World Press Photo 2006
10.11.2006 - 3.12.2006 - Galeria Sztuki Współczesnej BUNKIER SZTUKI już po raz dziewiąty zaprasza na wystawę World Press Photo. Wystawa jest prezentacją aktualnej edycji konkursu, którego wyniki, tradycyjnie już, ogłoszono w lutym. Dotychczasowe pokazy obejrzało ponad 225 tysięcy osób.
Galeria Sztuki Współczesnej BUNKIER SZTUKI już po raz dziewiąty zaprasza na wystawę World Press Photo. Wystawa jest prezentacją aktualnej edycji konkursu, którego wyniki, tradycyjnie już, ogłoszono w lutym. Dotychczasowe pokazy obejrzało ponad 225 tysięcy osób.
Zdjęcia nagrodzone w tegorocznej edycji World Press Photo stanowią kompleksową ilustrację wszystkich najważniejszych politycznych wydarzeń minionego roku, trwających konfliktów, katastrof spowodowanych działaniem żywiołów i tragedii społecznych dotykających różne rejony świata.
Wagę tych ostatnich podkreśla werdykt międzynarodowego jury 49 edycji konkursu World Press Photo w składzie: James Colton (przewodniczący, Stany Zjednoczone, fotoedytor „Sports Illustrated“), Paula Bronstein (Stany Zjednoczone, fotograf Getty Images – Azja), Per Folkver (Dania, fotoedytor „Politiken“), Janine Haidar (Liban, fotoedytor Agence France-Presse), Magdalena Herrera (Francja/Kuba, redaktor artystyczny „National Geographic“), Wen Huang (Chiny, fotoedytor Xinhua News Agency), Gary Knight (Anglia, fotograf VII), Eliane Laffont (Francja, dyrektor wydania, Hachette Filipacchi Photos), Greg Marinovich (Afryka Południowa, fotoedytor „Sunday Times“), Ricardo Mazalan (Argentyna, fotograf The Associated Press), Simon Njami (Kamerun, redakto artystyczny „Rencontres Africaines“), Kathy Ryan (Stany Zjednoczone, fotoedytor „The New York Times Magazine“), Stephan Vanfleteren (Belgia, fotograf), które przyznało tytuł Fotografii World Press Photo Roku 2005 zdjęciu kanadyjskiego fotografa Finbarra O‘Reilly (Reuters), poruszającemu jeden z najważniejszych problemów społecznych krajów Trzeciego Świata. Nagrodzona fotografia przedstawia palce rocznego wygłodzonego dziecka zasłaniające usta matce, wykonano ją w klinice walki z głodem w Tahoua (Niger) 1 sierpnia 2005. Przewodniczący jury powiedział, że zdjęcie to „zwróciło jego uwagę z chwilą, gdy je po raz pierwszy zobaczył. Zostało w jego głowie nawet po obejrzeniu tysięcy innych prac w czasie obrad jury. Zdjęcie to łączy rozmaite aspekty: piękno, trwogę i całkowity brak nadziei. Jest jednocześnie oszczędne, eleganckie i poruszające.“ Finbarr O‘Reilly odebrał swoją nagrodę 23 kwietnia 2006 roku w Oude Kerk w Amsterdamie.
Tegroczna edycja ma także polski akcent, wsród wyróżnionych znalazł się znakomity polski fotograf prasowy – Tomasz Gudzowaty. Otrzymał on trzecią nagrodę w kategorii Osobliwości Sportu – za reportaż o hinduskiej odmianie wrestlingu zrobiony wspólnie z Węgierką Judit Berekai.
Podobnie jak w ubiegłym roku jednym z najważniejszcyh bohaterów wyróżnionych fotografii jest dziecko. Najmłodsi cierpią bezpośrednio z powodu rozmaitych konfliktów i katastrof, jak i ich długofalowych skutków. Zdjęcia ukazują zarówno ofiary trzęsienia ziemii w Pakistanie (okaleczony dziewięciolatek i pozbawiona opieki dziewczynka wędrująca samotnie z osiołkiem), jak i dzieci osierocone w wyniku ataku żołnierzy amerykańskich na cywilny samochód w pobliżu Tal Afar w Iraku. Jednak największą grupę stanowią fotografie ukazujące dzieci cierpiące z powodu skutków długofalowych konfliktów politycznych lub problemów społecznych: chłopiec modlący się przed 610 trumnami zawierającymi ekshumowane szczątki ofiar masakry jakiej Serbowie dokonali dziesięć lat temu na muzułmanach w Srebrenicy, siedmiolatek z Freetown w Sierra Leone ubierający okaleczonego przez rebeliantów ojca, dzieci zmarłe na dezynterię, problem wykorzystywania najmłodszych jako taniej siły roboczej w Bangladeszu czy ukazanie szkoły baletowej jako jedynej przepustki w świat dla biednych dzieci z Afryki czy Europy (Johannesburg, Mołdawia).
Charakterystycznym rysem tegorocznej edycji jest olbrzymia różnorodność problemów ukazanych na pojedynczych fotografiach i w całych cyklach. Nie zabrakło żadnego z najważniejszych wydarzeń minionego roku, widać też wyraźnie, że na świecie coraz mniej jest rejonów wolnych od kłopotów politycznych, społecznych czy tragicznego w skutkach działania żywiołów. Wyróżnione fotografie pokazują przegląd wydarzeń: od dalszych etapów tragedii tsunamii, przez zamieszki w Togo, trzęsienie ziemi w Kaszmirze, zamachy terrorystyczne w Londynie, gospodarcze i społeczne skutki amerykańskiego huraganu Katarina, aż po wybuchy bomb-pułapek w Bagdadzie i wysiedlanie żydowskich osadników ze Strefy Gazy.
Zdjęcia przedstawiają także wiele konfliktów i problemów społecznych, które nie omijają żadnego rejonu świata. Ważnymi tematami są: emigracja – ukazana tym razem z indywidualnej perspektywy młodego Kameruńczyka, który próbuje zacząć nowe życie w Europie i łamanie praw człowieka – przeludnienie więzień Malawii, nierówności społeczne wyrosłe wokół handlu diamentami w Afryce Południowej.
Nagrodzone w tym roku zdjęcia przedstawiające wydarzenia sportowe różnią się nieco od zwycięzców tej kategorii z poprzednich lat. Wyróżnieni fotograficy postawili przede wszystkim na światłocień, toteż wiele zdjęć wykonano w estetyce zbliżonej do niemieckiego ekspresjonizmu, ponadto w 2005 roku nie było wydarzenia na miarę igrzysk olimpijskich, które mogłoby zdominować nadesłane prace. Innym powodem, dla ktorego trudno wskazac jakiś wyróżniający się temat sportowy jest fakt, że jury najczęściej oceniało i nagradzało portfolia, zawierające roczne, bardzo zróżnicowane, oeuvre poszczególnych fotografów.
Za kontrowersyjną można uznać decyzję nagrodzenia reportażu poświęconego gangsterskiej subkulturze w Gwatemalii. Bardzo estetyczne fotografie, w podprogowy sposób dokonują gloryfikacji tej społeczności, ukazując jej członków niczym plemiennych wojowników, dla których najważniejszym symbolem identyfikacji jest tatuaż, traktowany niemal jak totem.
Intrygujący jest sposób ukazania skutków huraganu Katerina, większość zdjęć – doskonałym przykładem jest tu wyróżniony reportaż Vincenta Laforeta dla „New York Times“ – jest wysoce estetyczna, bardziej przypominają one malarstwo nowojorskiej szkoły abstrakcji czy fotografie rzeźb Armana tworzonych w latach 60., niż obraz klęski żywiołowej do jakiego przywykliśmy.
Warto podkreślić, że niemal jedna trzecia nagrodzonych zdjęć to fotografie czarno-białe, co jest cechą wyraźnie różniącą tegoroczną edycję od jej poprzedniczki, w której fotografia czarno-biała stanowiła nikły procent.
Podczas tegorocznej edycji tego najważniejszego konkursu fotografii prasowej po raz kolejny pobito dwa rekordy: liczby fotografów biorących udział w konkursie oraz ilości nadesłanych zdjęć. Swoje prace przedstawiło 4448 fotografów ze 122 krajów świata. Podobnie jak w ubiegłym roku wszystkie prace były dostarczone w technice cyfrowej. Jury wzięło pod uwagę 83 044 fotografie. Jury, które obradowało w Amsterdamie między 28 stycznia a 9 lutego 2006, przyznało nagrody w dziesięciu kategoriach sześćdziesięciu trzem fotografom z dwudziestu sześciu państw: Afryki Południowej, Argentyny, Australii, Bangladeszu, Chin, Chile, Czech, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Indii, Irlandii, Izraela, Kanady, Kolumbii, Libanu, Norwegii, Polski, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
wernisaż: czwartek, 9 listopada o godz. 18.00
wystawa otwarta od 10 listopada do 3 grudnia 2006
w godz. 10.00-20.00 – codziennie
koordynatorka: Beata Nowacka-Kardzis
ceny biletów: ulgowy - 5 zł, normalny - 10 zł, rodzinny - 20 zł
Globalnymi Sponsorami World Press Photo są:
- TNT i Canon
World Press Photo otrzymuje wsparcie ze strony Dutch Postcode Lottery
Sponsorem World Press Photo w Krakowie jest
- EC KRAKÓW
Współpraca:
- Behlert & Behlert. Tłumaczenia i Konferencje
źródło: www.bunkier.com.pl
Komentarze (1)