Zaliczka czy zadatek? Sprawdź jakie są różnice
Czym jest zaliczka, a czym zadatek? Które, z punktu widzenia przedsiębiorcy, jest bardziej korzystne? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Zaliczka i zadatek – co to jest
Definicja zaliczki i zadatku nie wydaje się trudna – to forma przedpłaty za usługę. Dzięki niej właściciel obiektu noclegowego dostaje potwierdzenie, że turysta jest zdecydowany na jego ofertę, a poświadczenie tego stanowi kwota, którą ustala usługodawca. Zaliczkę lub zadatek wpłaca się jeszcze przed przyjazdem, zazwyczaj do kilkudziesięciu godzin po dokonaniu rezerwacji, a później są one wliczane do kwoty za cały pobyt. To wspólna cecha tych dwóch pojęć, są jeszcze bowiem znaczące różnice.
Czym się różnią zaliczka i zadatek?
• W przypadku gdy do wykonania umowy nie dojdzie, inne są skutki prawne. Zasadnicza różnica polega na tym, że gdy dojdzie do odwołania rezerwacji, turyście należy zwrócić zaliczkę, natomiast zadatek takiemu zwrotowi nie podlega.
• Zadatek jest uregulowany w artykule 394 kodeksu cywilnego, natomiast nie ma żadnych bezpośrednich regulacji dotyczących zaliczki. O jej skutkach można wnioskować na podstawie przepisów o wykonywaniu umów wzajemnych.
• Zadatek to pewnego rodzaju zabezpieczenie, że umowa zostanie wykonana.
• Zaliczka stanowi kwotę wpłacaną na poczet przyszłych należności – stanowi część ceny za pobyt.
W przypadku zadatku warto pamiętać o tym, że to strona (bez różnicy czy właściciel obiektu, czy turysta), która zerwie umowę, zwraca określoną w niej kwotę. Co więcej, poszkodowany ma prawo zażądać sumy dwukrotnie wyższej od wpłaconego zadatku! Są jeszcze jednak przypadki, gdy nikt nie ponosi winy lub rozkłada się ona po równo – wtedy przyjmuje się, że zadatek zostanie oddany wpłacającemu.
Gdy mówimy o zaliczce, to nie ma znaczenia z czyjej winy umowa została zerwana, pieniądze zawsze zwraca się temu, kto je wpłacał.
ZALICZKA | ZADATEK | |
Umowa nie zostanie zrealizowana z winy turysty. |
Zwrot do turysty. |
Zatrzymuje właściciel obiektu noclegowego. |
Umowa nie zostanie zrealizowana z winy właściciela obiektu noclegowego |
Zwrot do turysty. |
Zwrot do turysty, ale w podwójnej wysokości. |
Umowa nie zostanie zrealizowana z przyczyn niezależnych ani od turysty, ani od właściciela. | Zwrot do turysty. | Zwrot do turysty, ale bez naliczania wyższych należności. |
Zaliczka i zadatek – co jest lepsze?
Co z punktu widzenia właściciela obiektu noclegowego stanowi lepsze rozwiązanie – zażądanie od turysty zaliczki czy zadatku?
Według specjalistów większe zabezpieczenie transakcji stanowi zadatek, głównie z tego względu, że jest lepiej określony przez przepisy. Właścicielowi obiektu noclegowego zależy przecież na zysku, a w przypadku gdy zdecyduje się właśnie na tę formę przedpłaty, ma większą szansę na to, że gdy dojdzie do odwołania rezerwacji, nie straci na tym. Również dla turysty perspektywa utraty pieniędzy będzie stanowić pretekst do tego, by przemyśleć swoją decyzję i nie dokonywać pochopnych zakupów.
Z kolei zaliczkę można określić bardziej jako rodzaj rezerwacji – nie stanowi ona zabezpieczenia dla właściciela obiektu noclegowego i nie daje gwarancji, że do noclegu dojdzie. Jednak z tej umowy można się wycofać w każdej chwili, nie ponosząc przy tym większych strat finansowych.
Niektórzy właściciele obiektów noclegowych, chcąc zminimalizować ryzyko odwoływania rezerwacji, wprowadzają do swoich regulaminów zapisy o „bezzwrotności zaliczek” w przypadku odstąpienia od umowy. Jest to przykład tzw. klauzuli niedozwolonej, jako że zaliczka stanowi część ceny, właściciel nie ma prawa żądać zapłaty za usługę, która nie dojdzie do skutku. O wiele lepiej umówić się na zadatek.
fot. rostichep / Pixabay.com CC0
Komentarze