Epidemia koronawirusa a zwrot zaliczki/zadatku
Czy w związku z obecną sytuacją i wprowadzeniem zakazu świadczenia usług nolcegowych na rzecz innych niż wymienione w rozporządzeniu z dnia 6 listopada 2020 r. zaliczka oraz zadatek podlegają zwrotowi? Czy w obecnej sytuacji nadal należy utrzymywać, że zadatek jest bezzwrotny i może być zwrócony jedynie z dobrej woli właściciela obiektu?
- podróży służbowej, związanej z wykonywaniem zadań służbowych poza siedzibą pracodawcy, lub związanej z wykonywaniem działalności gospodarczej;
- zgrupowania lub współzawodnictwa sportowego;
- pobytów osób wykonujących zawód medyczny;
- pobytów jeżeli konieczność zapewnienia im zakwaterowania wynika z warunków określonych dla danego świadczenia opieki zdrowotnej.
Zwrot zaliczki / zadatku podczas kwarantanny narodowej
W dniu 17 grudnia poznaliśmy nowe obostrzenia, które będą obowiązywać pomiędzy 28 grudnia 2020 a 17 stycznia 2021. Wśród nich jest zamknięcie obiektów noclegowych. Osoby, które w tym czasie zarezerwowały pobyty zastanawiają się, co się stanie z zapłaconymi przez nich zaliczkami i zadatkami. Czy przysługuje zwrot?
- Gdy usługa nie zostanie wykonana z winy turysty zadatek przepada na rzecz właściciela, zaliczka zostaje zwrócona turyście.
- Gdy usługa nie może zostać wykonana z winy właściciela obiektu noclegowego, wtedy turyście przysługuje zwrot dwukrotności zadatku, natomiast zaliczka ma zostać zwrócona w takiej samej kwocie.
- Gdy tak jak teraz usługa nie może zostać wykonana z przyczyn niezależnych, wtedy zarówno zaliczka, jak i zadatek są zwracane w takiej samej kwocie, w jakiej zostały zapłacone.
Komentarze (154)
ZAWIEDZIONA
Wkurzona
Iwona
Nocowanie.Pl
#ZmieńTerminNieOdwołuj https://www.nocowanie.pl/jak-mozesz-pomoc-branzy-turystycznej-akcja-zmien-termin-nie-odwoluj.html
Jarek
Czyli zaliczkę, gdy umowa nie dochodzi do skutku, zamawiający może odzyskać.
Z zadatkiem jest inaczej. W sytuacji, gdy zamawiający rezygnuje z usługi, usługodawca zwykle nie musi go zwracać. "Zwykle", bo od tej zasady są wyjątki. Wyjątkiem tym są "okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności", czyli tak zwana siła wyższa. Mówi o tym artykuł 394 paragraf 3 Kodeksu cywilnego. Zadatek powinien być zwrócony, "gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności". W przypadku rezygnacji wyjazdu w okresie wakacyjnym - nie ma mowy o zwrocie zadatku. Zwrot zadatku - to tylko dobra wola wynajmującego, chyba, że będą kolejne obostrzenia.
Ola
Ola
Zapłaciłam zaliczkę za 2 pokoje w prywatnym budynku za pobyt w lipcu, ale w związku z obecną sytuacją chcę zrezygnować z pobytu. Czy mam prawo do odzyskania zaliczki? Żadnej umowy nie podpisaliśmy, jedynym dowodem jest potwierdzenie przelewu z tytułem zaliczka za 2 pokoje. Wstępnie rozmawiałam z właścicielem i odmawia zwrotu zaliczki.
Nocowanie.Pl
#ZmienTerminNieOdwołuj: https://www.nocowanie.pl/jak-mozesz-pomoc-branzy-turystycznej-akcja-zmien-termin-nie-odwoluj.html
Ola
Michał
W związku z pandemią 16 marca anulowałem weekendowy pobyt w hotelu w terminie 3-5 kwietnia. Właściciel zgodził się zwrócić całość wpłaconej kwoty (nie było zaliczki ani zadatku tylko opłata za pobyt z góry). Do tej pory nie otrzymałem zwrotu pieniędzy, a na kolejne moją prośbę o wykonanie przelewu zwrotnego właściciel odpowiada, że zgodnie z tarczą antykryzysową ma czas do 180 dni od dnia anulowania na zwrot środków. Z tego co się orientuję prawo nie działa wstecz, a wspomniana tarcza została wprowadzona kilka czy nawet kilkanaście dni po anulowaniu rezerwacji i zobowiązaniu się właściciela hotelu do zwrotu środków. Proszę mi powiedzieć czy mam prawo domagać się wcześniejszego zwrotu środków, ewentualnie odwołanie do konkretnego zapisu w ustawie o przedłużeniu terminu zwrotu środków do 180 dni za wykupiony, a następnie anulowany nocleg. Dziękuję!
Sylwia
Michał
"Ułatwienia dla branży turystycznej
Przedłużenie terminu na zwrot wpłat klienta w przypadku niemożności zorganizowania wydarzenia z powodu epidemii (dot. organizacji wystaw i kongresów lub działalności kulturalnej, rozrywkowej, rekreacyjnej, sportowej, organizującej wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe) do 180 dni od rozwiązania umowy.
Możliwość skorzystania przez klientów z voucherów na realizację imprezy turystycznej w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza odwołana w związku z przeciwdziałaniem COVID-19."
Zwróciłem uwagę, że w zacytowanej interpretacji - bo nie jest to żaden z artykułów ustawy - nie ma mowy o noclegach/hotelach, a poza tym ustawa weszła w życie kilka/kilkanaście dni po zobowiązaniu się hotelu do zwrotu pieniędzy i "przekazaniu pańskiej prośby do księgowości".
Jestem zniesmaczony zachowaniem kierownictwa hotelu, wystarczyłoby napisać że w związku z trudną sytuacja zwrot nawet tych kilku stówek jest obciążeniem dla hotelu w krótkim terminie i że oddamy np w ciągu miesiąca/dwóch - zamiast tego mydlenie oczu i powoływanie się na przepisy, które w tej sytuacji nie mają zastosowania.
BMA
Gość
Nocowanie.Pl
#ZmienTerminNieOdwołuj: https://www.nocowanie.pl/jak-mozesz-pomoc-branzy-turystycznej-akcja-zmien-termin-nie-odwoluj.html
Gość
co w następującej sytuacji: mieliśmy wpłaconą sporą zaliczkę (~1500 Zł) na pobyt dwutygodniowy w hotelu w górach Polskich. 14 marca, dzień przed rozpoczęciem naszego urlopu w hotelu, hotel do nas zadzwonił i zawiadomił o anulacji rezerwacji ze względu na zamknięcie hotelu z powodu epidemii. Dyrekcja jednostronnie oznajmiła, że zaliczkę zachowa, ale będziemy mogli ją wykorzystać na ponowną rezerwację do końca roku 2020. Ja w tym roku już nie będę mógł z rodziną wyjechać na urlop, więc mnie interesuje jedynie wypłata (lub w najgorszym wypadku przeniesienie zaliczki na nowy rok, kiedy to będę mógł się starać o nowy urlop). Napisałem więc do hotelu z ponowną prośbą o zwrócenie zaliczki lub przedłużenie terminu do końca marca 2021. Hotel ponownie odmówił, napisał że zostaje przy decyzji, że zaliczkę do końca roku musimy wykorzystać.
Jakie w tym przypadku mam prawa? Zaliczkę wpłaciłem kartą kredytową.
Dziękuję serdecznie za każdą wskazówkę!
PS: W regulaminie rezerwacji było napisane tak. Czy powołując na tę parafkę hotel może nalegać na swojej decyzji? Czy w przypadku panującej pandemii sytuacja jest inna?
"HOTEL” zastrzega sobie prawo do odwołania pobytu w każdym czasie przed jego rozpoczęciem w wypadku stanu wyższej konieczności spowodowanej zdarzeniem losowym z przyczyn niezależnych od „HOTELU”. Należność spełnienia świadczenia zobowiązuje "HOTEL” do przedstawienia oferty zastępczej na zasadach pierwszeństwa lub zwrot uiszczonej należności.
Nocowanie.Pl
"W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony. W obecnej sytuacji do rozwiązana umowy dochodzi wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, a więc zadatek powinien być oddany w takiej samej formie, w jakiej został dany, czyli w gotówce. Klientowi można jednak zaproponować zmianę terminu rezerwacji lub bon do wykorzystania na kolejny rok. Klient musi jednak przystać na taką propozycję."
Gość
""HOTEL” zastrzega sobie prawo do odwołania pobytu w każdym czasie przed jego rozpoczęciem w wypadku stanu wyższej konieczności spowodowanej zdarzeniem losowym z przyczyn niezależnych od „HOTELU”. Należność spełnienia świadczenia zobowiązuje "HOTEL” do przedstawienia oferty zastępczej na zasadach pierwszeństwa lub zwrot uiszczonej należności."
Nocowanie.Pl
Gość
Gość
Wczasowicz
Turystka
Kola
Marszalek
Bartek
Renek
Jolanta Kruczek
Nocowanie.Pl
Jadwiga
Co za bzdura. Zadatek ma być gwarancją dla nas żeby klient przyjedzie na 100% a z drugiej strony jest to gwarancja dla niego że ma zarezerwowane miejsce. Skoro mamy oddawać zadatki za każdym razem kiedy klient chce odwołać TO PO CO JE BRAĆ? Zadatek jest to gwarancją że klient przyjedzie. I to działa w dwie strony. Ja przyjmuje zadatek, zaliczkę czy co tam chcecie zatrzymuje dla niego pojkój. Klient ma 100 % pewności że ma pokój. A ja muszę do tego dostosować innych gości. Jak to ma nie działać TO PO CO BRAĆ TE PIENIADZE skoro one nie dają GWARANCJI? Co by było gdybym z byle powodu miesiąc przed przyjazdem gości odsyłała pieniądze? A bo to trafił się gość który więcej zapłaci. i CO? TO działa w dwie strony. Ja przyjmuję na siebie obowiązek że trzymam pokój , klient jak rezygnuje to powinien sie liczyć z tym że tej kasy nie dostanie. Jak było by inaczej każdy by rezerwował w kilku miejscach, a tydzień przed przyjazdem odwoływał. Bo jednak pojedzie w góry a nie nad morze. Kto z was odwoływał wakacje kupione przez biuro podróży? JA i co? Przepadło wszystko. Jeśli zgłosisz rezygnację w czasie krótszym niż 30 dni do przyjazdu płacisz całość, nie tylko tracisz zadatek, jak tych dni jest więcej do oddadzą max 30%. Opanujcie się. Biorę wpłatę, w regulaminie mam napisane że nie zwracam i tyle. A jak kupujecie mieszkanie i płacicie zadate? .Bank nie daje wam kredytu I CO ODDAJE WAM KTOŚ TEN ZADATEK CZY NIE? Nie oczywiście ze nie przechodzi na sprzedającego.
Turystka
Adam
Renek
Pisaliśmy już o podstawie prawnej do zwrotu zadatku. Proszę w czytać się w treść wcześniejszych forach. Co do podróżowania w kraju, to przede wszystkim kierowałbym się zdrowym rozsądkiem, a potem Rozporządzeniem Rady Ministrów. Każdy wie, że nie należy obecnie nigdzie się wybierać...
Noclegi
Nocowanie.Pl
Rafał
Nocowanie.Pl
Hotelarze Trzymajcie Się
Hotelarz
Nocowanie.Pl
Renek
Reasumując uważam, że jest przedwczesne zachowanie, aby w tej chwili zwracać zadatek dla osób, które wynajęły pobyt np. na lipiec, ponieważ nie wiemy czy przesłanka w § 3 w/w art. będzie na ten dzień obowiązywać.
Bieszczadzkakryjowka
Ewa
Nocowanie.Pl