem humoru, jednocześnie wydobywając elementy służące głębszej, poważnej refleksji. Zrealizował spektakle według „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira, „Wesela Figara” Beaumarchais i Rossiniego, a także „Who is who” z inspiracji filmem „Pół żartem, pół serio” Billy’ego Wildera – balet o Ameryce, jazzie i showbiznesie amerykańskim, w którym tancerze tańczą naraz klasykę, modern, folk, jazz i step.
W ciągu ostatnich dwudziestu lat Boris Ejfman wielokrotnie odwiedzał Polskę. Jest w naszym kraju najbardziej uznanym z twórców współczesnego baletu rosyjskiego, wysoko ocenianym przez krytykę i bardzo popularnym wśród widzów. Ukoronowaniem tej wieloletniej współpracy było powstanie polskiej wersji „Czajkowskiego” w wykonaniu tancerzy baletu oraz orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz nagrodzenie artysty Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej, przyznanym w 2003 roku przez prezydenta.
Więcej informacji: bart.sopot.pl
Komentarze