Zarządzanie kosztami w obiekcie noclegowym

Zarządzanie kosztami w obiekcie noclegowym

Jak zarządzać obiektem noclegowym, by wysoka jakość usługi szła w parze z równie wysokim zyskiem? Warto zastanowić się nad tym pytaniem, gdyż właśnie w nim tkwi klucz do sukcesu.

Jako właściciel obiektu noclegowego masz trudne zadanie – musisz bowiem znaleźć sposób na to, by jak najbardziej zwiększyć swoje przychody i zmniejszyć koszty eksploatacyjne, nie zaniedbując przy tym jakości swojej oferty. Powinieneś być więc nie tylko gościnnym gospodarzem, ale i sprawnym managerem, który monitoruje działania konkurencji oraz, co najważniejsze, potrafi umiejętnie zarządzać kosztami w prowadzonym przez siebie obiekcie noclegowym.

 

Co składa się na koszty prowadzenia obiektu noclegowego?


Będąc właścicielem obiektu noclegowego dokładnie wiesz, za co musisz płacić, nawet wtedy, gdy nie masz gości. Lista takich wydatków jest długa i znajdują się na niej m.in.

 

  • podatki,
  • amortyzacja obiektu,
  • wynagrodzenia dla pracowników,
  • ubezpieczenia,
  • raty kredytu,
  • opłaty związane z udostępnianiem gościom radia, telewizji czy internetu.


Do tego dochodzą również inne koszty, jak chociażby zakup środków czystości czy żywności, gdy oferujesz noclegi ze śniadaniami lub pełne wyżywienie. Kiedy obłożenie jest wyjątkowo wysokie, bywasz także zmuszony do zatrudniania dodatkowego personelu. Do tego można dodać jeszcze niespodziewane wydatki, jak chociażby awarie, których niestety nie da się uniknąć nawet w najlepiej przygotowanym obiekcie.

Co możesz zrobić, by poniesione przez ciebie koszty zwróciły się – najlepiej z nawiązką?

 

Elastyczne ceny


Rentowność może zapewnić ci tylko jak najwyższe obłożenie pokoi, a tym, na co uwagę zwracają turyści, jest przede wszystkim cena. Każdy potencjalny gość oczekuje komfortowych warunków i udogodnień, nie chcąc przy tym zbyt wiele płacić. Jak zatem ustalić cenę, która zapewni zainteresowanie pokojami czy apartamentami? Przede wszystkim nie możesz balansować na granicy rentowności, musisz obliczyć koszty operacyjne dla każdego z nich (to np. koszty energii), warto podejrzeć też konkurencję. Gdy już zauważysz zainteresowanie twoją ofertą, podnieś delikatnie stawki, opuść je, jeżeli turyści do ciebie nie przyjeżdżają.

Wykorzystaj także sezonowe zainteresowanie twoim obiektem:

 

  • W sezonie wysokim (lato / zima) stawki mogą wzrosnąć – turyści szukający ofert noclegowych w okolicy są zwykle skłonni zapłacić więcej.

 

  • Poza sezonem wysokim zainteresowaniem cieszą się wyjazdy okolicznościowe. Coraz więcej osób święta (nie tylko Bożego Narodzenia, ale i Wielkanoc) oraz sylwestra spędza poza domem. To także dobry moment na podniesienie stawek.

 

  • Sezon niski, gdy zainteresowanie turystów opada, to moment na rabaty, promocje i obniżki. Możesz również zastanowić się nad zawieszeniem działalności. Przeczekanie trudnego czasu pomoże ci uniknąć generowania niepotrzebnych kosztów.

 

Zarządzanie personelem


Zatrudniając personel płacisz nie tylko pensję – w zależności od umowy odprowadzasz też inne konieczne składki. Dlatego zatrudnij tylko te osoby, które są niezbędne do utrzymania obiektu noclegowego. Na względzie powinieneś mieć przede wszystkim dobro gości, dlatego niezbędną dla ciebie pomocą będzie sprzątaczka. Dlaczego właśnie ona? Turyści mogą godzić się na skromne wyposażenie, ale na pewno nie na brud – niedokładnie sprzątnięte pokoje to jeden z powodów zamieszczania w sieci negatywnych ocen obiektów noclegowych.

Niektóre zadania możesz wykonywać sam, później, wraz ze wzrostem obłożenia, możesz zatrudniać potrzebnych pracowników.

 

Zobacz, jak dobierać współpracowników. Wejdź: Biznes to ludzie! Pracownicy obiektu noclegowego - jak ich pozyskać i zatrzymać?

 

Szukaj oszczędności


Staraj się unikać niepotrzebnych kosztów. Czasami wystarczy wprowadzić drobne rozwiązania, by w perspektywie zyskać wolne środki, które można zainwestować w odświeżenie apartamentów oraz pokoi. Podniesie to ich wartość i atrakcyjność w oczach gości.

 

  • Zmniejsz opłaty za media. Możesz płacić mniejsze rachunki za energię elektryczną oraz wodę – zainwestuj w żarówki energooszczędne, czujniki ruchu włączające i wyłączające światło, natomiast w łazienkach zastosuj umywalki z czujnikami oraz toalety z małym strumieniem wody. To się opłaca!

 

  • Zrezygnuj z oferowania ręczników. Odejdą ci koszty prania oraz wymiany zużytych.

 

  • Postaw na ekonomiczne opakowania kosmetyków oraz ich dystrybutory, które możesz dowolnie uzupełniać.

 

  • Outsoursing, czyli korzystanie z usług zewnętrznych firm. Weź pod uwagę, że robienie wszystkiego samemu nie zawsze jest opłacalne. Bywa, że korzystniej jest zlecić wykonanie jakiegoś zadania osobom z zewnątrz.
Jak mądrze oszczędzać? Wejdź i zobacz: Poznaj sposoby na oszczędności w twoim obiekcie noclegowym
fot. Skitterphoto / Pexels.com CC0


Następny artykuł Nocowanie.pl po raz kolejny...

Komentarze

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta


Dotrzyj do 3 mln turystów
Dodaj swój obiekt

Sprawdź naszą ofertę!