Moc opowieści. Jak wykorzystać storytelling w nowoczesnej turystyce?
Storytelling to obecnie bardzo popularne narzędzie marketingowe, które możesz wykorzystać do promocji swojego obiektu noclegowego. Nawet sobie nie wyobrażasz, jak duża jest moc opowieści!
Storytelling, co to jest?
Tłumacząc z angielskiego, storytelling to po prostu opowiadanie historii. Towarzyszy ono ludzkości właściwie od zarania dziejów. Było to zjawisko, które służyło budowaniu wspólnoty a oprócz tego ułatwiało zapamiętywanie długich przekazów. Duży nacisk kładziono na chronologię wątków oraz wynikowy układ zdarzeń.
Także współcześnie storytelling polega na opowiadaniu historii, ale ich zadaniem jest wypromowanie marki, a w konsekwencji sprzedaż usług. Z tego względu twórcy kampanii oferują odbiorcom opowieści, które poruszają ich czułe struny, w jakiś sposób identyfikują z produktem i zachęcają do działania.
Doskonałym przykładem świetnego storytellingu są świąteczne reklamy – przoduje w tym zwłaszcza Allegro, ostatnio także Empik ze swoją kampanią „Żeby Cię lepiej widzieć”. Pomyśl, jak przenieść te praktyki na swój grunt i zachwycić turystów prowadzonym przez siebie obiektem noclegowym.
Jak stosować storytelling?
Aby stosowany przez ciebie storytelling był skuteczny, musisz odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania – do kogo kierujesz historię? co chcesz nią osiągnąć?
O ile odpowiedź na drugie zagadnienie wydaje się jasna – liczysz na zbudowanie grona wiernych klientów, którzy będą do ciebie wracać, oraz zainteresowanie niezdecydowanych jeszcze osób – o tyle nad pierwszym powinieneś się zastanowić. Chodzi tu przede wszystkim o ustalenie, kto należy do twojej grupy docelowej, czyli jaki jest twój wymarzony gość. Twoja opowieść odniesie odpowiedni skutek tylko wtedy, gdy kogoś przekona, a wszyscy wiemy, że nie ma uniwersalnego środka perswazji, który dotrze do wszystkich polskich turystów.
Pomyśl więc, kogo chcesz u siebie gościć, gdyż inaczej zainteresujesz rodziny z dziećmi, pary czy osoby zwracające uwagę na kwestie związane z ekologią. Musisz przy tym pamiętać o szczerości, bo jeżeli twoja opowieść nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości, w oczach turystów stracisz swoją wiarygodność.
Na czym można oprzeć historię? Przedstawiamy kilka wariantów:
- Tradycje i wartości. Warto postawić na opowieść dotyczącą miejsca, które prowadzisz – jak wszystko się zaczęło, dlaczego zdecydowałeś się prowadzić taki biznes, czym się kierowałeś powołując swój obiekt do życia? Opowiedz, jak powstawał pensjonat, apartament czy dom, do którego teraz zapraszasz turystów.
- Wyjątkowość. Czy oferujesz coś, czego nie ma nikt inny, np. oryginalny pakiet wypoczynkowy albo warsztaty? Turyści lubią czuć się prestiżowo i chętnie chwalą się tym przed innymi!
- Wydarzenie. Jeśli w twojej okolicy odbywa się znany festiwal lub impreza, już na długo przed tą datą możesz budować w odbiorcach chęć udziału w imprezie. Opowiedz o korzyściach, jakie daje zarezerwowanie noclegów właśnie u ciebie.
- Atrakcje okolicy. Urlopowicze szukają wyjątkowych miejsc, bujnej przyrody i możliwości wypoczynku blisko natury. Jeśli to właśnie jest twoja grupa docelowa, nie wahaj się i opowiedz o tym, jak wspaniale przebywa się w twoim regionie i jak można spędzić czas. Niech turyści zapragną skorzystać z twojej propozycji.
- Legendy. Na ciekawych podaniach można zbudować całą markę, przykładem tego jest kampania województwa świętokrzyskiego, która pokazuje region przez pryzmat legend. Powstał między innymi szlak turystyczny dla osób zainteresowanych tematem.
Storytelling to jeden z elementów content marketingu, ważnego narzędzia służącego promocji obiektu noclegowego. Dowiedz się więcej na jego temat, wejdź: Content marketing w turystyce. Jak zainteresować potencjalnych gości?
fot. 742680 / Pixabay.com CC0
Komentarze