Słownik pojęć branży noclegowej. Zwroty, które warto znać

Słownik pojęć branży noclegowej. Zwroty, które warto znać

Podobnie jak wszystkie gałęzie biznesu również branża noclegowa posługuje się właściwą tylko sobie nomenklaturą. Niektóre zwroty łatwo zrozumieć, inne nie są już tak łatwe do rozgryzienia. Przygotowaliśmy słowniczek podstawowych pojęć hotelarskich, który może okazać się przydatny zarówno dla właścicieli obiektów noclegowych, jak też turystów.

A


Adjoining Rooms czyli pokoje, które do siebie przylegają i są połączone wspólnymi drzwiami.

All Inclusive / All in to wszystkie usługi obiektu noclegowego, z których goście mogą korzystać w w cenie pobytu. Wlicza się w to nie tylko wyżywienie, ale również korzystanie z baru oraz wszystkich innych atrakcji i udogodnień.

Allotment to umowa zawiera pomiędzy obiektem noclegowym a firmą zewnętrzną (np. touroperatorem), na mocy której zamawiający ma do swojej wyłączonej dyspozycji określoną liczbę pokoi czy usług. Na uzgodnienia te nie może mieć wpływu aktualne obłożenie i zainteresowanie obiektem.

Animacje czyli zajęcia w formie zabaw, które obiekt noclegowy organizuje dla swoich gości. Taka usługa kierowana jest najczęściej do rodzin z dziećmi.

 

B


Bed and Breakfast
(B/B lub B&B) jest usługą, w zakres której wchodzi nocleg ze śniadaniem.

Bed and Borad to usługa w obiekcie noclegowym, obejmująca nocleg wraz z wyżywieniem.

Bermuda Plan (Plan Bermudzki), czyli taryfa hotelowa, w cenę której wlicza się pokój oraz śniadanie angielskie

Bumping jest to odmowa zakwaterowania gościa w przypadku, gdy w obiekcie noclegowym brakuje miejsc.

 

C


Check in / check out to zwroty oznaczające procedury zameldowania oraz wymeldowania się gościa z obiektu noclegowego.

Concierge to pracownik recepcji, którego zadaniem jest załatwianie spraw dla gości hotelu podczas ich pobytu w mieście. Jego domeną jest zamawianie transportu, rezerwowanie stolika w restauracji czy biletu do teatru. Usługi konsjerża oferowane są najczęściej w hotelach wyższej klasy.

Continental Plan (CP) to cena pokoju wraz ze śniadaniem kontynentalnym.

 

D


Day Rate to opłata w ramach której można korzystać z pokoju w ciągu dnia. Hotele najczęściej wyznaczają godziny, w jakich są one udostępniane.

Doba hotelowa to ustalony przez obiekt noclegowy czas, gdy gość może korzystać z pokoju. Wbrew nazwie nie trwa 24 godziny, a nieco krócej – standardowo od 14:00 lub 15:00 do 12:00 kolejnego dnia, chociaż każdy obiekt może o tym dowolnie decydować.

Dostawka jest to dodatkowe miejsce do spania wstawiane do pokoju. W zależności od obiektu może to być łóżko składane (tzw. polówka) lub inne ruchome łóżko.

 

E


European Plan (EP) to taryfa hotelowa, gdzie cena obejmuje wyłącznie nocleg.

 

F


Full Board (FB) jest to termin, który oznacza, że w ofercie obiektu noclegowego znajduje się pełne wyżywienie, czyli śniadanie, obiad oraz kolacja.

 

H


Half Borad (HB) termin, który oznacza, że w ofercie obiektu znajduje się wyżywienie w formie śniadań oraz obiadokolacji.

Housekeeping to popularne określenie ekipy utrzymującej prządek w obiekcie noclegowym.

 

I


Infant, czyli małe dziecko w wieku od 0 do maksymalnie 3 lat, za pobyt którego nie jest pobierana opłata. Zazwyczaj obiekty noclegowe stosują pewne obostrzenia, ustalane wewnętrznie, jak na przykład spanie w łóżeczku turystycznym lub na jednym łóżku z rodzicami.

Invoice oznacza fakturę.

 

K


Karta meldunkowa, to dokument, który gość wypełnia podczas przyjazdu do obiektu noclegowego zanim jeszcze otrzyma klucz. Stanowi potwierdzenie zawarcia umowy o świadczenie usług hotelarskich.

 

M


Maid in Room jest to wywieszka, którą umieszcza się na klamce po zewnętrznej stronie drzwi, oznaczająca iż pokój jest w trakcie sprzątania.

 

N


No Show, tzw. niedojazd, czyli sytuacja kiedy pomimo wcześniejszej rezerwacji gość nie zjawia się w obiekcie noclegowym.

 

Dowiedz się, jak zabezpieczyć się przed podobnymi sytuacjami, wejdź: Gdy turysta rezygnuje z noclegu

 

O


Only Bed (OB) to termin, który oznacza, że w ofercie obiektu znajduje się wyłącznie nocleg.

Outsourcing
to współpraca obiektów noclegowych z zewnętrznymi firmami, którym zlecają wykonywanie kompleksowych usług, jak na przykład sprzątanie, pranie czy obsługa restauracji.

Overbooking oznacza, że obiekt sprzedał więcej miejsc noclegowych niż ma w swojej ofercie.

 

P


Passant to określenie gościa, który korzysta z jakichś usług obiektu hotelarskiego – ale nie z noclegów.

Plan Amerykański (American Plan, AP) to oferta obiektu noclegowego, w cenę której wchodzi nocleg oraz trzy posiłki).

 

R


Rezerwacja to wniosek o zatrzymanie określonej liczby miejsc noclegowych dla gościa obiektu noclegowego. Wyróżniamy rezerwację gwarantowaną, niegwarantowaną i wstępną.

Room Service, to obsługa pokoi – możliwość zamówienia posiłku restauracji hotelowej, który pracownicy dostarczają do pokoju.

 

S


Superior to termin, który oznacza pokój o podwyższonym standardzie.

Służba parterowa / piętrowa w pierwszym przypadku to określenie recepcji, natomiast w drugim to określenie pracowników odpowiadających za przygotowanie pokoi na przyjęcie kolejnych gości.

 

T


Taryfa hotelowa są to ceny noclegów i usług, które są podawane do publicznej wiadomości.

Transfer to organizowana przez obsługę obiektu pomoc w dotarciu z dworca lub lotniska na miejsce noclegu.

 

U


Upgrade oznacza podniesienie przynajmniej o klasę wyżej oferowanego gościowi pokoju. To jedna z form wyróżnienia klienta, stosowana najczęściej przez większe sieci hotelowe.

 

W

 

Walk-in jest to termin określający gościa, który wykupił nocleg bez wcześniejszego rezerwowania pokoju.

 

fot. geralt / Pixabay.com CC0



Następny artykuł Wielkanoc 2019. Spędź...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!