Historia Kanału Mazurskiego
Będąc w Mamerkach warto obejrzeć Kanał Mazurski. Jego budowę rozpoczęto w 1911 r. z myślą o połączeniu mazurskich jezior z Morzem Bałtyckim. Prace wkrótce przerwał wybuch I wojny światowej – wznowiono je dopiero w 1934 r., ale kolejny konflikt zbrojny ponownie uniemożliwił dokończenie budowy.
Kanał miał być przystosowany do przepływu statków o wyporności 240 ton. W swojej drodze do morza musiałyby pokonywać różnicę poziomów równą 111 metrów, jaka występowała pomiędzy Mamrami a Łyną. Wykorzystano więc rozwiązanie jakie sprawdziło się w przypadku Kanału Elbląskiego i wybudowano dziesięć olbrzymich śluz.
Najsłynniejszą jest śluza w Leśniewie Górnym, gdyż jej monumentalna sylwetka do tej pory robi piorunujące wrażenie. Wybudowano tu komorę o głębokości 21 m, szerokości 7,5 m i długości 46 m. Mimo że budowę prawie ukończono, nie doprowadzono do niej kanału. Zwiedzając śluzę nie sposób też nie zwrócić uwagi na dawny symbol nazistów – orła Trzeciej Rzeszy.
Całkowita długość Kanału Mazurskiego to 51,5 km, z czego na terenie Polski znajduje się 22 km wodnego szlaku.
U-Booty na Kanale Mazurskim
Przez wiele lat bliskość bunkrów w Mamerkach rozpalała wyobraźnię. Szczególnie, że niektóre schrony należące do kompleksu miały naprawdę duże rozmiary. Przez wiele lat krążyły historie, że w Mamerkach znajdowała się tajna fabrykach niemieckich łodzi podwodnych, które przez Kanał Mazurski transportowano na Bałtyk.
Otwarte codziennie:
- Kwiecień od 10:30 do 16:30
- Maj, Czerwiec od 10:00 do 18:00. W weekend Majowy i Boże Ciało weekend od 9:00 do 19:00
- Lipiec, Sierpień od 9:00 do 19:00
Ile kosztuje przewodnik?
cennik jest?
ile kosztuje
gdzie jest cena?