Regulamin obiektu

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

SANATORIUM UZDROWISKOWEGO „AZALIA”

w Szczawnie-Zdroju

 

W oparciu o art.18 a ust.3 Ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91 poz.408 z późn. Zmianami) z uwzględnieniem zapisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze świadczeń publicznych (Dz. U. Nr 210 poz. 2135 ze zm.) oraz Ustawy z dnia 28 lipca 2005 roku o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych(Dz. U. Nr 167, poz. 1399) wprowadza się Regulamin Porządkowy Sanatorium Uzdrowiskowego „AZALIA” w Szczawnie-Zdroju.

 

Art. 1

 

Regulamin porządkowy określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.

 

Art. 2

 

Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie na zasadach określonych w ustawie, w przepisach odrębnych lub umowie cywilnoprawnej.

 

Art. 3

 

1.       Do bezpłatnych świadczeń upoważnieni są ubezpieczeni posiadający skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego poświadczone przez właściwy Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia wyłącznie w zakresie świadczeń określonych umową.

2.       Świadczenia zdrowotne udzielone ubezpieczonemu bez skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli skierowanie to jest wymagane, lub nie objęte umową z Narodowym Funduszem Zdrowia opłaca ubezpieczony.

 

Art. 4

 

Udzielenie świadczenia zdrowotnego następuje po uprzednim zarejestrowaniu ubezpieczonego.

 

Art. 5

 

1.      Świadczenia zdrowotne wykonuje się, o ile przepisy szczegółowe nie mówią inaczej:

a)       w kolejności zgłaszania się pacjentów,

b)      wg harmonogramu /planu zajęć, o ile świadczenia wymagają ich wcześniejszego zaplanowania,

c)       dopuszcza się możliwość zmiany kolejności przyjmowanych pacjentów, gdy konieczność taka wynika ze stanu zdrowia pacjenta.

2.      Świadczenia zdrowotne udzielane są bezzwłocznie, jeżeli osoba zgłaszająca się do zakładu opieki zdrowotnej potrzebuje natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.

 

 

 

Art. 6

Osoba uprawniona do świadczeń zdrowotnych, o których mowa w art. 3 obowiązana jest do posiadania skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli skierowanie takie jest wymagane oraz dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia.

 

Art. 7

 

Niniejszy Regulamin nie narusza praw pacjenta określonych w art. 19  ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408 z późn. zmianami). Prawa pacjenta są udostępnione w miejscu wykonywania świadczeń zdrowotnych.

 

Art. 8

 

Wprowadza się:

REGULAMIN UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

1.      Kuracjusz (pacjent) przybywający na leczeniu winien posiadać ze sobą wydane przez uprawnione instytucje imienne skierowanie wraz z obowiązującą dokumentacją lekarską, legitymację ubezpieczeniową, dowód osobisty z numerem PESEL lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.

2.      Rejestracja kuracjuszy odbywa się w Dyżurce Pielęgniarskiej. Pielęgniarka kieruje kuracjusza do właściwego obiektu leczniczego celem zakwaterowania oraz do punktu żywienia. Pracownik administracji inkasuje opłaty zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3.      Po załatwieniu formalności związanych z rejestracją, kuracjusz kwateruje się. Zakład nie ma obowiązku dokonywania rezerwacji miejsc, w tym także wspólnego kwaterowania małżonków posiadających skierowania z NFZ.

4.      Pobyt na kuracji rozpoczyna się o godzinie 14.00 pierwszego dnia określonego na skierowaniu, a kończy ostatniego dnia o godzinie 12.00 (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 28-08-2009 ww. godziny obowiązują od 01-01-2010). Wcześniejszy przyjazd lub późniejszy wyjazd może mieć miejsce po uprzednim uzgodnieniu z pielęgniarką oddziałową i po wniesieniu opłat zgodnie z cennikiem.

5.      Przedłużenie okresu leczenia może mieć miejsce w przypadkach medycznie uzasadnionych i zgodnie z zasadami określonymi przez instytucję kierującą.

6.      Kuracjusz obowiązany jest stosować się do wszystkich wskazań leczniczych wydawanych przez lekarzy i pielęgniarki.

7.      Kuracjuszowi nie wolno przyjmować leków bądź innych substancji ani poddawać się jakimkolwiek zabiegom bez zlecenia lekarza. Zamiana lub odstępowanie przepisu leczniczego na zabiegi jest zabronione.

8.      Kuracjusze winni zgłaszać się w wyznaczonym czasie na badania lekarskie i zabiegi.

W wypadku nagłego zachorowania należy niezwłocznie powiadomić pielęgniarkę dyżurną.

9.      W porze obchodów lekarskich i pielęgniarskich kuracjusze winni przebywać w przeznaczonych dla nich pokojach.

10.  Kuracjuszom nie wolno żądać od personelu usług osobistych nie związanych

z leczeniem i pielęgnowaniem.

11.  Od godziny 22.00 do 6.00 rano obowiązuje bezwzględna cisza nocna. W tym czasie kuracjusze winni przebywać w swoich pokojach.

12.  Zabrania się samowolnego opuszczania Sanatorium w okresie leczenia i rehabilitacji.

W wyjątkowych wypadkach może mieć to miejsce za zgodą lekarza dyżurnego. Instytucja kierująca pacjenta na leczenie będzie powiadamiana o powyższym jak również o wszelkich nieprawidłowych zachowaniach.

13.  W Sanatorium Uzdrowiskowym kuracjusz (pacjent) otrzymuje następujące świadczenia zdrowotne:

a)       wstępne badanie lekarskie w pierwszej dobie po przyjęciu,

b)      kontrolne badanie lekarskie minimum 1 razy w trakcie pobytu oraz badanie końcowe na 24 godziny przed wypisaniem zakładu lecznictwa uzdrowiskowego,

c)       ustalenie i bieżące korygowanie programu leczenia balneologicznego,

d)      ustalenie i bieżące korygowanie programu leczenia farmakologicznego,

e)       prowadzenie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia ukierunkowanej zgodnie

z profilem leczniczym oddziału,

f)       codzienny dostęp do lekarza prowadzącego leczenie, doraźne interwencje lekarskie,

g)      uprawnienia do wystawienia pacjentowi druku ZUS ZLA o niezdolności do pracy – zgodnie z obowiązującymi przepisami,

h)      zapewnienie pomocy lekarza w przypadku nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia pacjenta w godzinach popołudniowych, wieczornych i nocnych - na wezwanie pielęgniarki,

i)        ewentualne zastosowanie, na zlecenie lekarza, dodatkowych odpłatnych zabiegów przyrodoleczniczych lub fizykalnych o mniejszej intensywności bodźcowania i niezwiązanych bezpośrednio z leczeniem schorzenia stanowiącego podstawę do skierowania na leczenie uzdrowiskowe, w ilości uzgodnionej przez pacjenta z lekarzem prowadzącym, w zależności od stanu zdrowia i potrzeb, oraz od możliwości finansowych pacjenta (z wpisaniem woli pacjenta do dokumentacji medycznej),

j)        dieta zależna od stanu zdrowia pacjenta i wskazań lekarskich,

k)      czas trwania leczenia wynika z zawartych umów.

14. W przypadku skrócenia pobytu w sanatorium z przyczyn leżących po stronie kuracjusza, ponosi on odpłatność (ustaloną zarządzeniem wewnętrznym Prezesa Spółki Sanatoria Dolnośląskie) za pełne doby, o które pobyt został skrócony.

15. W dziale rehabilitacji:

a.        zabiegi wydawane są wg karty zabiegowej z przepisu lekarskiego,

b.       kuracjusza (pacjenta) obowiązuje punktualne przybycie na zabieg, spóźnienie może oznaczać utratę zabiegu,

c.        kuracjusz (pacjent) winien posiadać ręcznik,

d.       przed przystąpieniem do zabiegu wodnego kuracjusz (pacjent) winien oddać mocz,

e.        bez wezwania przez obsługę nie wolno wchodzić do kabin zabiegowych,

f.         nie brać kąpieli zabiegowych, gdy jest się bardzo zmęczonym, zgrzanym, w trakcie zachorowania lub infekcji,

g.       przed zabiegami należy wziąć zwykłą kąpiel,

h.       nie należy przedłużać samowolnie czasu trwania kąpieli, ani nie zmieniać zaordynowanej ciepłoty,

i.         nie zanurzać całego ciała w kąpieli. Kąpiel lecznicza powinna sięgać mniej więcej do okolicy serca osoby kąpiącej się,

j.         w kąpieli solankowej w wannie należy poruszać się i rozcierać chore miejsca,

w kąpieli kwasowęglowej zachowywać się spokojnie,

k.       w kąpieli nie wolno drzemać ani spać.

16.   Na sali gimnastycznej obowiązuje:

a.        posiadanie stroju gimnastycznego i obuwia sportowego,

b.       posiadanie własnego ręcznika,

c.        nie korzystanie z gimnastyki leczniczej w stanie zmęczenia lub zdenerwowania,

d.       w przypadku osłabienia, zawrotów głowy, „bicia” serca - natychmiastowe powiadomienie instruktora, a po zakończeniu zabiegu zgłoszenie się do lekarza prowadzącego,

e.        po każdym zabiegu należy odpocząć.

Zabrania się:

a.        dokonywania samowolnych zmian i przedłużenia czasu gimnastyki leczniczej oraz tzw. „odrabiania” ćwiczeń bez uzgodnienia z lekarzem leczącym,

b.       samowolnego korzystania z urządzeń zabiegowych oraz ich regulowania,

c.        zabrania się wnoszenia na salę gimnastyczną butów, siatek, torebek, płaszczy

 

Art. 9

 

Kuracjuszy obowiązuje ścisłe przestrzeganie przepisów sanatoryjnych i przeciwpożarowych oraz ustalonego porządku i czystości w obiektach uzdrowiskowych.

 

Art. 10

 

Pokoje i okna w pokojach na czas nieobecności należy zamykać, wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu elektrycznego, zakręcić zawory wodne.

 

Art. 11

 

Kuracjusz odpowiada materialnie za wyrządzone przez siebie szkody w mieniu Świadczeniodawcy.

 

Art. 12

 

Świadczeniodawca nie ponosi odpowiedzialności za zaginione cenne przedmioty (jak np. biżuteria, sprzęt elektroniczny i inne), oraz za kwoty pieniężne.

 

Art. 13

 

Zabrania się przechowywania w pokojach substancji łatwopalnych, wybuchowych lub niebezpiecznych oraz artykułów żywnościowych łatwo psujących się o przykrym zapachu.

 

Art.14

 

Bezwzględnie zakazane jest picie alkoholu, palenie tytoniu, przyjmowanie środków odurzających, oraz uprawiania gier hazardowych na terenie obiektów uzdrowiskowych pod rygorem odpowiedzialności dyscyplinarnej i materialnej w przypadku wyrządzenia szkód.

 

Art.15

 

Samowolne używanie grzałek, grzejników, żelazek elektrycznych oraz innych urządzeń tego typu jest zabronione pod rygorem odpowiedzialności materialnej za powstałe szkody i awarie.

 

Art.16

1. Kuracjusze mogą korzystać z imprez kulturalno - oświatowych, gier, świetlicy, biblioteki i innych tego typu miejsc. Korzystanie z odbiorników telewizyjnych, radiowych itp. winno odbywać się zawsze w uzgodnieniu i w sposób nie zakłócający wypoczynku współlokatorów.

 

 

Art.17

 

Używanie telefonów służbowych Sanatorium przez kuracjuszy jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych wypadkach za zgodą pielęgniarki. Na terenie obiektu znajduje się automat telefoniczny do powszechnego użytku.

 

Art. 18

 

1.       W razie śmierci kuracjusza (pacjenta) powiadamia się niezwłocznie o zaistniałym fakcie osoby wskazane przez pacjenta w trakcie przyjazdu i zapisane w dokumentacji medycznej.

2.       Zwłoki umieszcza się w miejscu do tego przeznaczonym położonym najbliżej obiektu leczniczego.

3.       Spisuje się komisyjnie i zabezpiecza rzeczy osoby zmarłej. Ich wydanie członkom rodziny dokumentuje się pisemnie.

 

Art.19

 

Kuracjusz, który nie stosuje się do postanowień niniejszego regulaminu oraz regulaminu urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego, a w szczególności nie przestrzega zaleceń objętych programem leczenia uzdrowiskowego (w tym wydawania zabiegów), albo w sposób szkodliwy dla zdrowia lub uciążliwy dla otoczenia narusza regulamin, może być zgodnie z przepisami przedterminowo wypisany z Sanatorium. W sytuacji takiej sanatorium nie zwraca kosztów związanych ze skróceniem pobytu.

O powyższym zdarzeniu Sanatorium powiadamia instytucję kierującą.

 

Art. 20

 

Kuracjusz ma prawo zgłaszać swoje zastrzeżenia i uwagi na niewłaściwą opiekę medyczną lub obsługę związaną z pobytem oraz na stan higieniczno-sanitarny lekarzowi, pielęgniarce koordynującej, Menadżerowi obiektu. W przypadku niezadowalającego załatwienia sprawy przez ww. osoby, pacjent ma prawo zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia bezpośrednio do Zarządu.

 

Art.21

 

Organizację i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych ZOZ określa Regulamin Organizacyjny wprowadzony Zarządzeniem Nr 5/08 z dnia 21.04.2008 r.

 

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta

ul. Płocka 11/13

01-231 Warszawa

tel: 22 532 82 50

faks: 22 532 82 30

e-mail: sekretariat@bpp.gov.pl

www.bpp.gov.pl   

 

Bezpłatna infolinia:

800 190 590 (pn. -pt. w godz. 9.00-21.00)

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!