Procedury bezpieczeństwa w obiektach noclegowych

Procedury bezpieczeństwa w obiektach noclegowych

Ostatnio nie wszędzie możemy czuć się bezpiecznie, dlatego warto przypomnieć o zasadach i rozwiązaniach, jakie trzeba zastosować, by zadbać o dobre samopoczucie gości.

Myśl o bezpieczeństwie gości i pracowników powinna pojawić się już podczas planowania budowy lub dostosowywania budynku do prowadzenia działalności związanej z wynajmem noclegów. Właściciel musi zastosować takie materiały i technologie, które można użytkować przez lata, a prace prowadzić pod odpowiednim nadzorem, zgodnie z wszelkimi procedurami oraz przepisami. Odpowiedzialność nie kończy się jednak wraz z zakończeniem budowy czy remontu. Pojawiają się kolejne wyzwania…

Należy stworzyć takie warunki, by zarówno nocujący turyści, jak też osoby należące do personelu, czuły się bezpiecznie. Ważne są sprawnie działające procedury i sposoby postępowania w przypadku zagrożenia, które powinny być dostosowane do charakteru obiektu. Inaczej bowiem zabezpiecza się budynek zlokalizowany w dość spokojnej okolicy nad jeziorem, a w inny sposób miejsce w centrum miasta – różnią się bowiem potencjalnymi zagrożeniami, a także oczekiwaniami gości.

Jak zapewnić bezpieczeństwo w obiekcie noclegowym?


Jako właściciel obiektu noclegowego na pewno chcesz, by osoby korzystające z gościny u ciebie czuły się swobodnie, a jednocześnie bezpiecznie. Warto więc zastanowić się, co może sprawić, że to poczucie ucierpi? Jednym z zagrożeń są osoby z zewnątrz, w żaden sposób nie związane ze świadczeniem usług z jakich korzystasz, które mogą wejść na teren obiektu. Zdarza się to zwłaszcza w większych obiektach, gdzie obcym łatwiej jest wmieszać się pomiędzy gości. Często sami goście obiektu, ich nieprzewidywalne zachowanie, bywają źródłem zagrożenia.

Aby tego uniknąć warto zastosować takie rozwiązania jak:

  • Monitoring – obraz z kamer pozwala wyłapać zagrożenie, ale jest również sprawdzonym zapisem zajścia, pozwalającym dochodzić zadośćuczynienia. Poza tym świadomość bycia obserwowanym często powściąga agresywne zachowania. Uwaga! Zgodnie z zasadami RODO należy informować osoby przebywające na terenie, że obiekt jest monitorowany, można to zrobić na przykład za pomocą tabliczek informacyjnych.

  • Zatrudnienie zewnętrznej firmy ochroniarskiej – jej obecność powinna mieć przede wszystkim charakter prewencyjny, czyli funkcja pracownika ochrony polega na zapobieganiu niebezpiecznym wydarzeniom i zakłócaniu porządku. Jego zadaniem jest także nadzór systemów technicznych i alarmowych, zatem rolę tę powinny pełnić tylko kompetentne osoby.

  • Zainstalowanie sejfu dla gości – dostęp do sejfu to sprawdzony sposób zabezpieczenia się przed utratą pieniędzy oraz ważnych dokumentów. Jest to płatna usługa, z której korzysta coraz więcej osób, warto więc udostępnić ją również w swoim obiekcie. Można także zaoferować depozyt w recepcji.

  • Stosowanie kart dostępu – jest to kolejne rozwiązanie, które ogranicza dostęp osób z zewnątrz do strefy pokoi gości. Warto je zastosować zwłaszcza w miejscach, gdzie zdarzają się kradzieże.

Zabezpieczenia związane z zakłócaniem wypoczynku i porządku w obiekcie to nie jedyna kwestia, nad którą powinien pochylić się właściciel lub manager. Należy zadbać także o zamontowanie odpowiednich systemów, w tym:
  • alarmu przeciwpożarowego,
  • oświetlenia ewakuacyjnego,
  • systemów antywłamaniowych.

Oprócz tego należy zadbać o właściwe oznaczenie dróg ewakuacyjnych. Dobrym pomysłem jest także przygotowanie filmu lub ulotki z informacjami, gdzie znajdują się wyjścia ewakuacyjne i jak należy się zachowywać w przypadku, gdy konieczne będzie skorzystanie z nich.

Pamiętaj o pracownikach!

Ważne są nie tylko kwestie techniczne i wprowadzanie odpowiednich zabezpieczeń. Trzeba brać pod uwagę także czynnik ludzki – twoi pracownicy powinni czuć się bezpiecznie, ale także muszą wiedzieć, jak zapewnić to samo gościom. Co więc powinieneś zrobić, aby zatrudnione przez ciebie osoby nie stanowiły słabego ogniwa?

Przede wszystkim zapewniaj odpowiednie warunki pracy, dostarczając sprawdzony sprzęt dla każdego stanowiska. Aby wymagać od swojej ekipy przestrzegania obowiązujących zasad, daj im do tego narzędzia. To przede wszystkim regularne szkolenia i spotkania, na których omawiane są bieżące problemy. Szczególnie ważne są dla osób, które mają bezpośredni kontakt z gośćmi – powinny wiedzieć, jakie zachowania są niepokojące i co mają zrobić, gdy nabiorą podejrzeń wobec osób przebywających na terenie obiektu. Ważna jest także umiejętność reagowania w sytuacji trudnej lub wręcz kryzysowej, gdyż czując się bezpiecznie, twoi pracownicy będą potrafili zapewnić bezpieczeństwo gościom obiektu noclegowego.

Co poza tym?


  • Podstawę stanowi wprowadzenie zasad dotyczących utrzymania czystości w obiekcie noclegowym. Chodzi o stworzenie procedur sprzątania, np. wymienianie gąbek i ścierek po każdym pokoju, regularne dezynfekowanie obiektu itp.

  • Wprowadź także zasady kontaktu pomiędzy personelem a gośćmi, tzn. utrzymywanie odpowiedniej odległości czy umożliwienie dokonywania płatności bezgotówkowych.

  • Utrzymaj zalecenie dezynfekowania blatów i innych często używanych powierzchni oraz pozostaw dozowniki z płynami odkażającymi.

Następny artykuł Jak zapobiegać rezygnacji z...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!