Z czym walczą właściciele obiektów noclegowych? 8 największych problemów

Z czym walczą właściciele obiektów noclegowych? 8 największych problemów

Obecna sytuacja branży turystycznej jest trudna. Zakaz prowadzenia działalności noclegowej odbił się na wielu przedsiębiorcach, podobnie jak obowiązujące obecnie wymogi. Sprawdziliśmy, z czym muszą sobie radzić właściciele obiektów noclegowych i co stanowi dla nich największe wyzwanie.

Portal Nocowanie.pl przeprowadził niedawno wśród swoich klientów badanie opinii. Pytaliśmy w nim między innymi o największe wyzwania, z jakimi obecnie się zmagają. Niżej prezentujemy odpowiedzi, które pojawiały się najczęściej.

Dezynfekcja obiektu noclegowego


W dobie pandemii Covid-19 właściciele obiektów noclegowych muszą stosować się do reżimu sanitarnego i wytycznych opracowanych przez Główny Inspektorat Sanitarny. Mówią one o tym, w jaki sposób sprzątać pomieszczenia, by były odpowiednio zdezynfekowane i gotowe na przyjęcie nowych gości. Dotyczy to zarówno pokoi, jak i części wspólnych. Pomieszczenia, gdzie codziennie przewija się wiele osób (ogólnodostępne łazienki, recepcje, kuchnie, korytarze) należy odkażać regularnie, natomiast pokoje gościnne po wymeldowaniu się turystów lub na ich życzenie.

Zaleca się dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych, sprzętu i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia. Najlepiej by po sprzątnięciu pomieszczenia wykonane zostało jego ozonowanie / zamgławianie / dekontaminacja z użyciem innych dedykowanych technologii. Wydłuża się również procedura sprzątania oraz zwiększa zużycie środków czyszczących, rękawic, gąbek i ścierek.

To wszystko wymaga czasu, a często również zatrudnienia nowych osób. Z tego wynika kolejny problem, z jakim mierzą się właściciele obiektów noclegowych.

Trudności ze znalezieniem odpowiedniego personelu


Właściciele mniejszych obiektów noclegowych, którzy do tej pory sami zajmowali się jego sprzątaniem, są zmuszeni przez okoliczności do zatrudnienia dodatkowych osób do pomocy. Zbudowanie zespołu zawsze jest dużym wyzwaniem, a w obecnej sytuacji staje się to jeszcze trudniejsze. Nowy pracownik musi rozumieć specyfikę branży, w której jest zatrudniany, dogadywać się z całą grupą oraz gośćmi obiektu.

Na znalezienie cennego pracownika wpływa nie tylko jego charakter, ale także szereg czynników, które są od niego niezależne, w tym:

  • wielkość obiektu – większy obiekt oznacza większy zakres obowiązków i wymaga przyjęcia odpowiedniej liczby pracowników,

  • budżet jakim dysponuje właściciel – w obecnej sytuacji przedsiębiorcy mają okrojone możliwości,

  • zakres obowiązków, jaki będzie obowiązywał pracownika – aby praca była wykonana rzetelnie, należy ją określić i kontrolować, pamiętając, że jeden człowiek nie może być odpowiedzialny za sprawne działanie obiektu; obowiązki należy rozdzielić,

  • lokalizacja obiektu – miejscowości typowo turystyczne to gwarancja napływu gości niemal przez cały rok, w związku z tym konieczne jest zatrudnienie osób do pomocy.

Co trzeba wiedzieć, jeśli chce się zbudować zespół? Zobacz: Biznes to ludzie! Pracownicy obiektu noclegowego - jak ich pozyskać i zatrzymać?

Odwoływanie rezerwacji przez turystów


O ból głowy przyprawiają też sami turyści – i to jeszcze przed przyjazdem. Właściciele obiektów noclegowych sygnalizują, że często rezerwują oni terminy w kilku miejscach jednocześnie, po czym kontakt z nimi się urywa. Jeżeli nie było to poprzedzone wpłaceniem zaliczki i zadatku, można przyjąć w miejsce takiej rezerwacji następną. Ale zdarza się też tak, że rezygnują w ostatniej chwili mimo wcześniejszego wpłacenia określonej kwoty. Właściciel często zostaje wtedy z pustym pokojem, który na siebie nie zarabia.

Takie zachowanie turystów często jest spowodowane obawą przed pandemią. Wcześniejszą decyzję dotyczącą wyjazdu mogli podjąć spontanicznie, pod wpływem chwili. Późniejsze doniesienia medialne na temat koronawirusa zasiały w nich ziarno wątpliwości, co poskutkowało rezygnacją z wypoczynku. W tej chwili najlepiej podchodzić odpowiedzialnie do wyjazdów – odwoływanie planów naraża bowiem na straty zarówno turystę, jak i właściciela obiektu noclegowego.

Nikłe zainteresowanie pobytami długoterminowymi


Klienci portalu Nocowanie.pl sygnalizują, że w porównaniu do roku ubiegłego widzą o wiele niższe zainteresowanie pobytami długoterminowymi. Z czego to wynika?

  • Obniżenie pensji lub strata pracy. Pandemia wpłynęła nie tylko na branżę turystyczną, ucierpiała cała gospodarka. Wiele osób przez kilka miesięcy miało obniżoną pensję, inni zostali zwolnieni i nie zarabiali w ogóle. Z tego też względu w 2020 roku mniej osób mogło pozwolić sobie na dłuższe wyjazdy, przedkładając nad nie weekendowy wypoczynek.

  • Brak możliwości wzięcia urlopu. W tej chwili nie każdy może wziąć dłuższy urlop, dlatego chętniej korzysta z krótszych wyjazdów. Od czerwca mieliśmy dwa przedłużone weekendy – z okazji Bożego Ciała oraz podczas święta 15 sierpnia.

  • Sami właściciele obiektów noclegowych widzą w tym również „winę” bonu turystycznego. Beneficjenci chcą się zmieścić w kwocie 500 zł, bez dopłacania różnicy. Wiadomo, że pobyt długoterminowy dla kilku osób to znacznie wyższy wydatek.

Kwestie związane z obsługą bonu turystycznego


Tegoroczną nowością jest rządowy program Polski Bon Turystyczny. Ma to być wsparcie branży oraz zachęta dla rodzin do wypoczynku w Polsce. Jego wartość wynosi 500 zł – pieniądze te są przyznawane na każde dziecko, które nie ukończyło 18 lat. Świadczenie jest jednorazowe i można z niego korzystać do 31 marca 2022 roku.

Bonem można płacić od 1 sierpnia 2020, ale pojawiały się problemy dotyczące jego obsługi. Mieli je zarówno turyści, jak też właściciele obiektów noclegowych. Na początku zastanawiano się, w jaki sposób będzie się nim płacić za noclegi. Przypominamy, że każdy kto aktywował bon, dostał kod obsługi płatności, który podaje się w momencie regulowania należności za usługę. Na koniec należy podać kod z SMS-a otrzymanego już po rozpoczęciu transakcji.

Właściciel obiektu noclegowego nie otrzymuje więc od turysty przelewu czy gotówki. Pieniądze wypłaca mu ZUS, a na przekazanie środków ma 14 dni.

Koszty reklamy


Dla niektórych przedsiębiorców branży turystycznej sporym wyzwaniem są koszty reklamy w internecie. Obecność w wielu portalach to wydatek, który da się odczuć, dlatego najlepiej ograniczyć się do tych największych i najskuteczniejszych. Wtedy można skupić się na jeszcze skuteczniejszym wypromowaniu oferty z wykorzystaniem wszystkich dostępnych narzędzi.

Nocowanie.pl oferuje obecność w mailingach kierowanych do turystów, a poza tym promuje obiekty noclegowe w swoich social mediach. Skupiają one setki tysięcy osób zainteresowanych podróżami po Polsce i poszukujących inspiracji, a co za tym idzie, także miejsc, w których mogłyby się zatrzymać na nocleg. Ważną kwestią są również prowadzone przez portal kampanie GoogleAds, poprawiające widoczność w najpopularniejszej wyszukiwarce.

Dzięki aplikacji mobilnej przygotowanej dla klientów, właściciele obiektów noclegowych mogą zarządzać swoją ofertą i być w stałym kontakcie z turystami. Do tego w ramach abonamentu otrzymują szereg usług, z których korzystają bezpłatnie, zwiększając skuteczność swojej reklamy w portalu Nocowanie.pl.

Obawa przed powrotem obostrzeń


Wielu właścicieli obiektów noclegów z niepokojem patrzy w przyszłość. Ich największa obawa dotyczy powrotu obostrzeń związanych z Covid-19. Z tego powodu nie są w stanie zaplanować imprez grupowych, z których do tej pory czerpali zyski. Dużą bolączką jest też dystans społeczny, co powoduje

niemożność ułożenia ofert na różne okazje – nie wiadomo jakie obostrzenia będą obowiązywały, niemożność przeprowadzenia imprez, np. andrzejki, sylwester.


Swoje robi też wprowadzanie stref czerwonych i żółtych w powiatach z największą wykrywalnością zachorowań. Choć nie ma zakazu wynajmu noclegów, turyści odwołują swoje przyjazdy. Dotyczy to zwłaszcza południowych krańców kraju, gdzie turystyka stanowiła ważne źródło dochodu wielu mieszkańców.

Zachowanie turystów


Ta kwestia zawsze spędzała sen z powiek osobom, które wynajmowały noclegi turystom. Choć większość wczasowiczów nie wyrządza większych szkód, to każdy przedsiębiorca choć raz spotkał się jeśli nie z roszczeniową postawą gości, to ze zniszczeniami w pokoju. Niektórzy muszą odświeżać ściany po każdym wymeldowaniu gości!

Sami właściciele za taki stan rzeczy winią wprowadzone ostatnio programy socjalne:

Programy socjalne umożliwiły wyjazd ludziom, którzy tego do tej pory nie robili. Nie są do tego przygotowani (torby foliowe zamiast walizek), są roszczeniowi (uważają, że jak wydali kilkaset złotych to wszystko się należy; personel jest nieuprzejmy jeżeli zwróci uwagę na niewłaściwe zachowanie), nie szanują wyposażenia, zostawiają po sobie bród i bałagan, hałaśliwe imprezy przy alkoholu i muzyce z internetu.


Nie da się ukryć, że brak poszanowania cudzego mienia oraz spokoju innych gości to kwestia, która ostatnio jest coraz częściej nagłaśniana.


Następny artykuł Beskid Żywiecki - 5...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!