Vojtěch Bartek – Opera v Ostrawie
20 maja 2008 o 18.00 w siedzibie Czeskiego Centrum w Warszawie, w obecności autora odbędzie się otwarcie wystawy fotografii Vojtěcha Bartka.
Na fotografiach są zatrzymane interesujące momenty z przygotowań do wybranych operowych inscenizacji przedstawionych w Morawsko – Śląskim Teatrze Narodowym. Wystawa została przygotowana z okazji 400 lecia wystawienia pierwszej opery.
Opera w Ostrawie należy do najlepszych teatrów operowych w Republice Czeskiej, występuje tam wielu polskich artystów.
Autor przedstawia na fotografiach poszczególnych wykonawców nie tylko w wykonywanych rolach ale też jako osoby prywatne w ich codziennym życiu.
Przede wszystkim ispirujący są dla niego reżyserzy i dyrygenci przedstawień operowych.
Vojtěch Bartek przez wiele lat był organizatorem Krajowego Przeglądu Twórczości Audiowizualnej Diafon Opava a w 1987 roku został Przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Diaporamy. Współorganizował wiele różnych wystaw i ekspozycji fotograficznych w Gabinecie Fotografii Śląskiego Muzeum Regionalnego w Opawie i w Morawsko – Śląskim Muzeum Narodowym w Ostrawie, uczył i uczy fotografować na kursach, w szkółkach i szkołach.
Głównie dzięki jego inicjatywie i ogromnemu entuzjazmowi, w 1990 roku Instytut Fotografii Artystycznej przy Związku Czeskich Fotografów został włączony do Wydziału Filozoficzno – Przyrodniczego w Uniwersytecie im. Masaryka a dziś Uniwersytetu Śląskiego w Opawie.
Dziś niewyobrażalne jest przedstawienie Instytutu Fotografii Artystycznej bez tego Człowieka o gołębim sercu a jednocześnie twardych zasadach. Bartek, dosłownie żyje tylko dla swojej szkoły i swoich studentów a grafika komputerowa, architektura wnętrz, pomoc przy wydawaniu katalogów i skryptów, organizowanie pracy przy tworzeniu projektów dokumentalnych jak „Ludzie Hlučínska lat dziwięćdziesiątych XX wieku“, „Zlin i jego obywatele“, sporządzanie dokumentacji fotograficznej i video oraz przy przygotowywaniu swoich legendarnych potraw dla wiecznie głodnych uczestników spotkań plenerowych czy innych konsultacji, w dzień zwykły czy też święto, niezależnie od pory dnia, tygodnia czy pory roku, są dla niego równie ważne.
Fotografowaniem na serio Bartek zajmuje się już ponad ćwierć wieku. Jego najstarszym i najbardziej dojrzałym jest wielki zbiór
Černá píseň (Czarna pieśń), przedstawiający dewastację środowiska przemysłowego w regionie Ostrawskim.
Bartek był jednym z pierwszych fotografów, którzy realizowali tematy ekologii o wiele lat wcześniej niż stało się to modne.
Na tych fotografiach są wyrażone nie tylko jakieś okrutne oskarżenia ludzkiego egoizmu i bezwzględności ale też i jakaś ale i godna podziwu symbioza piękna i jednocześnie grozy zniszczonej przyrody i sztucznie usypanych pagórków.
Do dziś nie zatraciły swojego uroku subtelnie nostalgiczne widoki panoramiczne z robotniczej dzielnicy w Mariánských Horách v Ostravě, które jeszcze dziś są bezcennym dokumentem niezbyt odległego w czasie stanu architektury, która w latach 90 ubiegłego wieku przeszła przez radykalne zmiany.
Twórczość fotograficzna Vojtěcha Bartka jest tematem i stylem o wiele szersza, poza aktami i portretami i w ostatnim czasie znowu krajobrazami, powstałymi w ramach projektu „Lidé Hlučínska 90. let 20. století“, obejmuje ponad 30 audiowizualnych programów, z których najbardziej znany jest program o obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu.
V Galerii Thálie Morawsko – Śląskiego Teatru Narodowego, w ostatnim 6-leciu Bartek zrealizował 10 tematycznych wystaw fotografii tematycznie powiązanych z inscenizacjami operowymi.
Więcej informacji: www.czechcentres.cz
Opera w Ostrawie należy do najlepszych teatrów operowych w Republice Czeskiej, występuje tam wielu polskich artystów.
Autor przedstawia na fotografiach poszczególnych wykonawców nie tylko w wykonywanych rolach ale też jako osoby prywatne w ich codziennym życiu.
Przede wszystkim ispirujący są dla niego reżyserzy i dyrygenci przedstawień operowych.
Vojtěch Bartek przez wiele lat był organizatorem Krajowego Przeglądu Twórczości Audiowizualnej Diafon Opava a w 1987 roku został Przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Diaporamy. Współorganizował wiele różnych wystaw i ekspozycji fotograficznych w Gabinecie Fotografii Śląskiego Muzeum Regionalnego w Opawie i w Morawsko – Śląskim Muzeum Narodowym w Ostrawie, uczył i uczy fotografować na kursach, w szkółkach i szkołach.
Głównie dzięki jego inicjatywie i ogromnemu entuzjazmowi, w 1990 roku Instytut Fotografii Artystycznej przy Związku Czeskich Fotografów został włączony do Wydziału Filozoficzno – Przyrodniczego w Uniwersytecie im. Masaryka a dziś Uniwersytetu Śląskiego w Opawie.
Dziś niewyobrażalne jest przedstawienie Instytutu Fotografii Artystycznej bez tego Człowieka o gołębim sercu a jednocześnie twardych zasadach. Bartek, dosłownie żyje tylko dla swojej szkoły i swoich studentów a grafika komputerowa, architektura wnętrz, pomoc przy wydawaniu katalogów i skryptów, organizowanie pracy przy tworzeniu projektów dokumentalnych jak „Ludzie Hlučínska lat dziwięćdziesiątych XX wieku“, „Zlin i jego obywatele“, sporządzanie dokumentacji fotograficznej i video oraz przy przygotowywaniu swoich legendarnych potraw dla wiecznie głodnych uczestników spotkań plenerowych czy innych konsultacji, w dzień zwykły czy też święto, niezależnie od pory dnia, tygodnia czy pory roku, są dla niego równie ważne.
Fotografowaniem na serio Bartek zajmuje się już ponad ćwierć wieku. Jego najstarszym i najbardziej dojrzałym jest wielki zbiór
Černá píseň (Czarna pieśń), przedstawiający dewastację środowiska przemysłowego w regionie Ostrawskim.
Bartek był jednym z pierwszych fotografów, którzy realizowali tematy ekologii o wiele lat wcześniej niż stało się to modne.
Na tych fotografiach są wyrażone nie tylko jakieś okrutne oskarżenia ludzkiego egoizmu i bezwzględności ale też i jakaś ale i godna podziwu symbioza piękna i jednocześnie grozy zniszczonej przyrody i sztucznie usypanych pagórków.
Do dziś nie zatraciły swojego uroku subtelnie nostalgiczne widoki panoramiczne z robotniczej dzielnicy w Mariánských Horách v Ostravě, które jeszcze dziś są bezcennym dokumentem niezbyt odległego w czasie stanu architektury, która w latach 90 ubiegłego wieku przeszła przez radykalne zmiany.
Twórczość fotograficzna Vojtěcha Bartka jest tematem i stylem o wiele szersza, poza aktami i portretami i w ostatnim czasie znowu krajobrazami, powstałymi w ramach projektu „Lidé Hlučínska 90. let 20. století“, obejmuje ponad 30 audiowizualnych programów, z których najbardziej znany jest program o obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu.
V Galerii Thálie Morawsko – Śląskiego Teatru Narodowego, w ostatnim 6-leciu Bartek zrealizował 10 tematycznych wystaw fotografii tematycznie powiązanych z inscenizacjami operowymi.
Więcej informacji: www.czechcentres.cz
Komentarze