Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku. Port Gdynia to węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Port Gdynia jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.
Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. W ciągu ostatnich 3 lat inwestycje zrealizowane lub rozpoczęte w Porcie Gdynia opiewają na kwotę ponad 1 mld zł. Strategiczną inwestycją jest Port Zewnętrzny, który jest w fazie realizacji.
____
The Port of Gdynia is a node of the TEN-T core network and the entry point of the Baltic-Adriatic Corridor, the extension of which connects Gdynia with Sweden via Gdynia-Karlskrona Motorway of the Sea. Port of Gdynia is known. Intra-European logistic hub.The modern infrastructure of the port and its terminals is used by world and Europe largest shipping operators, including MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi and Stena Line.
Expansion of the Port of Gdynia is needed and possible thanks to its steady growth in transshipments and good forecasts for the coming years. The value of investments made and commenced in the last 3 years is over PLN 1 billion. The greatest goal is also the Outer Port.
Od zawsze port - starszy o całe cztery lata od miasta - jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni - miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z …portu. Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt siedem lat temu u zarania narodzin II Rzeczypospolitej stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa polskiego. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne – oba organizmy nawzajem się przenikały. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej.
W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób (1939).
Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości. Mówiąc o mieście nie sposób nie wspomnieć o środowisku ludzi związanych bezpośrednio z gospodarką morską – Port Gdynia jest dzisiaj jednym z największych pracodawców w mieście i wpływa pośrednio oraz bezpośrednio na charakter Gdyni. Port Gdynia poprzez swoje dynamiczne działania, związane bezpośrednio z portowymi inwestycjami, kształtuje nowy potencjał Gdyni.
Port Gdynia przyczyniania się do wzrostu atrakcyjności turystycznej miasta poprzez umożliwianie połączeń promowych ze Szwecją oraz stworzenie warunków dla zawijania do Portu Gdynia wielkich wycieczkowców. Przykładem dbałości o wspólne dobro miasta i portu jest jedyne publiczne w Porcie Gdynia -mające 625 metrów długości - nabrzeże Pomorskie, stanowiące najczęściej odwiedzaną część Skweru Kościuszki.
Statki pasażerskie w Porcie Gdynia to już wieloletnia tradycja, sięgająca czasów transatlantyków MS Batory czy MS Piłsudski. Otwartość Portu Gdynia na mieszkańców i turystów wyraża się także poprzez stworzenie bezpiecznych warunków do podziwiania wielkich statków pasażerskich zawijających w sezonie letnim do Portu Gdynia. Wizyty wielu z tych jednostek zostały uwiecznione w jedynej w Polsce Alei Statków, znajdującej się na nabrzeżu Pomorskim. W 2019 roku do Portu Gdynia przybyło ponad 120 tys. turystów.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma swój wkład w kulturalny rozwój Gdyni i to nie tylko jako sponsor różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, ale także jako właściciel udostępnianej na potrzeby organizacji koncertów i innych tego typu imprez sali koncertowej, znajdującej się w siedzibie Spółki przy ulicy Rotterdamskiej 9. Port Gdynia przekazał również - na potrzeby Muzeum Emigracji - obiekty portowe na Nabrzeżu Francuskim. Trzeba również wspomnieć, iż w 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zakupił kolekcję 33 akwarel, autorstwa cenionego malarza i grafika Stefana Szmaja, który po II Wojnie Światowej związał swe losy z Gdynią. Dzięki inicjatywie Zarządu Portu udało się zachować, w formie nierozproszonej, cykl prac, które mają nie tylko wartość artystyczną, ale i historyczną, stanowiąc świadectwo losów gdyńskiego portu. Zakupione obrazy zostały przekazane w depozyt Muzeum Miasta Gdynia, gdzie są eksponowane i mogą je podziwiać mieszkańcy miasta oraz turyści.
W 2019 roku Port Gdynia swoje 97. urodziny świętuje podczas uroczystego uruchomienia interaktywnych stanowisk - symulatorów edukacyjnych PortMaster w Centrum Nauki Experyment. Interaktywny system, dzięki innowacyjnej formule, przybliża dzieciom i młodzieży codzienne czynności wykonywane w związku z pracą terminali przeładunkowych oraz ruchem statków w Porcie Gdynia. Korzystający z interaktywnych stanowisk, podczas wciągającej gry symulacyjnej, będą mieli możliwość odegrania roli sprawnego dyspozytora portu, nadzorującego i kierującego ruchem na jego terenie. Wykonując określone zadania w przestrzeni portowej, zarówno na lądzie jak i na wodzie, zarządzając terminalami przeładunkowymi i ruchem statków, dowiedzą się, jak kompleksowe i nowoczesne rozwiązania wiążą się z działaniem portu. Jest to wyrazem chęci przybliżenia młodzieży specyfikę działalności portu, zachęcenia ich do wybierania szkół i uczelni o profilu morskim w celu kształcenia wykwalifikowanych pracowników branży morskiej.
W tym roku Port Gdynia świętuje 98. urodziny, przekazując dwa nowe stanowiska, które zagoszczą na stałe w Centrum Nauki EXPERYMENT. W szczególnym roku 100-lecia odzyskania przez Polskę dostępu do morza, przybliżymy życie w Porcie Gdynia najmłodszym – gdyż to z myślą o nich zostały opracowane nowe stanowiska.
Makieta odwzorowująca port, to stanowisko, które pojawi się na wystawie HYDROŚWIAT –wodnej strefie w Centrum Nauki EXPERYMENT. Multisensoryczna makieta portu, w realistyczny sposób odwzorowuje baseny portowe oraz statki, pozwalając najmłodszym wykonywać operacje portowe. Modele statków zostały wykonane metodą druku 3D, by jak najwierniej oddać wygląd kontenerowców, tankowców czy promów pasażerskich, wpływających na co dzień do Portu Gdynia.
Kolejnym prezentem jest stanowisko ŻYCIE W PORCIE. To mata edukacyjna 2D, na której dzieci bawiąc się, jednocześnie realizują codzienne zadania wykonywane w porcie - jeżdżą pociągami dostarczając kontenery, czy też obsługują załadunek różnych grup produktowych jakie są przeładowywane w Porcie Gdynia, przy użyciu urządzeń portowych. Aby dzieci prawidłowo wykonywały operacje portowe, na dużym ekranie LCD emitowane są filmy z życia portowego, zarówno archiwalne jak i z kamery online.
Źródło: materiały prasowe
Super dużo statków rejsy zwiedzanie statków