Social listening i monitoring internetu w branży turystycznej
Obecnie prowadzenie własnego biznesu wymaga obecności w internecie. Sieć może pomóc w rozwinięciu działalności, ale może również być źródłem kryzysów – szczególnie tych wizerunkowych. Trudno samodzielnie zapanować nad wszystkimi wpisami o marce jakie właściwie każdego dnia pojawiają się w mediach społecznościowych, portalach czy forach. Warto jednak śledzić postrzeganie obiektu noclegowego w sieci, a pomaga w tym monitoring internetu oraz social listening.
Turyści bardzo chętnie wyrażają swoje zdanie w sieci. Mają ku temu wiele okazji i możliwości – opinie w portalach noclegowych, recenzje w mediach społecznościowych czy też różnego rodzaju fora. W internecie jest mnóstwo miejsc, w których mogą opisać swoje wrażenia z pobytu w twoim obiekcie, podzielić się spostrzeżeniami, a w końcu zarekomendować bądź odradzić przyjazd. Jak nad tym wszystkim zapanować?
Jak panować nad kryzysem? Najlepiej mu zapobiegać! Zobacz jak: Sposoby, które pomogą zapobiec sytuacjom kryzysowym w branży turystycznej
Monitoring internetu
Co w sieci piszczy
Dlaczego warto zastanowić się nad monitoringiem sieci? Jest to narzędzie, dzięki któremu dowiesz się, co mówi o tobie internet. Wiele firm nawet nie zdaje sobie sprawy, ile wpisów na ich temat się tam pojawia. Trzeba uświadomić sobie fakt, że teraz władza należy do turysty, który dzięki temu ma możliwość komunikowania się z innymi. Właśnie w internecie poszukiwane są inspiracje podróżnicze, a później najlepsze noclegi w wybranych miejscach. Dzięki monitoringowi sieci wiesz, czy twój obiekt jest polecany, co piszą o nim goście, czy został wspomniany przez dziennikarza albo blogera. To naprawdę nieocenione narzędzie, które pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku.
Specjaliści zajmujący się monitoringiem internetu zaznaczają, że dzięki niemu można lepiej zareagować także w przypadku problemu. Otrzymanie negatywnej opinii w sieci nigdy nie jest przyjemnym doświadczeniem, ale szybka reakcja – odpowiedź z propozycją rozwiązania – będzie dla innych sygnałem, że zależy ci na gościach, poza tym to również szansa, by dowiedzieć się, co możesz ulepszyć. Monitoring internetu pozwoli ci trzymać rękę na pulsie.
Zdobądź nowych klientów
Monitoring sieci służy nie tylko przedsiębiorcom, którzy dbają o swój wizerunek. To również dobre narzędzie do tego, by rozwinąć swój biznes, dotrzeć do świadomości większej liczby turystów, a w końcu zdobyć nowych gości. Jako właściciel obiektu możesz na przykład monitorować wątki dotyczące wyjazdów do twojego miasta lub regionu. Włączaj się do dyskusji, zaproponuj nocleg u siebie, opowiedz o atrakcjach okolicy – tym sposobem dotrzesz do licznych odbiorców.
Wystarczy ustawić alert na nazwę lub frazę (jak na przykład szukam noclegu w…), a będziesz powiadamiany o ich każdorazowym użyciu w sieci. Dzięki temu masz szansę na wyprzedzenie konkurencji i bezpośrednie wyjście do turysty. Taka aktywność to dobre uzupełnienie oferty w portalach noclegowych, z których korzysta gros użytkowników sieci.
Obserwuj konkurencję
Wizerunek obiektu oraz podniesienie sprzedaży, a oprócz tego również możliwość obserwowania działań konkurencji – do tego również może posłużyć monitoring internetu. Warto wiedzieć, jak właściciele podobnych obiektów promują swoją markę i w jaki sposób starają się dotrzeć do klientów. Dzięki temu orientujesz się, co dzieje się w branży i nie dajesz się wyprzedzać konkurencji.
Social listening
Jak już wspominaliśmy, decyzje zakupowe zapadają w sieci. To właśnie tu ludzie szukają usług, takich właśnie, jak najlepszy nocleg podczas urlopu. Dotarcie do konkretnej, zainteresowanej grupy odbiorców ułatwia social listening.
To jeszcze bardziej poszerzony monitoring internetu, narzędzie które pomaga w precyzyjnym zbieraniu informacji i wyłapywaniu potrzeb klientów głównie w mediach społecznościowych. Jego założenie jest proste – sprawdzasz, gdzie w internecie toczą się dyskusje i angażujesz się w nie. Chodzi o to, by odpowiadać na pytania, informować oraz pomagać użytkownikom sieci w rozwiązywaniu problemów. Ktoś prosi o rekomendację najlepszego obiektu? Zaproś go do siebie, nawet jeżeli nie skorzysta, przeczytają o tobi inni internauci i zapamiętają.
Kiedy wiesz, czego poszukują użytkownicy, możesz odpowiedzieć na ich potrzeby. Będzie ci łatwiej obrać kierunek, na jakim zależy twojej grupie docelowej. Poza tym social listening pozwoli ci na szybkie reagowanie na kryzysy i gaszenie ich w zarodku.
Monitoringiem i social listeningiem możesz zajmować się sam lub zlecić to komuś z zewnątrz. Jeśli jesteś zainteresowany samodzielnym monitoringiem sieci, pomocne mogą okazać się takie systemy jak Brand24, Monitori (Unamo Social Media Monitoring), BrandWatch lub Mention – nie musisz od razu płacić za dostęp, aby wybrać najlepsze narzędzie, możesz skorzystać z bezpłatnej wersji próbnej. Alternatywą będzie całkowicie darmowy Google Alerts.
Zdjęcie główne: fot. Lisa Fotios (Pexels.com CC0)
Komentarze (1)