Tworzenie persony idealnego turysty
Współczesny rynek turystyczny charakteryzuje się wzrostem wymagań turystów, ale również i jakości świadczonych usług. Gość obiekt noclegowego ma szerokie możliwości wyboru, dlatego tak ważne jest dostosowanie oferty obiektu noclegowego do osoby turysty, gdyż jak wiadomo – każdy jest inny.
Prowadzenie biznesu, jakim jest turystyka, zależy w głównej mierze od tego, czy sprostasz wymaganiom turysty i stworzysz ofertę dopasowaną do jego potrzeb. W tej sytuacji niezwykle istotne jest śledzenie oraz badanie potrzeb klienta, szczególnie na współczesnym rynku turystycznym. Ofert do wyboru jest wiele, podobnie jak i wymagań Twoich gości, którym musisz sprostać. Inne oczekiwania będzie miał biznesmen z dużego miasta, a jeszcze inne grupa znajomych, czy zaprzyjaźnionych emerytów. W tym poradniku podpowiemy Ci, co musisz zrobić, by poznać swojego gościa i stworzyć idealną ofertę – wprost dla niego.
Turysta idealny
By stworzyć obraz idealnego turysty, musisz przede wszystkim odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:
- Kim jest Twój klient?
- Jakie problemy ma Twój klient i które z nich możesz pomóc mu rozwiązać?
- Czym zajmuje się Twój klient?
- Co jest ważne dla Twojego klienta i jakie ma ambicje?
- Jak wygląda jego typowy dzień a jak urlop?
- Czego Twój klient obawia się najbardziej?
Każdy ma swoje wady i zalety. Odpowiednio przygotowana oferta noclegowa pozwoli znaleźć taką grupę ludzi, która będzie w pełni zadowolona z Twojego miejsca. Wymaga to jednak starań i czasu, ale korzyść będą miały obie strony.
Poznaj swojego gościa
W dobrym poznaniu gości, decydujących się na Twoją ofertę, niezwykle ważną rolę będzie odgrywać segmentacja. Źle dobrane grupy docelowe turystów prowadzą między innymi do nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni obiektu, spadku przychodów, zwiększania kosztów na promocję, czy braku właściwej atmosfery miejsca, gdy spotykają się w nim segmenty skrajnie odmiennie.
Sprawdź koniecznie: Segmentacja klientów – poznaj swojego turystę
Swoje rozważania rozpocznij od etapu życia, na jakim znajdują się Twoi turyści. Jest to o tyle istotna zmienna, z tego względu, że inaczej wygląda oferta kierowana do singli, inaczej do małżeństw, a jeszcze inaczej do rodzin z dziećmi.
Etap życia Twojego gościa ma bezpośredni związek z szeroką gamą jego zachowań i zainteresowań, jak i samych potrzeb, które na tym samym etapie życia mogą być diametralnie różne.
Dla przykładu, oferta skierowana dla singli, nie zawsze musi oznaczać chęć poznania drugiej połówki, gdyż nie każda osoba jest tym zainteresowana. Pośród takich osób możemy wyodrębnić zarówno takie osoby, które szukają związku i są zainteresowane nawiązaniem nowych znajomości, ale również znajdą się i tacy, którzy chcą wypocząć w ciszy i spokoju, a jeśli chcą kogoś poznać to na pewno nie na stałe.
Podobnie jest z grupą emerytów – jedni chcą aktywnie i w pełni spędzić swój urlop, korzystając ze wszelkich atrakcji miejscowości i Twojego obiektu, ale znajdą się też tacy, którzy poszukują miejsca idealnego na relaks, z dala od wszystkich.
Jak widać, etap życia nie zawsze oznacza te same potrzeby i wymagania – postaraj się stworzyć elastyczną ofertę, która będzie dopasowana do potrzeb gości z każdej grupy, która odwiedza Twój obiekt noclegowy.
Biznesmen, pracownik biurowy, student – wykształcenie i zawód to również ważna kwestia
Być może często zastanawiasz, do kogo najbardziej chcesz trafić z Twoją ofertą. Inną cechą demograficzną, którą koniecznie musisz uwzględnić jest zawód i wykształcenie, które bezpośrednio łączy się z dochodami oraz zainteresowaniem Twoich gości.
Zainteresowania turystów są różnorodne. Jeśli Twoja oferta lub miejscowość, w której oferujesz noclegi, jest bogata w miejsca warte polecenia, to koniecznie podkreśl to w treści swojej oferty. Jeśli ktoś lubi jazdę na rowerze, a masz na stanie rowery, które możesz wypożyczyć – podkreśl to. W pobliżu Twojego obiektu znajduje się stadnina koni? To również warto o tym wspomnieć, bo być może sprawi to, że Twoją ofertą zainteresują się pasjonaci jazdy konnej. Jeśli znajdujesz się w Zakopanem lub Wiśle i Twój obiekt znajduje się w pobliżu skoczni narciarskich i stoków, to możesz z pewnością liczyć na przyjazd miłośników skoków narciarskich i zimowego szaleństwa na nartach.
Warto jest się również zastanowić, czy wśród Twoich gości dominuje jakiś konkretny zawód. Załóżmy, że są to osoby często związane ze sprzedażą, w związku z czym, warto jest zaproponować ofertę, gdzie będą mogli odpocząć od ludzi i codziennego zgiełku i spędzą czas tylko z najbliższymi.
Jeśli odwiedzają Cię biznesmeni, a niedaleko Ciebie znajduje się pole golfowe lub kort tenisowy, to weź to pod uwagę. Taka grupa ludzi lubi tego typu sporty i z pewnością informacja o bliskości takich miejsc z pewnością ich zainteresuje.
Tak naprawdę, wszystko uzależnione jest od tego, jakimi zasobami dysponuje Twój obiekt i jakie masz plany na świadczenie usług dodatkowych.
Oaza spokoju czy miejsce pełne atrakcji i ludzi?
Niezwykle ważną rolą w tworzeniu persony idealnego turysty odgrywają cechy geograficzne. Wśród Twoich potencjalnych gości znajdą się takie osoby, które chciałyby skorzystać z oferty obiektu znajdującego się w małej i urokliwej miejscowości, pełnej ciszy i spokoju, ale również i tacy, którzy lubią ludzi, obecny gwar i bliskość zatłoczonych miejsc. Jeśli poznasz otoczenie, w którym żyją na co dzień Twoi potencjalni turyści, to możesz pokazać im konkretne korzyści związane z przyjazdem do Twojego obiektu.
Dla osób z dużych, zatłoczonych miast idealnym miejscem będzie takie, które:
- ma wyjątkowo czyste powietrze
- znajduje się w pobliżu lasu, jeziora
- mieści się z dala od ruchu ulicznego
- posiada liczne trasy spacerowe
- posiada piękne krajobrazy
Znajdzie się również taka grupa turystów, którzy:
- chcą zamieszkać jak najbliżej morza, Krupówek, czy szlaków górskich
- nie straszna im dyskoteka i gwar uliczny
- przyjeżdżają z nastawieniem na zabawę i jak najlepsze wykorzystanie urlopu
Lokalizacja Twojego obiektu może stać w kontraście do ich codziennego życia, a Ty możesz podkreślać znaczenie regeneracji, zarówno dzięki położeniu obiektu, jak też specjalnie przygotowanym zabiegom – tyczy się to głównie pierwszej z grup turystów.
Styl życia a wybór noclegu
Kolejną ważną kwestią, by lepiej poznać turystę, są cechy psychograficzne. Składa się na nie: styl życia, osobowość, podstawowe wartości i język. Cechy te wzajemnie wpływają na siebie. Warto je poznać, ponieważ możemy wtedy przewidywać, w którym momencie nasz komunikat marketingowy będzie skuteczny.
Warto dużo wiedzieć o turystach, bo w ten sposób tak naprawdę możesz sprostać ich potrzebom. Jeśli ktoś lubi wyjeżdżać na krótszy lub dłuższy urlop kilka razy w roku, to spróbuj odpowiednio mu się przypomnieć z ofertą – jako sprawdzony obiekt, być może wybierze właśnie Ciebie.
Jeśli potencjalni goście lubią aktywnie spędzać czas, warto by wspomnieć o wartych odwiedzenia miejscach, w których będą mogli miło wypocząć. Twoja oferta musi sprawić, by była interesująca i by potencjalny gość odnalazł w niej odpowiedzi na wszelkie swoje pytania i potrzeby przede wszystkim.
Pamiętaj, że każdy szczegół jest najważniejszy i rzeczy o których wspomnisz w ofercie być może będą kluczem do pozyskania większej grupy turystów.
Udogodnienia dostosowane do potrzeb Twoich potencjalnych Gości
Poniżej prezentujemy udogodnienia, które mogą okazać się niezwykle ważne, jeśli Twoja oferta ma być dostosowana do określonej grupy osób.
Udogodnienia dla rodzin z dziećmi:
- plac zabaw
- piaskownica
- huśtawka
- basen
- akceptacja czworonogów
- pokój zabaw dla dzieci
- wyżywienie
Udogodnienia dla ludzi młodych:
- Wi-Fi
- Telewizor
- Bliskość dyskotek
- Bliskość centrum
- Bliskość sklepu
- Wyżywienie
- Możliwość wypożyczenia rowerów
Udogodnienia dla emerytów:
- cisza i spokój
- kijki do nordic-walkingu
- wyżywienie
- możliwość spotkań towarzyskich (grille, ogniska)
- bliskość tras spacerowych
Jak widać potrzeby są różne, a udogodnienia zaprezentowane powyżej to doskonały przykład tego, że nie wszyscy są tacy sami. Musisz o tym pamiętać, jeśli chcesz stworzyć ofertę idealną, która będzie dopasowana do osoby idealnego turysty.
fot. skeeze (Pixabay.com, CC0)
Komentarze