Obiekt noclegowy w kryzysie. Co zrobić, by przetrwać?
W tej chwili nie ma chyba branży, której nie dotknąłby kryzys. Gdy już wydawało się, że sytuacja zaczyna się powoli stabilizować, nadeszła kolejna fala zachorowań na koronawirusa. Obiekty noclegowe już drugi miesiąc nie mogą przyjmować gości. Sytuacji nie poprawia też skumulowanie ferii zimowych w jednym terminie. Na pewno wiele osób zastanawia się, co zrobić, by przetrwać te trudne momenty?
Specjaliści z dziedziny marketingu wskazują na to, że kryzys można nie tylko przetrwać, ale także postarać się rozwinąć firmę. Trzeba jednak przemyśleć swoje podejście zarówno do przedsiębiorstwa, jak też zatrudnionych w nim osób. Właściciel jest kapitanem statku, który musi utrzymać się na wzburzonych falach. Jak można do tego podejść?
Poznajmy czynniki, które mogą wpływać na to, jak firma radzi sobie w kryzysie i czy jest w stanie się w tym czasie rozwinąć.
Jak zaznaczają osoby działające w branży marketingowej, największe szanse na wyjście z kryzysu obronną ręką mają tzw. najwięksi gracze. Powód jest jeden – konsumenci mają do nich większe zaufanie i są bardziej skłonni do tego, by dokonywać zakupów. Duże przedsiębiorstwo jest dla nich większym gwarantem bezpiecznej transakcji. Jakie ma to przełożenie na branżę turystyczną, w której mamy zarówno sieci hotelowe, jak i niewielkie obiekty noclegowe?
Warto współpracować z firmami działającymi na rynku od lat, mającymi też pewną renomę wśród turystów. Obecność w popularnych portalach noclegowych, takich jak Nocowanie.pl, to dla szukających noclegów jasny sygnał, że dana kwatera czy domek są godne zaufania. Portal wypracował szereg procedur, które mają na celu uwierzytelnianie takich miejsc. Należy do nich między innymi autorski program „Sprawdzony Obiekt”. Procedura ma cztery etapy, a jednym z nich jest osobista wizyta pracownika portalu pod adresem podanym w procesie rejestracji obiektu.
Kolejną kwestią, o jakiej mówią specjaliści, jest posiadanie zasobów gotówkowych. Każdy przedsiębiorca powinien zadbać o oszczędności, które będzie mógł wykorzystać w niesprzyjających okolicznościach. Pandemia covid-19 na pewno do takich należy. Jest to bowiem świetny moment na zakupy po obniżonych cenach.
Posiadając środki, możesz dokupić apartamenty, powiększyć swój kompleks domków letniskowych czy po prostu wyremontować i przygotować obiekt na przyjęcie turystów. Być może zima nie będzie obfitować w gości, ale terminy wiosenne, a tym bardziej wakacyjne, są już niemal pewne. Weź pod uwagę, że również w tym roku Polacy mogą postawić na krajowy wypoczynek, rezygnując z zagranicznych wyjazdów. Bądź gotowy na ich przyjęcie. Powtórka z wakacji 2020 jest jak najbardziej możliwa.
Pamiętaj również o tym, że wielu beneficjentów Polskiego Bonu Turystycznego jeszcze nie zdążyło go wykorzystać. Jeśli chcesz gościć u siebie rodziny z dziećmi, przygotuj się na ich przyjęcie. Następnie zarejestruj w bazie POT i oznacz w panelu obiektu na Nocowanie.pl. Dzięki temu będziesz mieć dodatkową widoczność w zakładce prezentującej obiekty, które akceptują bon turystyczny.
Panujące obecnie warunki uświadamiają nam, że turyści już nie chcą kupować produktów za ich dotychczasową cenę. Pamiętajmy, że wiele osób mniej zarabia lub straciło pracę, dlatego szukają promocji i rabatów, czy też innych ułatwień, które sprawią, że proces zakupowy będzie przebiegał szybciej. Co więc możesz zrobić?
Jeśli do tej pory uważałeś swoją obecność w portalach rezerwacyjnych za zbędną, koniecznie zrewiduj swoje poglądy. W dobie pandemii zakupy przeniosły się do sieci, podobnie jak poszukiwanie obiektów noclegowych. Dlatego w tej chwili promowanie się w internecie jest jeszcze ważniejsze niż do tej pory. Warto także zastanowić się nad innymi udogodnieniami, które są ważne dla turystów.
Wprowadź w swoim obiekcie noclegowym ułatwienia dotyczące rezerwacji, a także w zakresie kontaktu z turystami. Korzystaj z aplikacji Nocowanie.pl, dzięki której od razu odpowiesz na wysyłane przez nich wiadomości. Na pewno docenią też umożliwienie im dokonywania szybkiej płatności za rezerwację przez portal. Dla ciebie to także jest ułatwienie, skraca się bowiem proces zakupowy, a ty zapełniasz swój kalendarz rezerwacji.
W dobie pandemii przedsiębiorcy szukają oszczędności gdzie tylko mogą. Dlatego najczęściej zaczynają od ograniczenia liczby zatrudnionych osób lub redukcji ich wynagrodzenia. Większość godzi się na to drugie rozwiązanie w obawie przed utratą pracy. Często bowiem turystyka stanowi w ich okolicy główne źródło utrzymania.
Warto jednak zrobić wszystko, by utrzymać zespół, zwłaszcza jeżeli jest on wartościowy. Jeżeli chcesz działać również po pandemii, musisz mieć wokół siebie ludzi, którzy pomogą ci w osiągnięciu sukcesu. Natomiast, gdy zostaną potraktowani przedmiotowo, obciążeni odpowiedzialnością za kryzys, możesz zostać sam – w ten sposób twoja droga do sukcesu również może zostać zamknięta.
Poznajmy czynniki, które mogą wpływać na to, jak firma radzi sobie w kryzysie i czy jest w stanie się w tym czasie rozwinąć.
Większe firmy mają przewagę
Jak zaznaczają osoby działające w branży marketingowej, największe szanse na wyjście z kryzysu obronną ręką mają tzw. najwięksi gracze. Powód jest jeden – konsumenci mają do nich większe zaufanie i są bardziej skłonni do tego, by dokonywać zakupów. Duże przedsiębiorstwo jest dla nich większym gwarantem bezpiecznej transakcji. Jakie ma to przełożenie na branżę turystyczną, w której mamy zarówno sieci hotelowe, jak i niewielkie obiekty noclegowe?
Warto współpracować z firmami działającymi na rynku od lat, mającymi też pewną renomę wśród turystów. Obecność w popularnych portalach noclegowych, takich jak Nocowanie.pl, to dla szukających noclegów jasny sygnał, że dana kwatera czy domek są godne zaufania. Portal wypracował szereg procedur, które mają na celu uwierzytelnianie takich miejsc. Należy do nich między innymi autorski program „Sprawdzony Obiekt”. Procedura ma cztery etapy, a jednym z nich jest osobista wizyta pracownika portalu pod adresem podanym w procesie rejestracji obiektu.
Dzięki współpracy z dużym portalem możesz korzystać z rozwiązań, jakie ten opracował na czas kryzysu. Bazując na obecnych przepisach, Nocowanie.pl od razu przygotowało nową kategorię ofert specjalnych „Noclegi służbowe”. Łączą one osoby w podróży służbowej z obiektami noclegowymi, które mogą przyjąć pracowników.
Warto w tym miejscu podkreślić, ze jeżeli chcesz przyjmować osoby w podróży służbowej, powinieneś zapewnić im odpowiednie warunki do pracy. Podstawę stanowi dostęp do bezprzewodowego internetu, ale nie tylko. Trzeba zadbać również o wygodne krzesło i biurko, przy którym można będzie spędzić kilka godzin. Dobrym przykładem jest inicjatywa jednego z górskich schronisk. Przygotowało ono wspólną przestrzeń do pracy dla osób w podróży służbowej czy pracujących zdalnie.
Co jeszcze możesz zrobić, by wypromować swój obiekt podczas pandemii? Wejdź i zobacz: Marketingowy plan działania dla obiektów noclegowych podczas epidemii
Pomyśl nad tym, by inwestować
Kolejną kwestią, o jakiej mówią specjaliści, jest posiadanie zasobów gotówkowych. Każdy przedsiębiorca powinien zadbać o oszczędności, które będzie mógł wykorzystać w niesprzyjających okolicznościach. Pandemia covid-19 na pewno do takich należy. Jest to bowiem świetny moment na zakupy po obniżonych cenach.
Posiadając środki, możesz dokupić apartamenty, powiększyć swój kompleks domków letniskowych czy po prostu wyremontować i przygotować obiekt na przyjęcie turystów. Być może zima nie będzie obfitować w gości, ale terminy wiosenne, a tym bardziej wakacyjne, są już niemal pewne. Weź pod uwagę, że również w tym roku Polacy mogą postawić na krajowy wypoczynek, rezygnując z zagranicznych wyjazdów. Bądź gotowy na ich przyjęcie. Powtórka z wakacji 2020 jest jak najbardziej możliwa.
Pamiętaj również o tym, że wielu beneficjentów Polskiego Bonu Turystycznego jeszcze nie zdążyło go wykorzystać. Jeśli chcesz gościć u siebie rodziny z dziećmi, przygotuj się na ich przyjęcie. Następnie zarejestruj w bazie POT i oznacz w panelu obiektu na Nocowanie.pl. Dzięki temu będziesz mieć dodatkową widoczność w zakładce prezentującej obiekty, które akceptują bon turystyczny.
Odśwież swoją ofertę i wprowadź innowacje
Panujące obecnie warunki uświadamiają nam, że turyści już nie chcą kupować produktów za ich dotychczasową cenę. Pamiętajmy, że wiele osób mniej zarabia lub straciło pracę, dlatego szukają promocji i rabatów, czy też innych ułatwień, które sprawią, że proces zakupowy będzie przebiegał szybciej. Co więc możesz zrobić?
- Przede wszystkim pomyśl o tym, by obniżyć ceny. Jeżeli twoja oferta będzie tańsza, zainteresuje się nią więcej osób. Jest to jednak złożona kwestia, ponieważ wszystko musisz obliczyć tak, by nie dokładać do pobytu gościa i nadal wychodzić na swoje.
- Jeżeli nie planujesz obniżać cen, poszerz swoją standardową ofertę. Pomyśl, co możesz zaoferować turystom? Warto także nawiązać współpracę z innymi przedsiębiorcami z okolicy: właścicielami restauracji, parków rozrywki, aquaparków czy basenów termalnych. Goście ucieszą się z rabatów na bilety wstępu czy posiłki, więc wszyscy na tym skorzystają.
Działaj bardziej online
Jeśli do tej pory uważałeś swoją obecność w portalach rezerwacyjnych za zbędną, koniecznie zrewiduj swoje poglądy. W dobie pandemii zakupy przeniosły się do sieci, podobnie jak poszukiwanie obiektów noclegowych. Dlatego w tej chwili promowanie się w internecie jest jeszcze ważniejsze niż do tej pory. Warto także zastanowić się nad innymi udogodnieniami, które są ważne dla turystów.
Wprowadź w swoim obiekcie noclegowym ułatwienia dotyczące rezerwacji, a także w zakresie kontaktu z turystami. Korzystaj z aplikacji Nocowanie.pl, dzięki której od razu odpowiesz na wysyłane przez nich wiadomości. Na pewno docenią też umożliwienie im dokonywania szybkiej płatności za rezerwację przez portal. Dla ciebie to także jest ułatwienie, skraca się bowiem proces zakupowy, a ty zapełniasz swój kalendarz rezerwacji.
Zadbaj o zespół
W dobie pandemii przedsiębiorcy szukają oszczędności gdzie tylko mogą. Dlatego najczęściej zaczynają od ograniczenia liczby zatrudnionych osób lub redukcji ich wynagrodzenia. Większość godzi się na to drugie rozwiązanie w obawie przed utratą pracy. Często bowiem turystyka stanowi w ich okolicy główne źródło utrzymania.
Warto jednak zrobić wszystko, by utrzymać zespół, zwłaszcza jeżeli jest on wartościowy. Jeżeli chcesz działać również po pandemii, musisz mieć wokół siebie ludzi, którzy pomogą ci w osiągnięciu sukcesu. Natomiast, gdy zostaną potraktowani przedmiotowo, obciążeni odpowiedzialnością za kryzys, możesz zostać sam – w ten sposób twoja droga do sukcesu również może zostać zamknięta.
- Zadbaj o dobrą komunikację. Przedstaw załodze sytuację firmy i jasno określ, co trzeba zrobić, by ją uratować.
- Wyjaśnij, co będzie przysługiwać zwalnianym pracownikom – nie zostawiaj ich samym sobie. Być może uda ci się odbudować zespół po pandemii i zechcą do ciebie wrócić, gdy sytuacja się unormuje.
Komentarze