Zakopianka
Ciąg drogowy Kraków-Zakopane, zwany umownie Zakopianką to trasa drogowa od węzła autostradowego w Opatkowicach do Zakopanego. Długość trasy wynosi 94,5 km. W tym 54,8 km drogi krajowej nr 7 oraz 39,7 km drogi krajowej nr 95.
Przeprowadzone modernizacje
Poprzednia modernizacja miała miejsce w latach 70-tych. Dobudowano wówczas drugą jezdnię na odcinku Kraków-Myślenice, wybudowano obejścia Mogilan i Myślenic oraz dwujezdniową obwodnicę Nowego Targu wraz z jednojezdniowym odcinkiem drogi na terenie gminy Szaflary. Działań zaprzestano w połowie lat 70-tych, na około 20 lat. Jedynym przedsięwzięciem była przebudowa wiaduktu kolejowego w Chabówce w 1996 roku.
Obecnie na Zakopiance trwa dobudowa drugiej jezdni na drodze nr 47, na odcinku Chabówka-Rdzawka i remont mostu a także niewielkie prace przy regulacji koryta Raby. Długość odcinka: 3,4 km. Koszt: 31 mln, wartość prac zaplanowanych na 2002 rok wynosi 11 mln zł. Zakończeniu budowy przewiduje się na koniec października. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa. Dopuszczenie do ruchu objazdów planowane jest na wrzesień.
Stan obecny
Droga jest obciążona ruchem bardzo ciężkim, od 8560prz/dobę do 16983 prz/dobę (wg Generalnego pomiaru ruchu z 2000 roku). Ruch zwiększa się znacznie w sezonie letnim, ferii zimowych i weekendów. Z drogi korzystają turyści, udający się w tereny górskie i zmierzający do przejść granicznych w Chyżnem, Łysej Polanie, Jurgowie i Chochołowie. Istniejąca droga krajowa nr 7 posiada w przeważającej części jezdnię o szerokości 7 m i pobocze ziemne o szer. 2x2 do 2,5m. Prędkość projektowa: 50-60 km/h. Krętość trasy powoduje, że kierowcy mają niewiele miejsc o dobrej widoczności aby wyprzedzać. Ta sytuacja generuje ogromne korki, które obserwuje się przez około 8 miesięcy w roku. Przejazd po tym fragmencie drogi w okresie natężenia ruchu wydłuża się o 400% czasu potrzebnego na pokonanie jej w zwykły dzień roboczy.
Zakopianka w obecnym stanie i parametrach jest drogą bardzo niebezpieczną o wysokim współczynniku wypadkowości. W latach 1990-2001 na odcinku Myślenice-Zakopane miało miejsce 1264 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 161 osoby, a 2143 zostały ranne.
Propozycje zmian
Przebudowa Zakopianki jest ekonomicznie uzasadniona, Niewystarczająca przepustowość powoduje obniżenie prędkości jazdy i podwyższenie kosztów transportu.
Przebudowa całej drogi przyczyni się do znacznej poprawy płynności ruchu, bezpieczeństwa użytkowników i ochrony środowiska. Droga została zaprojektowana z uwzględnieniem walorów krajobrazowych otoczenia. Projektanci wykazali dużą dbałość o ochronę środowiska, poprzez stosowanie ekranów akustycznych, zieleni izolacyjnej dla ochrony przed hałasem i spalinami, a także system odwodnienia z separatorami i odstojnikami dla ochrony wód powierzchniowych. Zwiększenie przepustowości spowoduje mniejszą emisję spalin.
Wydłużenie Zakopianki
Władze Zakopanego, starostwa i krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uważają, że możliwe jest rozłożenie ruchu samochodów wjeżdżających do miasta. Wystarczy wydłużyć Zakopiankę o zaledwie kilometr. Obecnie trwają dyskusje i uzgodnienia burmistrza Zakopanego, starosty nowotarskiego i dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA na temat projektu nowego odcinka: drogi w kierunku od ronda do Kościeliska. Inwestycja miałaby być współfinansowana przez budżet państwa i samorząd. Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Zbigniew Rapciak zlecił wykonanie tzw. studium wykonalności, czyli koncepcji trasy. Powinno ono powstać niebawem.
Źródło: www.krakow.gddkia.gov.pl
Komentarze