Przygotowanie strategii marketingowej obiektu noclegowego. To ma znaczenie!

Przygotowanie strategii marketingowej obiektu noclegowego. To ma znaczenie!

Niezależnie od tego, czy prowadzisz wynajem kwater i pokoi, czy zarządzasz dużym pensjonatem, powinieneś zadbać o przygotowanie strategii marketingowej obiektu noclegowego. Trudno skutecznie zarządzać biznesem, gdy nie ma się planu, dlatego niżej znajdziesz kilka przydatnych sugestii.

Strategia marketingowa obiektu noclegowego to ścieżka, po której kroczysz, gdy chcesz odnieść sukces w branży turystycznej. Jasne określenie celu oraz sposobu w jaki będziesz realizował wyznaczone przez siebie punkty, pozwolą ci uniknąć wielu błędów. Jednym z najpoważniejszych na pewno jest chaos oraz podejmowanie nieprzemyślanych decyzji pod wpływem impulsu. Pamiętaj, że nawet jeżeli jesteś właścicielem przepięknego, nowoczesnego obiektu, osiągnąłeś tylko połowę sukcesu. Noclegi same się nie sprzedadzą, więc w tym wypadku strategia marketingowa ma znaczenie!

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, co to jest strategia marketingowa? Mówiąc najprościej, to wszystkie działania jakie podejmujesz, by zapewnić obłożenie w swoim obiekcie noclegowym oraz skutecznie go wypromować. Wymagają one odpowiednich przemyśleń, oceny dostępnych środków oraz wszelkich posiadanych zasobów. Lepiej nie działać po omacku, a zamiast tego poświęcić chwilę i dokonać porządnej analizy kwestii, a później trzymać się ustaleń. Warto też co jakiś czas sprawdzać, czy przynoszą one zadowalające efekty. Jeśli nie, należy reagować i korygować ustaloną wcześniej strategię marketingową swojej firmy.

Przygotowanie strategii marketingowej. Od czego zacząć?


Przygotowanie strategii marketingowej warto zacząć od przyjrzenia się temu, jak funkcjonuje twój obiekt noclegowy. Poza tym odpowiedz sobie również na podstawowe pytania.

Czy mam swoją grupę docelową?


Jak wspominaliśmy wcześniej, zanim przejdziesz do akcji, najpierw usiądź i się zastanów. Przede wszystkim określ, kto jest twoim „klientem idealnym”, ponieważ to właśnie tę grupę turystów chcesz zainteresować swoją ofertą. Warto podkreślić, że nie da się stworzyć uniwersalnego pakietu usług, ponieważ każdy, kto szuka noclegu, kieruje się innymi potrzebami. Dla jednego będzie to lokalizacja blisko centrum, z kolei inni preferują bardziej zaciszną okolicę z atrakcjami dla dzieci. Zamiast więc starać się zadowolić wszystkich, lepiej skupić się na dopracowaniu propozycji, która będzie skrojona na miarę potrzeb konkretnej grupy turystów.

W tym celu najlepiej stworzyć personę idealnego gościa. Jak to zrobić? Wejdź i zobacz: Tworzenie persony idealnego turysty

Oczywiście wcale nie zachęcamy cię do tego, być tworzył nierealne plany dotyczące wymarzonych gości. Na początek wystarczy zastanowić się nad tym, kto do tej pory najczęściej wybierał ofertę twojego obiektu noclegowego. Czy były to rodziny z dziećmi, a może pary, które więcej czasu spędzały poza domem? Ile lat miały te osoby? Jakie opinie wystawiły ci w sieci? Zastanów się nad tym, gdyż znając podstawowe dane dotyczące gości i ich oczekiwań, łatwiej ci będzie dopasować ofertę oraz dodatkowe usługi.

Gdzie chcę promować swój obiekt noclegowy?


Właściciele obiektów noclegowych mają wiele możliwości wypromowania swojej oferty. Można to robić „tradycyjnie”, na przykład w prasie, ale warto zdawać sobie sprawę z tego, że większość turystów planowanie podróży przenosi do sieci. Najchętniej zaglądają do miejsc, gdzie znajdą nie tylko oferty noclegów, ale również informacje o atrakcjach w okolicy i wydarzeniach. Dlatego warto postawić na obecność w internecie. Można to zrobić na kilka sposobów.

  • Własna strona internetowa, wtedy trzeba pomyśleć też o pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google za pomocą płatnych kampanii. To najskuteczniejszy sposób na to, by znaleźć się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania.

  • Wykupienie reklamy w popularnym portalu noclegowym, gdyż właśnie tam trafia większość turystów planujących wyjazdy. Najlepiej postawić na strony, gdzie w cenie abonamentu są usługi związane ze zwiększeniem wizualnej atrakcyjności twojej oferty oraz dodatkowym promowaniem w wyszukiwarce Google, np. poprzez kampanie GoogleAds i remarketingowe. To tylko kilka możliwości, jakie otrzymujesz od Nocowanie.pl, więcej informacji znajdziesz tutaj >>>

  • Promowanie oferty w mediach społecznościowych. Obecność na Facebooku i Instagramie to znakomite działania wspierające inne formy reklamy twojego obiektu noclegowego w internecie.

Jak przygotować plan marketingowy obiektu noclegowego?


Kiedy już zastanowisz się nad powyższymi kwestiami, powinieneś przystąpić do napisania planu marketingowego. W tym dokumencie formułujesz na piśmie swoją strategię marketingową. Jest on wymagany w przypadku, gdy poszukujesz inwestorów albo starasz się o przyznanie dofinansowania.

Jak wspomniano, plan marketingowy jest niezbędny do tego, by starać się o fundusze wspierające rozwój twojego biznesu. W dokumencie pokazujesz nie tylko swoją wizję, ale również konkretne kroki, które należy podjąć, by ją zrealizować. Dlatego niezbędne jest zgromadzenie danych, analiz i wyliczeń, a przede wszystkim przygotowanie struktury planu marketingowego. Musi ona zawierać takie elementy jak:

  • wprowadzenie i streszczenie z najważniejszymi informacjami,

  • analizę sytuacji swojej firmy,

  • informację o celach, które chcesz osiągnąć, i sposobach jakie do tego zastosujesz,

  • harmonogram realizacji działań,

  • budżet, jakiego potrzebujesz, by wprowadzić w życie plan,

  • procedury kontrolne i aktualizacyjne, które pomogą ci sprawdzać postępy oraz wprowadzać ewentualne korekty, gdyż okaże się to konieczne.

Jest to zarys tego, w jaki sposób przygotować plan marketingowy obiektu noclegowego. W rzeczywistości jego tworzenie przebiega w kilku etapach: wymaga określenia celu strategicznego, zebrania informacji o środowisku zewnętrznymi o tym, jak twój biznes wygląda od środka. Niezbędnym elementem jest stworzenie analizy SWOT, w której wskażesz swoje mocne i słabe strony.

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zobacz: Jak napisać plan marketingowy dla obiektu noclegowego?

Badanie skuteczności działań marketingowych


Chyba najważniejszym elementem każdej strategii marketingowej jest sprawdzenie, czy zaplanowane działania przynoszą oczekiwane efekty. W ten sposób możesz szybko wyłapywać błędy w swoim wnioskowaniu i gdy to konieczne, odpowiednio przesuwać środki tam, gdzie reklama daje wymierne skutki. Jest kilka prostych sposobów, które pomogą zmierzyć skuteczność działań reklamowych obiektu noclegowego – dzięki nim przekonasz się, jakie kanały promocji dają ci najwięcej gości.

  • Sprawdzaj, które portale przynoszą ci najwięcej zapytań od turystów. W tym celu wystarczy korzystać z formularzy kontaktowych, gdzie szybko zobaczysz, skąd pochodzi najwięcej rezerwacji. Poza tym na Nocowanie.pl możesz na bieżąco monitorować statystyki odwiedzin w swoim panelu administracyjnym.

  • Gdy już wiesz, skąd pochodzi najwięcej rezerwacji, łatwo oszacujesz, ile kosztuje cię pozyskanie jednej z nich. Aby otrzymać orientacyjny koszt, wystarczy podzielić cenę abonamentu przez liczbę dokonanych rezerwacji.

Jeżeli nie korzystasz z formularzy, a preferujesz kontakt telefoniczny, także możesz sprawdzić, skąd masz najwięcej gości. Wystarczy zapytać o to podczas rozmowy telefonicznej.

Następny artykuł Na co zwrócić uwagę,...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!